Ursäkta TS om jag är hård men det verkar inte som du har koll på vad du köpt och då blir det fel, åtminstone mot dina förväntningar.
 
G guggen skrev:
Jag hoppas ni har antingen luftspalt bakom panelen eller inte har plast på insidan, i annat fall kommer ni sannolikt då problem med fukt och röta i fasaden.
Besiktning har nu skett. Luftspalt sitter bakom :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att ni köpt en grundad och mellanstruken panel i röd kulör? De stora drakarna målar industriellt med alkyd- och akrylatfärger. Färgen kan inte övermålas med slamfärg.
Panelen var inte grundad med slamfärg....Akrylatfärgen verkar vara korrekt enl besiktningmannen...
 
V vectrex skrev:
Sitter inte panelen med luftspalt så är det verkligen illa, alldeles oavsett slamfärg eller modern plastemulsion. Diffusionsplast på insidan påverkar inte detta särskilt mycket, om något så är det sämre att inte ha plast. Panelen torkar knappast inåt i ett hus med modern tjocklek på isolering.

För övrigt tycker jag ni ska tänka om. Är panelen nu grundad med "riktig" färg istället för den gamla slamfärgen så tycker jag ni skall vara glada att det blev som det blev. Är det det matta utseendet som tilltalar så finns det moderna färger med matt utseende. Slamfärg bör förpassas till historiens skräphög och möjligen gamla lador och ladugårdar.
Vi är faktiskt glada nu.... Huset blev hur fint som helst och jag börjar förlika mig med att det är ok att ha ett hus som är rött men inte målat med just slamfärg....
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vill man verkligen måla med falurödfärg förstår jag att detta är ett tråkigt läge, i övrigt ser jag inga problem alls.

Det är ett nytt hus, det byggs inga nya hus utan luftspalt bakom träfasaden => om det är plast eller inte på insidan är helt irrelevant.

Målas det med en bra akrylatfärg typ Alcro Bestå eller motsvarande kommer reslutatet bli super och hålla länge.

Japp, det stämmer. Vi har insett det nu. Det blir bra och jag har insett att det inte MÅSTE vara slamfärg för att bli fint...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag hade aldrig gått med på den utseendemässiga nedraderingen med att gå från röd slamfärg till akryl. Jag hade bytt all panel oavsett vem som står för fiolerna.
Jag har släppt det. Huset blev hur fint som helst.
Vi har byggt ett helt nytt hus, vi är supernöjda (förutom att vi som sagt hade tänkt att ha slamfärg...) och vi är INTE villiga att be killarna om att byta all panel.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror TS måste stämma av grundförutsättningarna gällande konstruktion, panel med grundning, etc, med byggföretaget för nu blir hela tråden snurrig med alla olika gissningar och TS som saknar information vad som gäller.;)
Håller med.
Vi har haft en rörig entreprenad som bestått av olika firmor (snickare, elektriker, rörmokare, plattsättare, målare)
Målarna och snickarna är från polen, men bor och arbetar här sedan 15 år. Dock är svenskan "sådär" och vi har kört engelska. Vi har haft (tycker jag) tydliga rumsbeskrivningar där all info funnits med..... ngt gick fel när det gäller just färgen. Tyvärr. I början, när de körde igång med målningen så noterade jag att " vad blankt det ser ut...." Jag borde ha satt stopp och i frågasatt. Men de hade haft koll på ALLT annat så jag tänkte att de nog hade koll på även detta.
 
Grylf Grylf skrev:
Morsfarsan anlitade en firma för att blästra/avlägsna bort befintlig färg. I avsikt att måla med slamfärg.

Men resultatet var inte gott nog för slamfärg så de fick nöja sig med matt olje/akryl minns inte exakt. Men det var väldigt likt slamfärg om inte annat.

Kontentan är att det förmodligen inte går att ta bort färgen för att sedan måla slamfärg. Vad som kvarstår är att byta panelen mot en omålad och sedan måla den.
mmm....och det är uteslutet. Tycker jag. Faktum är att huset faktiskt ser ritktigt bra ut :)
 
M Martin.ke skrev:
Jodå, Karl Hedin säljer grundad panel med slamfärg (falu röd). Har köpt till hela mitt hus.

Ok, är du säker? Byggarna säger att de bara har panel grundad med "vanlig färg" alltså inte slamfärg...
 
optimum optimum skrev:
Helt fel
Det kallas "brandning" när en tillverkare gör produkter åt en varumärkeskedja typ Biltema och får sätta dit annan logga än sin egen på produkten.

De skulle aldrig ha råd med egen tillverkning av så många produkter

Finns tillverkare i typ Kina och även Europa som inte säljer något själv av produkter som går till flera olika kedjor men med deras namn.

Jag vet för så gör även företaget där jag arbetar på.
Oftast bara logga, ibland annan färg på plastdelar och ibland med vissa delar i annan design för att se olika ut.
Fast det heter väl white labling? Och de som säljer och marknadsför re-brandar...
 
Byggarna har? De köper väl i byggvaruhandeln.
Skönt att höra att du ändå är nöjd överlag! Det betyder väl att du känner dig nöjd med det mesta och det är ju toppen!
Mer än man hör av en del andra.
 
A AAEY skrev:
Ok, är du säker? Byggarna säger att de bara har panel grundad med "vanlig färg" alltså inte slamfärg...
Se inlägg #42 ... sortimentslista från Hedins, som inkluderar slamfärgsgrundad panel.
Har din besiktningsman konstaterat vilken panel som är faktiskt anbringad?
 
optimum
S sunqan skrev:
Fast det heter väl white labling? Och de som säljer och marknadsför re-brandar...
Finns säker varianter på det med.

Men ofta är det tillverkare som sätter på logga mm på produkt och förpackning enligt kundens behov och de säljer den sedan under sitt varumärke.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej!
Bara en liten uppdatering på vad som hänt....
Vi har nu fått bekräftat att panel var grundad m slamfärg ( Karl Hedin)
Och, att se därefter strukit den med Nordsjö akrylatfärg.
Målarna vill inte riktigt ”ta till sig detta” och vi har haft en extern målare på besök för att höra vad denne tycker.
Fasaden är mycket välmålad och inget har än så länge släppt.... Han sade att det KAN hålla och att det enda man kan göra är att vänta o hålla tummarna......
Så, snälla - håll tummarna för oss
 
Bra jobbat!
För det första är jag övertygad om att era protester redan har gjort nytta. Även om de inte visar tecken på att lyssna kommer målarna hädanefter att dubbelkolla material i färdiggrundad panel. Därmed kommer åtminstone EN målarfirma att inte vålla era medmänniskor någon ny liknande skada.

För det andra är jag osäker på er slutsats att man kan bara vänta och hoppas. Vad vågar målarfirman lova? Givet att materialvalet hade varit korrekt - när tidigast måste ni måla om? ... Enligt målaren, alltså.

För det tredje skulle ni kunna kontakta branschens intresseorganisation - Måleriföretagen i Sverige (010 - 48 49 500). Vore åtminstone kul att höra deras åsikt i ett inträffat fall, oavsett om er entreprenör är medlem eller ej.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.