Jag tycker dessutom att ett par frågor har mer än ett rätt svar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tur att man kör bergvärme.

Tända från toppen, det har jag aldrig hört förut.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
3/10 detta var inte min starka sida.
 
T twoody skrev:
3/10 detta var inte min starka sida.
Samma här o jag eldar dagligen för att minska elkostnaden..men man lärde sig kanske lite
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
hsd
MathiasS MathiasS skrev:
Tur att man kör bergvärme.

Tända från toppen, det har jag aldrig hört förut.
I kakelugnen tänder man från toppen
I en öppen eldstad tänder man från botten
 
C
1/10, men på flera frågor provocerade jag och valde jag medvetet ett alternativ som jag anser är korrekt, men som jag anade inte skulle ge poäng. :geek:
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
I kakelugnen tänder man från toppen
I en öppen eldstad tänder man från botten
I min contura tar jag ett par normalstora vedträn och ett par mindre + två vita tändpåsar, då har jag riktig eld på ett par minuter. Påsarna lägger jag underst.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
I kakelugnen tänder man från toppen
I en öppen eldstad tänder man från botten
Nja, det är lättare att få fyr så. Men det är bättre utsläppsmässigt att tända från toppen även där. I en modern panna däremot är det tvärt om.
 
Frågan var inte om man måste tända uppifrån eller nerifrån eller vad som är snabbast eller enklast, utan vilket som är mest miljövänligt...
 
Jag tänder alltid från toppen, även ute i skogen.

I spisen är den stora fördelen att det ryker mindre. man märker en tydlig skillnad.
Enda skälet till att tända inte tända från toppen (för mig) är att det tar längre innan man får igång en eld. Men jag kan bara minnas en gång där det kanske var viktigt att vara snabb, någon gång 1979 när en kompis gick genom isen och vi ville få igång en liten eld så han kunde värma fötterna. Men det var ju egentligen inte nödläge...

Ett tips för de som är nya med metoden, det är viktigt (nåja, inte betydelselöst i alla fall) att packa veden tätt, inte mer än några mm emellan dem.
 
  • Gilla
Steelheart och 1 till
  • Laddar…
Det ger mindre utsläpp om veden innehåller 15-20% fukt än om den är ca 10%.
I instruktionen till min panna står det nåt som man kan tolka som att ju torrare ju bättre.
Men utsläppen är lägre om det är fukt i trät?
 
C cpalm skrev:
1/10, men på flera frågor provocerade jag och valde jag medvetet ett alternativ som jag anser är korrekt, men som jag anade inte skulle ge poäng. :geek:
Liknande här. Delade meningar.
 
C cpalm skrev:
1/10, men på flera frågor provocerade jag och valde jag medvetet ett alternativ som jag anser är korrekt, men som jag anade inte skulle ge poäng. :geek:
Härmed utdelas guldmedalj i kategorin ”Årets post-truth-kommentar”. ‍
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Typ hälften rätt. Jag får läsa på lite siffror helt enkelt.
Men så är det ju barnen som har hand om eldandet,,,

[bild]
Som scout säger jag, nej hon är ingen scout. Man hanterar inte en öppen låga iklädd ett material som lätt kan göra henne till en mänsklig fackla. Ta av tröjan om den nu inte är av ull, tänd brasan sedan. :) Eller åtminstone dra upp ärmarna.
 
Bommulstyg brinner inte särskilt bra. Det är ingen fleecetröja...
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.