hej!

Har en gammal sommarstuga med öppen braskamin i som ej använts på länge!

Jag skulle vilja montera en insats i den, dock är hålet så litet så tror inte det finns någon insats som kan passa!

Dock om jag på något vis kan ta bort järnet i mitten av kaminen så tror jag att jag kan hitta en insats!

Någon som vet om det är möjligt att ta bort järnet eller kommer kaminen spricka med tiden då
 
  • Öppen braskamin med oanvända kartonger och verktyg framför en öppen spis med svart järnram och tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tombrittberg
J Jocu skrev:
hej!

Har en gammal sommarstuga med öppen braskamin i som ej använts på länge!

Jag skulle vilja montera en insats i den, dock är hålet så litet så tror inte det finns någon insats som kan passa!

Dock om jag på något vis kan ta bort järnet i mitten av kaminen så tror jag att jag kan hitta en insats!

Någon som vet om det är möjligt att ta bort järnet eller kommer kaminen spricka med tiden då
Sitter järnet fast i någon metall i sin övre del,? Tycker det ser ut som att det är någon typ av plattjärn där. I så fall håller säkert ösp ihop. Annars går det väl att sätta dit något stöd när insatsen är monterad?
 
Ja det går ett plattjärn från vägg till vägg!

Ja min fundering va att kapa järnet o låta det vila på insatsen.

Jag har haft hemma två olika företag som gjort ett utlåtande, det första sa att nej det går inte att göra så, då spricker skorstenen.

Den andra sa att man kan ta bort järnet då det sitter ett plattjärn från sida till sida...

Så vet inte riktigt vad jag ska gå på
 
Tombrittberg
J Jocu skrev:
Ja det går ett plattjärn från vägg till vägg!

Ja min fundering va att kapa järnet o låta det vila på insatsen.

Jag har haft hemma två olika företag som gjort ett utlåtande, det första sa att nej det går inte att göra så, då spricker skorstenen.

Den andra sa att man kan ta bort järnet då det sitter ett plattjärn från sida till sida...

Så vet inte riktigt vad jag ska gå på
J Jocu skrev:
Ja det går ett plattjärn från vägg till vägg!

Ja min fundering va att kapa järnet o låta det vila på insatsen.

Jag har haft hemma två olika företag som gjort ett utlåtande, det första sa att nej det går inte att göra så, då spricker skorstenen.

Den andra sa att man kan ta bort järnet då det sitter ett plattjärn från sida till sida...

Så vet inte riktigt vad jag ska gå på
Bodde tidigare i ett hus som hade ösp med en liknande öppning som din och den hade inget stöd. Har även sett många ösp utan stöd i mina 15 år som sotare.
Om du ska sätta in en insats så tycker jag att du ska titta på KEDDY. Hade själv en insats från Roslagsspisen men tyckte inte om den eftersom glasluckorna ville sota igen. Trevligt att kunna se elden. KEDDY har ett system där luckorna hålls rena med hjälp av primärluften.
Svåraste jobbet med att sätta in en insats är anslutningen mot skorsten.
Lycka till.
 
Redigerat:
Braskamin installerad i hörn med synlig gammal stöttplats och sättningsspricka på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jag hade samma problem i mitt fritidshus. Jag flyttade in stöttan ca 2 dm mot en av sidorna. Man kan ana var den satt förut. Tyckte till en början att det såg helknäppt ut men nu tänker jag inte på det. Och den öppna sidan sprack inte.(sprickan i högerkant är en sättningsskada sen gammalt)
 
  • Gilla
Jocu
  • Laddar…
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Bodde tidigare i ett hus som hade ösp med en liknande öppning som din och den hade inget stöd. Har även sett många ösp utan stöd i mina 15 år som sotare.
Om du ska sätta in en insats så tycker jag att du ska titta på KEDDY. Hade själv en insats från Roslagsspisen men tyckte inte om den eftersom glasluckorna ville sota igen. Trevligt att kunna se elden. KEDDY har ett system där luckorna hålls rena med hjälp av primärluften.
Svåraste jobbet med att sätta in en insats är anslutningen mot skorsten.
Lycka till.
Tack!
Då borde det vara lugnt! Kommer inte elda så frekvent då det är sommarstuga, så borde klara sig från sprickor
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.