Finns redan spaltmeter skrivet om detta MEN jag blir inte klok ändå.
Har bytt ett antal fönster, och drevat utifån och inifrån. Skall nu ordna en diffusionsspärr längst in.

Alternativ:
1. Bottningslist + fogmassa.
Problem: Avståndet mellan karmar och väggar varierar mellan 1 och 35mm=svårt att få in bottningslist på bra sätt. Dessutom kommer det gå åt SJUKA mängder fogmassa?

2. Plastad drevremsa.
Problem: För trångt att få in på sina håll. Finns ej att få tag på i min hemort (kan beställa med då dröjer det).

(3.) Bara dra en diffusionstät tejp mellan vägg och karm och sedan spika dit foder som utterligare klämmar fast tejpen? Varför används inte detta alternativ oftare?


Tidigare fanns bara vanligt drev.
 
Är inte bottningslisten i sig diffusionstät? Måste man verkligen täcka hela den med fog?
 
Staffans2000
Alternativ 3:

Fogskum.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Alternativ 3:

Fogskum.
Går bort av diverse anledningar, men tack för tipset.

Hur hade ni löst det utan Fogskum?
 
Och vilken fogmassa använder man ovanpå en bottningslist? Skall ju vara diffusionsstät. Latex?
 
Jag körde med diffusionstät tejp och list utanpå. Att det inte används generellt kan jag tänka mig att det är svårt att få att fästa och attdet kanske inte håller klistret under hela livslängden? Nu hade jag inte någon tätning från början heller så jag tyckte det var bra nog. :)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Antingen bottningslist och tec7(eller liknande) eller t-flex tejp(eller liknande).
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Men om man använder tejp så hamnar den ju utanför gipset nu vilket ju egentligen inte är korrekt. Men det kanske inte gör något.

Riktigt vore väl en tät övergång mellan väggens plast (som sitter innanför gipset) och tejpen.
 
P plan-g skrev:
Men om man använder tejp så hamnar den ju utanför gipset nu vilket ju egentligen inte är korrekt. Men det kanske inte gör något.

Riktigt vore väl en tät övergång mellan väggens plast (som sitter innanför gipset) och tejpen.
Det stämmer att ska man göra det riktigt så ska man tejpa från fönstrets karm till plasten på väggen. Men jag kan ärligt säga att jag har fuskat på minst två fönster i mitt hus Bara tejpat över för att täcka drevningen. Bättre än ingenting tänker jag.
 
Fogskum pöser och fastnar där det inte ska vara, ett H-E att ta bort, smörj gipskanten med en tätsmörja ( silikon,latex,sika ), finns billiga på varuhusen och lägg en difftät tejp mot karm och gips om du är orolig för fuktvandring, troligtvis blir det ingen då en drevning stoppar drag
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Lufttätt räcker. Diffusionstätt är totalt overkill i den lilla springan.
Således gör vad som är enklast och helt säkert blir lufttätt. T-flex tejp hade jag nog använt i ditt fall.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Vilken fogmassa är diffusionstät? Latexfog?
 
Som vectrex säger lite överkurs på difftätt, angående smörja så finns det på varuhusen, se tidigare inlägg
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.