Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Mjo. Om du kör på gasolkamin så avges vattenånga. Hittat exempel på 1,6 kg vatten per 1 kg propan, det är rätt mycket ren ånga.
Fan, det har du ju rätt i. Tänkte inte på den. Gasolkamin (tills vedkaminen är på plats), en grinig gubbe och två flämtande jakthundar. Det droppar ju om väggarna bara man tänker på det.
 
Fulkemisten
Jo, det är ju fan. Alltid är det något som kärvar. Men kan du inte sätta en frånluftsventil i vägg vid nock då och en tilluftsventil i vägg på golvnivå där du tänkt ha kaminen? Borde ju bli lite bättre? Alternativt så gör du genomföringen i taket för vedkaminens rökrör redan nu och kör på den som frånluft?
 
Jo frånluft och tilluft kommer jag sätta in i helgen, dom prylarna ligger redo hemma i förrådet. Det kommer ju få väck en hel del av fukten som alstras inne i stugan.

Men kondens och fukt mellan råspont och isoleringen måste jag ändå ventilera ut på nåt sätt.
 
Kapa ur väggplanken lite så att det blir en springa (svårt att göra i efterhand kanske?) eller borra några hål i varje fack.
Glöm inte att sätta insektsnät.

Obehandlad träfasad på en fristående byggnad med markerade områden för ventilation längs takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
men å andra sidan är det ju ingen fuktig verksamhet som ska bedrivas i stugan.
Förlåt för OT men; får aldrig frugan följa med till stugan? ;)
 
  • Haha
Tovetorvan
  • Laddar…
Fulkemisten
Har du förankrat kojan eller står den bara på lecablocken? Kanske risk att den välter annars vid hård vind?
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Inte förankrad, vilar bara på lecablocken. Men den står i en glänta i ganska tät skog, krävs en sjuhelvetes vindpust för att båda komma åt den och tippa den. Innan den tippar lär ett gäng träd ha blåst omkull över stugan, så då har jag ändå andra problem.
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
Läste precis att Boverket stryker vedspisar (främst avsedd för matlagning) från sina nya krav. Det öppnar ju möjlighet till prisvärda alternativ till mitt lilla bygge! En begagnad liten rackare med kokplatta ska jag nog kunna hitta :)

Jag tycker att Jötul 602 räknas som vedspis och inte braskamin/rumsvärmare, så en begagnad sån borde ju funka då. Hoppas bara att kommunens tjänstemän också är uppdaterade med vad som ska gälla.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
taket ska ju isoleras, men jag har kört fast lite på hur öppningarna för luftspalten ska sitta. Det är ju inte takstolar, så det blir inte ”som vanligt” med luftöppning där tak och vägg möts längst ner.

Räcker det att ta upp ett gäng hål i gavlarna mellan takåsarna på varje sida? Då borde det kunna bli lite drag som ventilerar ut fukt. Kondensdroppar kommer inte kunna rinna ut nånstans, men å andra sidan är det ju ingen fuktig verksamhet som ska bedrivas i stugan.
Nu har du redan lagt papp, men en utvändig isolering skulle nog vara bästa och enklaste lösningen. Lägger du en difusionsöppen ”papp” så behövs ingen luftspalt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har du redan lagt papp, men en utvändig isolering skulle nog vara bästa och enklaste lösningen. Lägger du en difusionsöppen ”papp” så behövs ingen luftspalt.
Mmm, jag började fundera på utvändig isolering igårkväll, och konstaterade att det borde jag ju tänkt på liiite tidigare i processen. :)

Nu ids jag inte göra om takbeläggningen, så det får bli invändigt isolerat.
 
Det beror väl lite på vad det är för typ av byggnad? Är den byggd som bygglovsbefriad komplementbyggnad till den befintliga(?) huvudbyggnaden, dvs friggebod, så får inte nockhöjden vara större än 3.0 meter. De flesta friggebodsbyggsatser är gjorda så att nocken hamnar precis på gränsen med invändig isolering.
 
useless useless skrev:
Det beror väl lite på vad det är för typ av byggnad? Är den byggd som bygglovsbefriad komplementbyggnad till den befintliga(?) huvudbyggnaden, dvs friggebod, så får inte nockhöjden vara större än 3.0 meter. De flesta friggebodsbyggsatser är gjorda så att nocken hamnar precis på gränsen med invändig isolering.
Japp, utvändig isolering hade riskerat takhöjden. Den här är byggd som ”friggebod”.

Huvudbyggnaden står faktiskt upp fortfarande, men jag är tveksam om den klarar snön. Tror (hoppas?) att den kommer kollapsa. Förhoppningsvis är jag där när det händer och kan filma :)
 
Första övernattningen i kojan!

Kom dit igår kring 2130. Fixade upp en friskluftventil, brandvarnare, kolmonoxidvarnare och packade upp madrasser och lite annat. Skulle sätta upp en rullgardin som var över hemifrån, men den var alldeles för bred.

Sen fixade jag med farstubron några timmar, så all trall är lagd utom sista brädan närmast husväggen. Kanterna ska kapas till sen och sista brädan behöver pusslas med lite.

Gasolkaminen orkade värma upp från 0 grader till ca 14 grader under tiden jag jobbade på. Konstaterar att nästa större insats är att isolera taket så värmen behålls bättre. Men redan nu är det mycket trevligare än ett tält, och då gillar jag ändå att tälta :)

Natten var varm och skön, båda hundarna låg nerbäddade under täcket.

Nu sitter jag och njuter av att höra beaglen driva hare, sen hoppas jag hinna med att rätta till lite misstag jag slarvade ihop med ytpappen innan jag far hem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
lopec
Två element under täcket brukar göra sitt till :D
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Underbart! Tack för att du delar med dig.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.