Fast det här är ju inte frågan om transport till/från arbetet, utan transport på arbetstid. Eller skulle du tycka det var ok att bara få betalt för 4 h per dag, pga att övrig tid gick åt till att åka fram och tillbaka till kunder?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
jo, det är fråga om transport till o från arbetet. Jag kan ha förståelse för, att man ibland måste ta jobb lite längre hemifrån eller var man nu har sin firma, men är det rimligt att kunden får betala hela kostnaden för hantverkarens transport? Hantverkaren ska givetvis ta betalt för transport av material, men det är en annan sak.
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Jag jobbar som konsult och vi debiterar kunden fullt oavsett vad vi gör åt dem. Dvs oavsett om vi tänker, skriver, sitter i möte, kör bil åt dem osv tar vi samma peng/h.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är stora skillnader mellan att vara löneslav o att köra eget. Vissa nersidor också förstås. Du som konsult kommer kanske på en bra idé när du sitter där o kör, men en hantverkare?
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Så du menar att om en kund säg en halvtimmes resa bort vill ha min hjälp ska jag bara få lön för 7 timmar den dagen om det är ett heldagsjobb?
Jag som då jobbar i en liten ort med stort täckningsområde lär ju inte få mycket lön, då jag transporterar mig mellan kunder ca 2 timmar per dag.
 
Jag sitter också i transporter två timmar om dagen, liksom många med mig, på fritiden. Varför ska du har mer fritid för samma arbetsinsats, dvs 8 timmar än en vanlig löneslav?
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Mja, lite skillnad på äpplen och morötter...jag är statsanställd löneslav och kör jag arbetsgivarens bil har jag arbetstid/övertid, åker jag med i arbetsgivarens bil, dvs någon annan kör, och arbetstiden är slut har jag restidsersättning. Kör jag min egen bil till eller från jobbet/arbetsplatsen har jag i normalfallet varken arbetstid eller någon ersättning, står för alla kostnadet själv. Det går att använda egen bil vid tjänsteresor med det är oftast direkt ofördelaktigt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
A
För mig är det självklart att hantverkaren ska ha betalt för körningen FRÅN företaget till mig och hem.

Resan hemifrån till jobbet är våra egna val. Byt jobb, flytta närmre...

Men om jag väljer en hantverkare som bor 2 timmar bort är det MITT val. Hantverkaren ska faktiskt ha betalt för sin arbetstid, även om en det spenderas i bilen.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
antar att du är hantverkare själv. Ingen gillar att få sina privilegier ifrågasatta.
 
A
C cegor skrev:
antar att du är hantverkare själv. Ingen gillar att få sina privilegier ifrågasatta.

Näää jag är en kontorsråtta
 
Ungefär så.
Det lite längre svaret är att är du hantverkare och går på "serviceavtal", dvs gör småjobb, åker du firmabil på arbetstid från firman till arbetsplatsen.. Går du längre tid på större bygge börjar du arbetstiden på byggplatsen, inte på firman.
 
  • Gilla
Stenko
  • Laddar…
Jag är inte heller hantverkare, men det är inte så svårt att tänka in sig i situationen att man har ett antal kunder att åka till under arbetsdagen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
C cegor skrev:
Jag sitter också i transporter två timmar om dagen, liksom många med mig, på fritiden. Varför ska du har mer fritid för samma arbetsinsats, dvs 8 timmar än en vanlig löneslav?
För att mina kunder finns utspridda på landsbygden. Visst, alla kan ju komma in med sina paraboler, antenner och datanät så kan jag fixa dom på kontoret istället?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
C cegor skrev:
Ja det är stora skillnader mellan att vara löneslav o att köra eget. Vissa nersidor också förstås. Du som konsult kommer kanske på en bra idé när du sitter där o kör, men en hantverkare?
Har inte hantverkaren har samma lönekostnad när han åker bil som när han håller hammaren?

Du får kolla om du kan få en hantverkare att bosätta sig hos dig, anlita honom till allt och beställa in allt materiel i förväg.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Asså, trådar om hantverkares resersättning avhandlas ju här i parti och minut. Så tröttsamt!

Men denna handlade ju om utrustningen. Om din hantverkare har köpt en ställning för att kunna erbjuda den till sin kund så är det väl inte konstigt att han vill ha ersättning för den när han behöver den? Alternativet hade ju varit att han hyrt en vilket säkerligen hade blivit dyrare.

För övrigt. I kostnadsförlaget som du uppenbarligen tyckte var okej eftersom att du anlitade honom ingick ställning. Det betyder ju att han räknat med den i kostnadsförlaget.. likaså verktygen. Förstår verkligen inte problemet!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.