Hejsan. Ska försöka hålla mig kort.

1.5 plans hus byggt -84 på betongplatta utan källare.

Efter delvis renoverad träfasadblev det dags för renovering av sockel.
Södra sidan har varit mest drabbad av färgsläpp så bett en lokal murarfirma komma och snygga upp den och eventuellt långsidorna också.

Längs med halva ena långsidan har det blivit planterat buskar som jag vid besiktning blivit rekommenderad att riva upp vilket jag gjort. Tog även bort all matbord och har förberett att lägga i singel och göra symmetriskt på långsidan med rund sten.

Dock märker jag när jag går och knackar på långsidan att skicket på putsen är värre än vad jag befarat med flera ihåliga fickor som jag knackat loss. Hittat två hål där man kan gräva ut ur och en spricka på delen där det varit buskar tidigare.
Andra delen av långsidan är också utsatt och när jag gräver bort stenar så luktar jorden surt.

Har varit i kontakt med en besiktningsman som kan göra en fullständig besiktning av grund och dränering för 4900:- vilket jag tyckte lät dyrt (hela husbesiktningen gick på 9000:- i vintras) och försöker därför söka mig till information som leder till att jag antingen tar det piano och fortsätter renovera sockeln eller tvärtom leder till att jag genomför besiktningen.

Se bilder för mer info.

Ska jag besikta eller chilla? Delvis renoverad hussockel med synlig skadad puts och avlägsnade buskar samt förberedd mark för singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En röd träfasad med en delvis renoverad, skadad sockel och exponerad grund, steg under ett fönster och en uppgrävd stenkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad och sockel under renovering med avlägsnade buskar och nytt singelbädd längs gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat trähus med nyrenoverad vit sockel och nylagd singel längs grundens långsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad sockel på hus med avflagad puts och synliga håligheter vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverad hussockel med skadad puts och synliga hål vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad puts på hussockel med sprickor och hål där färgen flagnat och exponerat undermaterialet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverad hussockel med flagnad och skadad puts synlig vid grunden under en röd tegelplatt taklänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverad hussockel med avflagad färg och stenar framför rödmålad träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borttagna buskar och förberedd singel längs med träfasad och skadad sockel på hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverad hussockel med träfasad ovanför och grus nedanför, synliga sprickor och skador på putsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hussockel med nyrenoverad röd träfasad och en markbeläggning bestående av singel och stenplattor längs med husets långsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bzr skrev:
Hejsan. Ska försöka hålla mig kort.

1.5 plans hus byggt -84 på betongplatta utan källare.

Efter delvis renoverad träfasadblev det dags för renovering av sockel.
Södra sidan har varit mest drabbad av färgsläpp så bett en lokal murarfirma komma och snygga upp den och eventuellt långsidorna också.

Längs med halva ena långsidan har det blivit planterat buskar som jag vid besiktning blivit rekommenderad att riva upp vilket jag gjort. Tog även bort all matbord och har förberett att lägga i singel och göra symmetriskt på långsidan med rund sten.

Dock märker jag när jag går och knackar på långsidan att skicket på putsen är värre än vad jag befarat med flera ihåliga fickor som jag knackat loss. Hittat två hål där man kan gräva ut ur och en spricka på delen där det varit buskar tidigare.
Andra delen av långsidan är också utsatt och när jag gräver bort stenar så luktar jorden surt.

Har varit i kontakt med en besiktningsman som kan göra en fullständig besiktning av grund och dränering för 4900:- vilket jag tyckte lät dyrt (hela husbesiktningen gick på 9000:- i vintras) och försöker därför söka mig till information som leder till att jag antingen tar det piano och fortsätter renovera sockeln eller tvärtom leder till att jag genomför besiktningen.

Se bilder för mer info.

Ska jag besikta eller chilla? [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej
När jag tittar på bild nr 8 så ser det ut som att blocken som grunden är uppmurad med har blivit slammade och sedan fått ett lager puts & slutligen en alldeles för tät färg.(sättet den spricker på avslöjar fadäsen)
Slamman ser tät och fin ut men du kan ju krafsa för att se så den sitter.
Frilägg en bit neråt och släng på ett lager grundputs och skura jämt. :)
 
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Hej
När jag tittar på bild nr 8 så ser det ut som att blocken som grunden är uppmurad med har blivit slammade och sedan fått ett lager puts & slutligen en alldeles för tät färg.(sättet den spricker på avslöjar fadäsen)
Slamman ser tät och fin ut men du kan ju krafsa för att se så den sitter.
Frilägg en bit neråt och släng på ett lager grundputs och skura jämt. :)
Tack för tipset :)

Murarna sa själva att putsen blivit målad med plastfärg varvid den stängt inne eventuell fukt. De tipsar om kalkfärg vid nästa ommålning.

Men vad tror du om mitt beslut, fortsätta renovera sockeln eller kalla in en besiktningsman?
 

Bästa svaret

B Bzr skrev:
Tack för tipset :)

Murarna sa själva att putsen blivit målad med plastfärg varvid den stängt inne eventuell fukt. De tipsar om kalkfärg vid nästa ommålning.

Men vad tror du om mitt beslut, fortsätta renovera sockeln eller kalla in en besiktningsman?
Fortsätt du renovera! Antagligen är grundmuren slammad med grundningsbruk som är vattenavvisande(beroende på när huset är byggt)
Få bort all gammal målad puts, och putsa med lämpligt system.
Själv gillar jag Hey'dis produkter då dom är prisvärda samt lätta att jobba med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…
Hur gick det med putsningen?
 
Du jag har inte hunnit börja än, täckte över sockeln med träskivor över vintern och hoppas hinna klart det här året.


Har en knodd till på väg i juni så får ev leja bort jobbet men om allt går bra med barnet kanske jag hittar tid ändå.
 
Needas Needas skrev:
Hur gick det med putsningen?
Då dottern kommit nu hade jag tänkt starta projektet med sockeln nu.

Fått tips att använda mig av finjas kc bruk, och får till mig av info på nätet (youtube) att man ska vattna och lägga välling först före bruket.

Vet du om det funkar att använda denna till bägge momenten?
 
  • Säck med Finja putsbruk KC C 0-1 vikt 25 kg, avsedd för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bzr skrev:
Då dottern kommit nu hade jag tänkt starta projektet med sockeln nu.

Fått tips att använda mig av finjas kc bruk, och får till mig av info på nätet (youtube) att man ska vattna och lägga välling först före bruket.

Vet du om det funkar att använda denna till bägge momenten?
Hur tjockt ska du lägga putsen?
 
Needas Needas skrev:
Hur tjockt ska du lägga putsen?
Det blir väl ca 8-10mm på dessa ställen. Blir det för tjockt?
 
  • Något ojämnt påfört spackel på en vägg där spackelskiktet varierar i tjocklek vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cementlagning vid husgrund under röd takläggning med ojämn tjocklek på 8-10 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.