Vi har dessa fönster kvar på vårt hus. Alla fyller en funktion. Ljus i trapp, ljus i badrum, ljus i litet gästrum i kattvind och ljus i garderob i kattvind så de kan nog fylla en praktisk funktion förutom att de ser vackert ut på fasaden.
 
  • Gilla
Rennoly och 1 till
  • Laddar…
Här är originalritningen på sovrummet för den som är intresserad:

Originalritning av ett sovrum med markerade garderober på vänster och höger sida och mittenpartiet betecknat "SOVRUM".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har inte bestämt hur vi ska göra ännu i sovrummet då det ser lite annorlunda ut idag. Garderoben på vänster sida finns kvar, men har byggts ut lite och har vanliga, inbyggda garderober istället för att vara en garderob som man kan gå in i. Så i dagsläget finns det ingen anledning att ha fönster där :)
 
M Manfreds skrev:
Så det är runt hörnet här i alla fall såg jag när jag cyklade förbi precis. Välkommen till kvarteren! Tyckte det såg bekant ut. Som nämnts ovan här har de flesta husen på vår gata tilläggsisolerats med 60-talstegel vilket är synd! Några av dina närgrannar har fint originaltegel dock och kul att dit hus i stort sett har originalutförande kvar.
Stort tack! Vi älskar att det finns lite variation i området och vi får helt enkelt sätta egen prägel på huset, samt ta fram dessa fina originaldetaljer :D
 
Update:

Fick ett kort svar från kommunen om att det krävs bygglov för fasadändring.

Jag bad personen att förklara mer i detalj varför detta behövs (med tanke på omständigheterna) och de sa i princip att om något ska ändras på fasaden så krävs bygglov. Det finns "goda chanser" att få det beviljat, men med all information de behöver få inskickad så känns det inte som vi har tid med det just nu. :sweat:

Men stort tack för era svar! (y)
 
Fråga om det finns något beviljat bygglov för att sätta igen fönstren.
 
useless useless skrev:
Fråga om det finns något beviljat bygglov för att sätta igen fönstren.
Nej, finns inget bygglov registrerad.
 
Kör på. Frågar någon så har fönstren alltid suttit där, och sen visar du ritningarna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ett annat alternativ är att trampa upp till bygglovshandläggaren med originalritningen och foto på nuvarande fasad.

Jag kan inte tänka mig att du då uppmanas ansöka om bygglov!
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ett annat alternativ är att trampa upp till bygglovshandläggaren med originalritningen och foto på nuvarande fasad.

Jag kan inte tänka mig att du då uppmanas ansöka om bygglov!
Jag bifogade faktiskt det i mailet. Tänkte att det skulle underlätta för dem i ärendet, men hjälpte tyvärr inte.
 
Min erfarenhet av bygglovshandläggare är att man inte får ett vettigt svar förr än man lämnar in en ansökan så att dom kan börja ta betalt...

Jag tycker du ska boka ett möte med någon, ta med ritningarna och förklara läget. Har dom inte godkänt att fönstren tas bort så behöver dom ju rimligen inte godkänna att dom tas fram igen...
 
  • Gilla
Rennoly och 1 till
  • Laddar…
janwide
Begär ut de ritningar kommunen har. Är fönstrena med där så är det bara att köra. (Vilket jag själv hade gjort oavsett.)
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Vi murade faktiskt igen en sopdörr på vårt hus. Hörde mig för med en bekant som är bygglovshandläggare i en helt annan kommun och hon menade på att de inte hade krävt bygglov för en sådan liten förändring men flaggade givetvis för att kommunerna tolkar olika. Hörde aldrig av mig till kommunen och förutsätter att de inte kommer upptäcka något. I värsta fall får man väl söka i efterhand, om man skulle anse att det är av betydelse, inför försäljning exempelvis.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Begär ut de ritningar kommunen har. Är fönstrena med där så är det bara att köra. (Vilket jag själv hade gjort oavsett.)
Instämmer!
Men själv hade jag inte alls dryftat detta med kommunens tjänstemän.
Bara tagit upp de igensatta hålen, samtidigt som en byggnadsställning för fasadförbättringar dolde jobbet.
Efteråt skulle nog ingen märka förändringen ändå :cool:
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Update #2:

Bygglovshandläggaren från kommunen hörde av sig igen och sa att de hade tagit upp ärendet med några kollegor. De anser inte att det är en sådan fasadändring som väsentligt påverkar huset och det krävs alltså inte bygglov att återställa fönstren. :ok:

Det tog några mail, men fick tillslut ett positivt besked. Kul! :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 9 till
  • Laddar…
Vad kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.