Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Troligen svårt. Det är en akustikkonsult och ingen byggnadstekniskt kunnig. Uppdraget innefattar väl endast ljudförbättrande åtgärder och är frikopplat från allt annat? Tror inte det är vare sig mycket jobb eller pengar i sammanhanget att bygga om hela klabbet på mindre olämpligt vis. Det är väl som Farbror Barbro säger - det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet.
Att tro är att inte veta.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Jag hade två väggar som var påreglade invändigt. Mest den ena hade mögelpåvaxt.
Rev den och isolerade på utsidan och dränerande hörnan.
Den andra är fortsatt isolerad invändigt fast med luftspalt med liten ventilation utåt. Och den är bra, den lilla påväxt man kan se genom ett hål har avstannat och den är numera torr.

Källarytterväggar vill man ha varma och torra. Att isolera på insidan är galet.
 
  • Gilla
Kalleman83 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Att tro är att inte veta
Absolut. Det här är ett internetforum. Många är tvärsäkra. Jag spekulerar oftast i blindo då bakgrundsinfon många gånger är mycket, mycket bristfällig. Då är tror ett bra ord.
 
  • Gilla
jawen och 9 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Absolut. Det här är ett internetforum. Många är tvärsäkra. Jag spekulerar oftast i blindo då bakgrundsinfon många gånger är mycket, mycket bristfällig. Då är tror ett bra ord.
Jag har också mycket tro, dock inte religiös sådan
 
Ett förtydligande: den nya innerväggen är inte fäst i befintlig yttre, utan bärs upp av sin vikt, samt att den står så tight gentemot taket. Baksidan är klädd med tunt tyg (lakan från Jysk.) Akustikkonsulten, troligtvis den mest förespråkade i Sverige, hade ritat nästan identiska rum utan fuktproblem. Enligt honom skulle det inte innebära någon akustisk försämring att flytta fram väggen lite grann.

Om träreglarna inte står dikt an mot vägg, vilket de inte gör, blir det fortfarande problem med organiska material nära kall betongvägg?

Skulle det hjälpa om jag bifogar det ursprungliga bygglovet, samt planritningen som var med i mäklarens annons? (Vi flyttade in tredje juni i år, så boendet är tämligen nytt för oss.)
 
D donjansson skrev:
Ett förtydligande: den nya innerväggen är inte fäst i befintlig yttre, utan bärs upp av sin vikt, samt att den står så tight gentemot taket. Baksidan är klädd med tunt tyg (lakan från Jysk.) Akustikkonsulten, troligtvis den mest förespråkade i Sverige, hade ritat nästan identiska rum utan fuktproblem. Enligt honom skulle det inte innebära någon akustisk försämring att flytta fram väggen lite grann.

Om träreglarna inte står dikt an mot vägg, vilket de inte gör, blir det fortfarande problem med organiska material nära kall betongvägg?

Skulle det hjälpa om jag bifogar det ursprungliga bygglovet, samt planritningen som var med i mäklarens annons? (Vi flyttade in tredje juni i år, så boendet är tämligen nytt för oss.)
Om luften kan röra sig lite bakom väggen så bör det inte vara något problem om du kan flytta ut den lite (som andra var inne på med ventilation). Det första jag gjorde i vårt hus när vi flyttade in var att riva den enda väggen i källaren som var uppbyggd liknande din (gammal vägg). Det var bara murkna rester av reglarna och putsen bakom hade förvandlats till smul...
 
Man ska väl lägga till att risken beror väldigt mycket på hur fuktig väggen är. Hur väl dränerand marken är.
Man kanske ska säga att det inte alltid blir problem bara för att det finns en risk. Det individuella fallet och platsen spelar såklart in.
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Att hela källaren är uppvärmd och väggarna således inte iskalla, reducerar det riskfaktorn?
 
D donjansson skrev:
Att hela källaren är uppvärmd och väggarna således inte iskalla, reducerar det riskfaktorn?
Ja men du vill ha utrymmet mellan yttervägg och din nybyggda ventilerad. Enklast att sätta ventiler i ovan o underkant av väggen du byggt. Och gällande träregel du har liggande på golvet så riskerar den suga fukt men få in syllpapp under så har du iaf sänkt risken en del
 
D donjansson skrev:
Att hela källaren är uppvärmd och väggarna således inte iskalla, reducerar det riskfaktorn?
Vet du nåt om det är isolerat eller iaf dränerat på utsidan?
 
