Hej

Mitt första inlägg. Vill passa på att tacka alla som bidrar med kunskap och erfarenhet på byggahus.se:s forum.

Min fråga är om någon kan identifiera insatsen som finns i huset vi nyss köpt. Det saknas ett handtag att öppna luckorna med. Tänkte det är lättare att få tag i ett om man vet märke/typ.

Gjutjärnsinsats för kamin märkt 'Firecast, Derby' utan handtag, inbyggd i tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står ”Firecast, Derby” på en skylt inuti men det verkar inte ge speciellt mycket vid sökning på nätet.

Tacksam för lite tips.
 

Bästa svaret

Det är en Vermont Castings "Explorer" av den äldre modellen som gjordes i England. Du kan säkert slipa till ett plattjärn till handtag. Iofsig tror jag annars att jag har nåt liggande. Rökhyllor, som är sånt som brukar förslitas, finns nygjutna hos Josef Davidssons i reftele
 
  • Gilla
Larssören och 1 till
  • Laddar…
E exerg skrev:
Det är en Vermont Castings "Explorer" av den äldre modellen som gjordes i England. Du kan säkert slipa till ett plattjärn till handtag. Iofsig tror jag annars att jag har nåt liggande. Rökhyllor, som är sånt som brukar förslitas, finns nygjutna hos Josef Davidssons i reftele
Perfekt, tackar!
 
Hej! Jag har en likadan men är fundersam på insidan. Jag har delvis eldfast tegel som är trasigt men även en plåt som verkar sitta på ena sidan men jag får inte ihop geometrin. Hur ser din ut inuti?

Tack för svar!
 
Viktor Krewer Viktor Krewer skrev:
Hej! Jag har en likadan men är fundersam på insidan. Jag har delvis eldfast tegel som är trasigt men även en plåt som verkar sitta på ena sidan men jag får inte ihop geometrin. Hur ser din ut inuti?

Tack för svar!
Hej Viktor. Jag har inte kvar huset, men hittade en manual som pdf på nätet när det begav sig. Vet inte om det går att dela filer här via PM, men om du vill ha en kopia så PM:a din e-postadress. Gjorde en snabbsökning nu och hittade en sprängskiss:
https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2015/08/Sprangskiss_Explorer.pdf

Du kan troligen få hjälp med delar från den firman.
 
S Strandhus21 skrev:
Hej Viktor. Jag har inte kvar huset, men hittade en manual som pdf på nätet när det begav sig. Vet inte om det går att dela filer här via PM, men om du vill ha en kopia så PM:a din e-postadress. Gjorde en snabbsökning nu och hittade en sprängskiss:
[länk]

Du kan troligen få hjälp med delar från den firman.
Tack får kolla där! Kommer du ihåg om din kamin hade eldfast tegel på sidorna? Funderar vad som är från original och vad tidigare ägare gjort för hobbeyjusteringar
 
Viktor Krewer Viktor Krewer skrev:
Tack får kolla där! Kommer du ihåg om din kamin hade eldfast tegel på sidorna? Funderar vad som är från original och vad tidigare ägare gjort för hobbeyjusteringar
Hittar bara en bild, kanske kan hjälpa något?

Öppen, använd, smutsig vedspis eller öppen spis inbyggd i tegelvägg, med aska och dubbeldörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Strandhus21 skrev:
Hittar bara en bild, kanske kan hjälpa något?

[bild]
En av sidorna har inte/och ska inte ha nån keramik.
 
  • Gilla
Strandhus21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.