Ja ingen motor är exakt lika som en annan. Det skiljer lite i vilken bränslemängd en motor vill ha till en annan. På gräsklippare sätter tillverkaren samma munstycke till alla motorer och några kommer gå bra och några mindre bra. Ska man vara petig skal en förgasare justeras med jämna mellanrum. Det gör flera som kör motorcyckel och kross.

Jag hadde exakt samma problem som dig för några veckor sedan på en äldre briggs jag satte i ett mindre munstycke och problemet var löst.
 
Var det rätt uppfattat att du också bytt ut alla tändningsrelaterade delar? Dvs, du vet att det inte är dålig gnista som är problemet?

Isåfall är det ju bara motorkroppen kvar och det var inte komp (?).....är ju bara ventilerna kvar då...Det är inte så att något ventilsäte har lossnat (men råkar hamna rätt när du mäter komp?)
 
P -PC- skrev:
Har för mig att den gick bättre/varvade mer när man stängt kranen och bensinen började ta slut.
Det låter som att varvtalsregleringen/lastavkänningen är feljusterad. När varvtalet sjunker på grund av ökad belastning så ska det kompenseras av att chokespjället stängs lite grann. Hur uppför sig spjället när den går obelastad på ~2000 rpm jämfört med en fungerande motor?
 
Kolla på youtube efter Taryl fixes all. Det finns en massa tutorials för B&S där. En klocka ringer om nåt han kallar "the govenor" som har med varvet att göra.

Lycka till!
 
D Melb skrev:
Ja ingen motor är exakt lika som en annan. Det skiljer lite i vilken bränslemängd en motor vill ha till en annan. På gräsklippare sätter tillverkaren samma munstycke till alla motorer och några kommer gå bra och några mindre bra. Ska man vara petig skal en förgasare justeras med jämna mellanrum. Det gör flera som kör motorcyckel och kross.

Jag hadde exakt samma problem som dig för några veckor sedan på en äldre briggs jag satte i ett mindre munstycke och problemet var löst.
Jo, om man ska vara noga så. Har dock aldrig varit med om det förr.
Ska se om det sitter något mindre munstycke i skrotklipparen jag har.
Men så illa som den går borde det vara flera storlekar i skillnad.
Problemet borde ju inte kunna uppstå över natten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Var det rätt uppfattat att du också bytt ut alla tändningsrelaterade delar? Dvs, du vet att det inte är dålig gnista som är problemet?

Isåfall är det ju bara motorkroppen kvar och det var inte komp (?).....är ju bara ventilerna kvar då...Det är inte så att något ventilsäte har lossnat (men råkar hamna rätt när du mäter komp?)
Japp, bytt spole och stift.
Inget säte verkade löst när jag hade ur ventilerna.
 
useless useless skrev:
Det låter som att varvtalsregleringen/lastavkänningen är feljusterad. När varvtalet sjunker på grund av ökad belastning så ska det kompenseras av att chokespjället stängs lite grann. Hur uppför sig spjället när den går obelastad på ~2000 rpm jämfört med en fungerande motor?
När jag provat att gasa har jag gjort det manuellt, dvs automatiska regleringen har inte haft något att säga till om.
Chokespjället har 3 fasta lägen, borde inte röra sig alls oavsett gaspådrag. Det borde ju gasspjället ta hand om.
Ska kolla på min park med exakt samma förgasarnummer.
 
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Kolla på youtube efter Taryl fixes all. Det finns en massa tutorials för B&S där. En klocka ringer om nåt han kallar "the govenor" som har med varvet att göra.

Lycka till!
Tror inte det har med den att göra, då jag gasat manuellt på spjället på förgasaren.
 
Jag hade testat utan det där filtret på slangen, har varit med om att såna hindrat flödet
 
H henriks1 skrev:
Jag hade testat utan det där filtret på slangen, har varit med om att såna hindrat flödet
Inga problem med flödet. Forsar på i förgasaren med koppen borta.
 
P -PC- skrev:
Chokespjället har 3 fasta lägen, borde inte röra sig alls oavsett gaspådrag. Det borde ju gasspjället ta hand om.
Ska kolla på min park med exakt samma förgasarnummer.
På dom Briggs-motorer jag har skruvat på så styrs chokespjället av varvtalsregulatorn plus att man kan stänga det manuellt vid start.
 
Har jämfört denna 12,5 hp med min 12 hp nu, den här kastar tillbaka bensin ut ur förgasaren och feltänder då och då. Både i insuget och avgas...
Mysko...
Känns nästan som att man måste riva isär motorn igen.

4,5 bar i komp på starten.
5,5 bar på min fungerande.
Båda snurrar ca 700-720 rpm med startmotorn.

Borde väl inte bli såhär av en dålig toppackning, den såg tämligen bra ut så jag återanvände den.
 
Låter som om det skulle kunna vara felaktiga ventiltider.
 
Hur drivs kamaxeln? Kuggat över och går en kugg efter?
 
useless useless skrev:
På dom Briggs-motorer jag har skruvat på så styrs chokespjället av varvtalsregulatorn plus att man kan stänga det manuellt vid start.
Kollade på 3 st 12 hk nyss och alla har choken helt separat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.