D donjansson skrev:
<snip> ... Akustikkonsulten, troligtvis den mest förespråkade i Sverige, hade ritat nästan identiska rum utan fuktproblem. Enligt honom skulle det inte innebära någon akustisk försämring att flytta fram väggen lite grann.

Om träreglarna inte står dikt an mot vägg, vilket de inte gör, blir det fortfarande problem med organiska material nära kall betongvägg?... <snip>
Då kan jag gissa vem det är och det fnns ingen bättre akustiker. :) Jag är sjukt nöjd med mitt rum som han ritat. Jag har en konstruktion som påminner om din och inga fuktproblem. Om du kommer få problem beror på dina specifika förutsättningar vid ytterväggarna. Är källarväggarna dåligt isolerade utvändigt och/eller saknar dränering så finns det risk för fuktproblem. Hur mycket fuktbelastning väggen utsätts från utifrån påverkar också, så klart. Ju sämre isolering + dränering och ju mer fukt utifrån, desto större risk för problem.

Min mancave byggde jag från grunden och kunde säkerställa både en mycket god utvändig isolering samt ordentlig dränering, men skulle jag göra samma konstruktion i något av mina andra källarrum skulle jag få allvarliga fuktproblem inom något år. Detta då de väggarna varken har utvändig isolering eller dränering.

Det brukar finnas sätt att få indikation på fukt utifrån genom att tejpa upp genomskinlig tät plast på väggen och vänta några dagar. Om det blir kondens bakom plasten är du nästan garanterad problem med din konstruktion (om du inte ventilerar bakom den med hjälp av fläktar). Detta test finns det andra på formuet som vet mkt mer om, än vad jag vet.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man ska väl lägga till att risken beror väldigt mycket på hur fuktig väggen är. Hur väl dränerand marken är.
Man kanske ska säga att det inte alltid blir problem bara för att det finns en risk. Det individuella fallet och platsen spelar såklart in.
Jag kan inte uttala mig i det specifika fallet...
 
Tips bara, efter erfarenhet.

Stålreglat med distans, för luftspalt, mot putsade väggen.
Oljehärdad masonit, cellulosa skivor för isolering isf glasull som inte kan hantera fukt, ytterst gips ev osb/gips.

Tent allmänt bör mineral och stenull undvikas.
Cellulosa gör idag ofta på återvunnet tidningspapper... Rätt val i tiden?
 
S
Alla är överens om att flytta ut väggen lite för att få en luftspalt bakom. Det är även jag. Fortsätt dock tänka på akustiken. Det är inte fel utnyttja luftspalten bakom akustiskt. Det gör du genom att använda ett nät istället för skiva ut mot ytterväggen. Eventuellt kan man komplettera med tunt, lätt papper/plast också för att förhindra dammansamling i glasullen. Då kommer det ljud som kommer in genom ventilationshålen att absorberas bättre. Det ger även en mycket bättre absorption av ljudet som passerar genom glasullen och reflekteras tillbaka ut. Närmast den reflekterande ytterväggen förflyttar sig nämligen luften (ljudvågorna) extremt lite. Därför kan man lika gärna ha en luftspalt där. Om du har ont om plats i rummet så får du nästan lika bra absorption genom att helt enkelt ta bort några cm isolering närmast ytterväggen. Om du sätter en hård skiva någonstans så flyttar du ju ut den reflekterande ytan och behöver lika mycket glasull som tidigare. Väljer du att behålla all glasull och flyttar ut väggen så får du bättre absorption, i synnerhet i basregistret.

Jag hade satt träregel, men valt ganska smala plankor för att minimera ytan som ljudet kan reflektera mot. Se dock till att ha takpapp mellan allt trä och betong.

Givetvis kan man inte sätta gipsskivor eller dylikt in emot rummet. Jag antar din akustiker specificerade vad du skulle ha där. Eftersom jag är nyfiken så får du gärna säga vad.

Jag är verkligen ingen expert, men jag har läst några poäng Audioteknik och Akustik.
 
S STB skrev:
Eftersom jag är nyfiken så får du gärna säga vad.
95 mm isolering framvägg, 95 mm vänster sidovägg, 195 bakvägg. Tunt tyg fram och baksida.

"Det spelar ingen större roll att reglarna är tjocka, det är dock ingen fördel. De kan vara tunnare brädor lika gärna. Ingen luftspalt bakom." (Den sista instruktionen reviderade han när jag påtalade brist på ventilation och eventuella fuktproblem. "[...] någon cm luft mellan vägg och isolering OK."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.