B
Hej Allesamman
Säkert så är det inget nytt ämne men vi kör.
Jag hade tänkt o bygga en bastu i badrummet och undrar några saker men svårt att få reda på eftersom "bastu tillverkarna" hänvisar till sina återförsäljare och de i sin tur ......nja...:mad:.många är kallade men få utvalda.
Mina problem om man nu ska kalla det problem.
Det är kaklat badrum med kakel (på golv o väggar) och bastun ska vara en hörn modell och stå i ena hörnet där dessutom finns golvbrunn och ett fönster utåt.
Jag hade tänkt och bygga bastun fristående med ett fönster så att man kan sitta och kunna blicka ut.
Med fristående menar jag att det inte kommer att sitta mot kaklet utan ha ett avstånd på de sidorna där det finns kakel.
Problemet jag vill inte sätta ner golvrams regeln direkt mot golvet eftersom när man spolar i badrummet så kommer golvramen att ta åt sig mycket vatten.
Man kan sätta aluminium U-profil som golvram och bygga med stående reglar vilket blir svårt eftersom U-profil i stl 45 x 45 x 45 inte är så lätt och köpa privat och inget som man hittar hos "återförsäljarna".
Alternativet är och bygga i vanlig 45x45 regel men höja hela ramen med justerbara gummifötter och då dyker det upp ett annat problem. Jag vet inte om jag är fel på det men in luften ska komma under aggregatet och ifall jag höjer hela rummet 1-2 cm pga gummifötterna så har jag plötsligt fått en glipa som också fungerar som in luft.
Hoppas ni orkat plöja igenom utan att ha tröttnat. :D

Mvh
BM5 Hörn av badrum med kakel och golvbrunn där en fristående bastu planeras att byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en hörn bastu planerad för ett kaklat badrum med måtten noterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spelar inte så stor roll vart luften kommer in. Alla finnar har tilluften under dörren som sitter 1,5-2dm ovanför golvet. Värmen stiger uppåt vet du. Bara huvuddelen kommer in nära aggregatet. Enligt ritningen så blir ett insläpp av luft under dörren mycket bra.

Bygg inte på gummi, utan använd plastklossar istället. De håller mycket bättre. Bygg med lite större distanser från golvet (flera centimeter) till regeln och låt istället panelen gå ned till ungefär 1-2cm ovanför detsamma. Då blir inte reglarna blöta och panelen torkar snabbare.

Köp ett aggregat med separat tidsstyrning så att du kan slå på och av separat (kanske till och med via en app), kan behövas för att hålla nere elkostnaderna i framtiden då effekttaxor kommer med stormsteg.

Lycka till!
 
En sak till, du behöver nog inte ens bastufilm i väggarna denna konstruktion då du har ett ventilerat utrymme utanför. Men om du tänker dig att ställa den ända mot väggen så behövs det, men om du lämnar en luftspalt som kan ventilera isoleringen så hade jag skippat det också och bara lagt film i taket.
 
B
Det var snabbt svarat. Tackar tackar.

Hej Peter
Stålregel ja men jag har för mig att det kommer att rosta på rätt så bra inom en snar framtid.
Därav att jag nämnde aluminium men det kanske lutar mer åt att jag höjer hela golvramen o har distans nån cm.

Hej Pacman
Tack för tipsen. Tänkte köra masonit bakom isoleringen och typ 1 cm luftspalt bakom o samma mot fönsterväggen med.
 
Med så liten luftspalt så skulle jag ha film inne i bastun.

Masonit, jag antar fuktsäkrad? Jag hade nog valt stenull eller glasfiber mot träribbor i bakkanten så att det inte blir kvar fukt som inte kan torka ut. Men jag är ingen expert på detta, har dock en liknande konstruktion mot en fuktig vägg i garaget. Så långe man håller torrt så fungerar det bra.
 
B
Det jag sett på ritningar som man hittar på nätet så tänkte jag från väggen sett:
Luftspalt, masonit, 45 regel med 50 isolering i, folie, läckt, panel.
 
B
Vad menar du med fuktsäkrad masonit?
Jag tänkte ha masoniten på baksidan enbart för att inte isoleringen tippar ut på baksidan mot badrumsväggen och tänkte inte på att det skulle behövas. Ska man inte ha vanlig masonit så finns ju bara oljehärdad och det luktar ju så in i bomben.
 
B BM5 skrev:
Vad menar du med fuktsäkrad masonit?
Jag tänkte ha masoniten på baksidan enbart för att inte isoleringen tippar ut på baksidan mot badrumsväggen och tänkte inte på att det skulle behövas. Ska man inte ha vanlig masonit så finns ju bara oljehärdad och det luktar ju så in i bomben.
Ja det var den oljehärdade jag tänkte på (kom inte ihåg att det var det den hette när jag skrev). Det är stor risk för mögelpåslag på vanlig masonit i en sådan här miljö. Du får tänka på att du måste ha en luftspalt liknande den i en fasad så att det finns möjlighet att torka ut. Kanske läge att sätta en vindduk istället, den gör ju jobbet att hålla tillbaka isoleringen och den andas ju bra. Ett bättre förslag än träribbor nu när jag tänker på det.
 
B
Träribbor går visserligen men dels så är det tjockleken som blir ännu större dels så tänker jag på själva folien som sitter inne under panelerna , kommer inte den att vara tillräckligt tät för att inte släppa ut fukt?
Det går säker ut lite fukt underifrån i o med att jag ska lyfta upp golvramen runt om men jag ska täta ju mellan folieboarden med Alu-teljp.
 
Problemet är att du kommer att suga in fukt utifrån pga att det kommer att bli varmare i väggen än utanför. Och varm luft bär ju fukt bättre än kall luft som du vet. Och när denna sedan kyls ned så släpper den vattnet inne i väggen. Det är därför bra om väggen kan andas. Jag tyckte att lösningen med vindduk var riktigt klurig jag, visserligen kostar den lite men den är av dött material och andas samt agerar stöd för din isolering. Jag tror det blir riktigt bra med sådan på utsidan.
 
Varför ska du ha isolering i bastuväggen?
 
Det korta svaret på varför jag har isolering i bastuväggen är för att allt som kan begränsa värmeläckaget är bra. Dels pga att man inte vill ha fukt i väggarna mot intilliggande rum, dels för att det är bättre att långsamt värma upp omgivningen än direkt (du vet historien om hur man kokar en groda).

Badrummet ovanför min Bastu får, trots mycket isolering, ganska snabbt ett golv som är varmare än behagligt. Jag hade inte velat veta hur det skulle bli utan isolering.
 
Okej. Jag undrade över trådskaparens bastu. Om BM5 bygger en fristående bastu i badrummet, så borde väl fukten inte vara så stort problem, då jag antar att badrummet har fungerande tätskikt.
 
Naturligtvis så gäller detta med vanliga temperaturer, men en förhöjd temperatur i väggen drar åt sig fukt från omgivningen så det kan bli fukt ändå, fast från utsidan. Detta är en av orsakerna till luftspalten under panelen på ett hus (och en förklaring till varför enstegstätade fasader inte är en bra idé i praktiken). Luftspalten gör så att det kan torka från utsidan.

Sedan vill man ha isolering så att det går snabbt att värma bastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.