Hej!

Planerar altanbygge från willabgarden inglasad pulpet 5m bred 3.3m djup.

Tänkte använda 45x195 reglar. Har tyvärr redan borrat färdigt 3 st plinthål.

Som det är nu är det alltså 3.3m ifrån bärlinan i huset till första plinten. Därefter sitter plintarna ca 1.7-1.8m ifrån varandra. Kommer använda 800mm gjutrör och djupet blir 1.6m

Bifogar en katastrof dålig ritning men.. :)



En skiss av en planerad altan vid ett hus, med mått för bärlinje, reglar och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Givetvis inte 800mm gjutrör utan 150mm. Kunde inte redigera tidigare inlägg
 
Jag kanske missuppfattar något nu, men menar du att du vill ha två bärlinor och fyra golvreglar? Om du sätter en bärlina i huset och den andra 330 cm ut behöver du gå upp i stora dimensioner på både bärlina och golvreglar. Bärlinorna kommer att ligga i underkant med 45x195 även för konstruktionsvirke K18.

Sätter du två plintrader så du får en spännvidd för golvreglarna på 165 cm och behåller plintavståndet på 180 borde du kunna gå ner till 45x145 för bärlinorna och 45x120 på golvreglarna.

Kika gärna på någon av de spännviddstabeller som finns, typ den här https://www.scribd.com/doc/8497711/Spannviddstabell
 
Min plan var en bärlina i huset impregnerad 45x195 samt nästa bärlina på plintar 3.3m ut. Är detta big no-no alltså?
Tänkte om jag exempelvis kan sätta någon korsregel för att få det stabilare.

Just golvreglarna som fästs i bärlinorna tänkte jag 60cc, alternativt 40cc om det behövs

Mest för att slippa borra flera hål än just bärlinan 3.3.m ut.


Såg ex på husgrunder.com där deta stod:
Avstånd mellan bärbjälkar – spännvidden för 45 mm x 195 mm
En cc på 40 cm ger en spännvidd på 3,5 m.
En cc på 60 cm ger en spännvidd på 3,0 m.
 
Redigerat:
Det rör sig om två problem som bör hållas åtskilda. 1) Dimensioner på golvbjälkar som ska ligga på de två bärlinorna. Med 3,3 m spännvidd är även 45x220 C 24 ett gränsfall, men något realistiskt alternativ finns inte. Lämpligt c/c avstånd mellan golvbjälkarna beror främst på trallvirkets dimensioner. Med 28x120 så räcker c/c 600 mm. 2) Bärlinans dimensioner beror dels på plintavstånden, dels på avståndet till bärlinan vid husväggen. Vanligtvis är det tvärkrafterna vid plintarna som blir avgörande. I det här fallet räcker 45x195 C 24 virke.
 
En 45x195 i C18 har en maximal spännvidd på 3,1 m vid en maximal (snö-)last om 250 kg per kvadratmeter enligt den spännviddstabell som brukar hänvisas till. Med en spännvidd om 3,3 meter blir det maximala plintavståndet under bärlinan ca 170 cm om bärlinan är 45x195 så det är i och för sig precis på marginalen. Om du får tag på tryckt virke i minst C18 och lasten understiger 250 kg per kvadratmeter.
 
Grymt tack för alla synpunkter.

För att klargöra:

* Är ett sommar Willab Garen altan som planeras, om inget annat prisvärdare hittas innan det är byggtime.

* Min plan var NTR/A impregnerat 45x195 på bärlinan mot husvägg samt bärlinan på plint, varav plintarna är 170-175cm mellanrum. - Står inget på byggmax hemsida ang C-Klass, men om jag hittar över c18 eller c24 borde detta vara OK?



* Bärbjälkar monteras 60cc 45x195 i balskor för att få ner höjden då jag behöver all höjd jag kan få för inglasade altanen.
Första plint/bärlina ligger 3.3m ut.


Är det helt för tokigt eller borde jag vara överdrivet ambitiöst och borra ytterligare än bärlina mellan husvägen och den som ligger 3.3m ut nu? Vill ju inte bygga något som rasar ihop alternativt glasdörrar etc som ej går att öppna.
 
Det som dimensionerar golvbjälkarna är svikten. På ett altandäck samverkar inte trallvirket på samma sätt som vid ett vanligt golvbjälklag där man kan använda sig av limmad spånskiva eller spontat golvvirke. Tillämpar man sviktkriteriet på en 45x195 C 18 golvbjälke med 3,1 m spännvidd blir nedböjningen större än vad som anses godtagbart. Inget går sönder men det blir lite svajigare. 45x220 C 24 är det man bör välja om det ska kännas bra att gå på.
 
Ska du bygga ner golvbjälkarna med balkskor bör du ha samma dimensioner på golvbjälkar som på bärlinor. När du ska ställa ett uterum ovanpå blir kraven extra höga.
 
Tack!

Då får det bli 45x195 C24 som bärlina & bärbjälkar. Alternativt 45x220 C24 om höjden tillåter.

1.75m mellan plintar vid bärlinan.

3.3m spännvidd från bärlina som fästs i huset till plint-bärlinan.

Sätter korsling(?) 45x195 tvärs över för att rädda svajjet lite grann?

Golv får bli 28x120 trall eller spånskiva+klickgolv.
 
optimum
Tycker du gör ett bra val med WillabGarden
Har själv byggt ett sådant i år.
Helnöjd. Bra kvalitet och snyggt.
Kikade på flera andra och WIllab klart snyggast och bra priser.
Vi valde med brutna hörn och med vädringsfönster vilket är kanonbra varma dagar och man vill låsa men ändå vädra.

Valde Sommar Pluss WG40 och är helnöjd. Ger bra värme även lite mindre varma dagar.
Köpte mitt uterum vid denna tiden förra året och de hade precis som nu 20% rabatt på WG40 så det blev prisvärt.

Tips.
Lägg ned isolering mellan balkarna
Jag valde XPS 5cm skivor (Byggmax) vilket gett oss ett skönt och behagligt golv.
Jag satte fast ribbor på reglarna så jag kunde lägga skivorna mot dessa.
Fixerade dem så de ligger stilla, lite i spänn. Ovanpå trallvirke och sedan en uterumsmatta.
Använd inte cellplast (frigolit) för det är perfekt för möss att göra gångar i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.