Fick lite inspiration efter tråden om kök och vilken funktion folk var mest nöjda med.
Jag håller på att sätta upp en kravlista på vad vi vill ha för funktioner till vårt system för hemautomation.
Kommer att använda Home assistant med zigbee/433/z-wave/LAN/WIFI beroende på vad som behövs.


Behöver lite idéer på vad som ni är nöjda med i ert system.

Vi har satt några krav som skall finnas när det är klart och listan är redan ganska lång men det är bra att fånga upp funktioner i tidigt skede.


Ös på med idéer!
 
  • Gilla
Lber
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Fick lite inspiration efter tråden om kök och vilken funktion folk var mest nöjda med.
Jag håller på att sätta upp en kravlista på vad vi vill ha för funktioner till vårt system för hemautomation.
Kommer att använda Home assistant med zigbee/433/z-wave/LAN/WIFI beroende på vad som behövs.


Behöver lite idéer på vad som ni är nöjda med i ert system.

Vi har satt några krav som skall finnas när det är klart och listan är redan ganska lång men det är bra att fånga upp funktioner i tidigt skede.


Ös på med idéer!
Domoticz eftersom den ger så stora friheter att programmera precis det man vill ha. LUA med dzVents är suveränt. Kopplade enkelt ihop mitt Smarta Hem med Safeland och grannsamverkan. Har haft 3 -7 st. grannar på tomten inom 2-3 minuter när larmet gått. Överlägset alla vaktbolag tycker jag.
//Henry
 
  • Gilla
Per Kall och 1 till
  • Laddar…
Lite tråkigt kanske men ljusstyrningen är trots allt det jag uppskattar mest. Visst bra att starta motorvärmare se vem som är hemma osv men att komma hem till ett lagom belyst hus känns alltid bra i vintermörkret.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Är mest nöjd med smart styrning av ventilationen och värmen inomhus. Och slumptändningen av lampor/övervakningen av huset när vi inte är hemma. Styr inga lampor alls inomhus när vi är hemma.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
R rindler skrev:
Är mest nöjd med smart styrning av ventilationen och värmen inomhus. Och slumptändningen av lampor/övervakningen av huset när vi inte är hemma. Styr inga lampor alls inomhus när vi är hemma.
Det där har jag med på min kravlista.
Tänkte låta ventilationen gå ner på minflöde (enl BBR 0,1 l/s/m2) när larmet är tillslaget.

Vilken påverkan har du på värmen? Sätter du ett lägre börvärde när du inte är hemma?
 
HenFre HenFre skrev:
Domoticz eftersom den ger så stora friheter att programmera precis det man vill ha. LUA med dzVents är suveränt. Kopplade enkelt ihop mitt Smarta Hem med Safeland och grannsamverkan. Har haft 3 -7 st. grannar på tomten inom 2-3 minuter när larmet gått. Överlägset alla vaktbolag tycker jag.
//Henry
Domoticz kommer jag inte att köra igen.
Visst är det smidigt att komma igång, men jag är inte överförtjust i gränssnittet.
 
fgo fgo skrev:
Domoticz kommer jag inte att köra igen.
Visst är det smidigt att komma igång, men jag är inte överförtjust i gränssnittet.
Var och en blir salig på sin tro.
För mig är det bara ett elsystem som ska finnas men inte synas. Gränssnittet använder jag, i stort sett, bara när det ska larmas och larmas av. Resten sköter sig självt.
//Henry
 
HenFre HenFre skrev:
Var och en blir salig på sin tro.
För mig är det bara ett elsystem som ska finnas men inte synas. Gränssnittet använder jag, i stort sett, bara när det ska larmas och larmas av. Resten sköter sig självt.
//Henry
Jag har en önskan att integrera så mycket det går i samma system.
Gränssnittet har inte ändrats nämnvärt på de 2-3 åren jag kört det. Visst kan man lägga på teman ovanpå. Men det är samma uppbyggnad ändå.
Kan vi inte fortsätta diskussionen ang bästa programvaran i en annan tråd?

Nu vill jag ha fler idéer på bra och finurliga funktioner.
 
fgo fgo skrev:
Det där har jag med på min kravlista.
Tänkte låta ventilationen gå ner på minflöde (enl BBR 0,1 l/s/m2) när larmet är tillslaget.

Vilken påverkan har du på värmen? Sätter du ett lägre börvärde när du inte är hemma?
Tänkte också gå ner till 0.1l/s/m2 men är så bra luft inne nu med 0.4l/s/m2 och ser ingen drastisk påverkan på värmeförbrukningen så ligger kvar där just nu. Sänker lite just vid sänggående för att man inte ska störas av fläkten. Höjer istället ytterligare vid högre CO2/fuktnivåer inne samt vädrar ut varma sommarkvällar.

Värmen har jag en del termostater som prognosstyr och sänker värmen vid solinstrålning. Men kör också ngenic tune för att få jämnare innetemperatur. Tror att det mesta jag styr är svårt att räkna hem ekonomiskt, men klart bättre komfort.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Automationen som drog igång pumpen i regnvattentunnan och vattnade jordgubbslandet om det inte hade regnat på tre dagar var också uppskattad i somras, ha!
 
HenFre HenFre skrev:
Domoticz eftersom den ger så stora friheter att programmera precis det man vill ha. LUA med dzVents är suveränt. Kopplade enkelt ihop mitt Smarta Hem med Safeland och grannsamverkan. Har haft 3 -7 st. grannar på tomten inom 2-3 minuter när larmet gått. Överlägset alla vaktbolag tycker jag.
//Henry
Hej Henry,
Berätta gärna mer hur du fått till integrationen med Safeland. Hittar inget öppet API.
//Göran
 
R rindler skrev:
Tänkte också gå ner till 0.1l/s/m2 men är så bra luft inne nu med 0.4l/s/m2 och ser ingen drastisk påverkan på värmeförbrukningen så ligger kvar där just nu. Sänker lite just vid sänggående för att man inte ska störas av fläkten. Höjer istället ytterligare vid högre CO2/fuktnivåer inne samt vädrar ut varma sommarkvällar.

Värmen har jag en del termostater som prognosstyr och sänker värmen vid solinstrålning. Men kör också ngenic tune för att få jämnare innetemperatur. Tror att det mesta jag styr är svårt att räkna hem ekonomiskt, men klart bättre komfort.
Prognosstyr du via ngenic eller har du programmerat nåt själv?
Allt går inte att räkna hem ekonomiskt, vissa saker får hamna på lekkontot.

Vad har du fär ventilationssystem? FTX?
 
fgo fgo skrev:
Prognosstyr du via ngenic eller har du programmerat nåt själv?
Allt går inte att räkna hem ekonomiskt, vissa saker får hamna på lekkontot.

Vad har du fär ventilationssystem? FTX?
Nej, ngenic blir mer som en avancerad innegivare. Rätt dåligt att den inte har prognosstyrning själv, med tanke på priset. Prognosstyrningen till de rum som har stor solinstrålning sker med en SMHI-app till Danfoss-zwavetermostater via Homey, som jag har som controller.

Har mekanisk frånluft. En EC-fläkt som regleras av en zwave-puck 0-10v från Qubino.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.