Hej,

Har ställt en fråga om asbest här tidigare och fått lugnande svar, men jag blir tyvärr ibland nojjig när det gäller just detta ämne så var gärna inte alltför strikta gentemot mig :).

Bor i ett gammalt hus, byggt i slutet på 1800-talet och har nyss upptäckt ett hål i tapeten i taket i vardagsrummet. Jag undrar vad denna papp (eller vad det nu är...) som har en grå/gråbeige färg skulle kunna vara för något. Ser ju ut som att den utgör ett ytterligare lager mellan själva taket och tapeten. Dök upp en tanke i huvudet om asbestpapp, men har egentligen inte läst om att den användes för något annat än gamla golvmattor?

Tack på förhand!
 
  • Skadad takhörn med synligt gråbeige material under ett hål i vit tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat takhörn där tapet har slitits bort, avslöjande ett grått underliggande material, eventuellt en gammal papp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Domedagen är inte här än och skrämselhickan som andra delar ut ska inte fastna i halsen, sluta att noja dig. Det är ingen asbets i taket, kanske en juteväv som är målad, sen användes en del gips tillsammans med väv, fanns många varianter på lagningar förr i tiden
 
Sen ska det även påpekas att man lade tunt med papper över listverk och sånt för att dölja glipor och sånt. Syns inte efter målning.
 
Krita eller gips. Reparera m samma material så syns ingenting
 
Tack för era svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.