Hej,

Jag letar öppen spis utan kasett men som ändå ger värme och inte bara "brinner upp". Jag har en sådan som ni ser på bild i stugan men vet inte vart man kan få tag på liknande. Hittar bara kaminer när jag letar, och jag vill inte mura...

TACK :)
 
  • Öppen spis med brinnande ved och gnistskydd i en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att det viktiga är att jag vill liksom HÖRA elden. Knastret, spraket. Viktigt att se elden, men också superviktigt att höra...
 
Öppen spis drar ut mycket mera luft ur rummet, det är därför du inte får någon värme ur en sån...

Dessutom kan du inte styra tilluften, vilket betyder att du inte kan bestämma hur fort det brinner...
 
Jag skulle tro att du får leta en begagnad på blocket. Men det är väl inte längre tillåtet att installera en sån efter de nya utsläppskraven?
 
H Henrik.S skrev:
Jag skulle tro att du får leta en begagnad på blocket. Men det är väl inte längre tillåtet att installera en sån efter de nya utsläppskraven?
Aha, har ännu inte riktigt koll på vad som är tillåtet och inte. Betyder det att "öppen spis" inte längre är tillåtet? Det måste alltså vara kamin?
 
Ser ut att vara en Handöl 9. De var typiskt sådana med låg verkningsgrad, men mysig brasa. Faktum är att sådana är lättare att elda ”miljövänligt” än nyare, typ Contura 5xx. De nya måsta man strypa ner ordentligt i en modern villa för att inte överhetta hela huset och vädra ut ut allt via öppna fönster. Strypningen ger dålig/miljövidrig förbränning. En kompis till mig sålda sin Contura just av den anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.