Jag undrar om någon vet vad som gäller när man skall plantera häck. Våran granne vill sätta häck precis i tomtgränsen och det är väl helt ok...men vi är inte överens om vad för sorts häck. ??? Han vill plantera något som vi absolut INTE vill ha. :'( Vad gäller????
Om han nu börjar plantera häcken utan vårt medgivande vad gör man då?? :surprised:
Vore supertacksam om någon kunde hjälpa mig!!!! ;)
 
Ring till kommunen, och prata med de som sköter bygglov osv., de borde ha koll eller kunna skicka dig vidare?
 
Plantera sådan ni vill ha precis breve ;D
 
Om jag inte är ute och cyklar.. så måste han då plantera 1 m in på sin tomt om ni inte kan komma överrens om vilken sorts häck det ska vara. Ni kan ju då sätta er 1 m in på er tomt. Men givetvis är det bästa om man kan köpa (dela priset) och också tjäna 1 meter mark fri yta på sin tomt genom att sätta exakt på gränsen med grannen.

Vilken häcksort är det ni resp granne vill ha?
 
Puh...det är en riktig härva det här...Tomten brevid är ...jaa en tom tomt som en gång hört till vårt ställe. Sonen i dödsboet styckade av den för att som han sa bygga en sommarstuga där nån gång. Nu har han ansökt om bygglov för två enbostadshus och har då styckat av sin tomt i två. Men nåt bygglov blev det inte i nuläget för vårt avlopp går rätt igenom hans tomt.
Så första veckan i Maj skall han ta hit en grävmaskin och sätta häck i tomtgränsen, men han har inte tänkt på att det ligger strömkablar i backen bla till ett gammalt ruttet växthus och en ytterlampa som finns på hans tomt. Suck.. Så om han nu planterar det som vi inte vill ha utan vårat godkännande...Vad gör man...Jag vet inte heller hur han har tänkt att sköta bevattningen av häcken, för han har inte tillgång till vatten på sin tomt, och vi tänker INTE vattna hans häck. Det är inte heller typ 10m vi snackar om utan jaa...kanske 75 m. Puh...*sitter nästan här och blir ilsk*
Det är Thujor han vill ha, och vi vill ha något med löv vad som helst men INTE nåt med barr odyl. Grejen är den att vi kan inte plantera nåt 1 m från tomtgränsen för då blir det mitt i våran uppfartsväg.
Det känns lite som om han kör över oss och det tycker inte jag är schysst, sen vi flyttade hit.. ca 4 ½ år sedan så har vi varit snälla och tagit hand om hans tomt, klippt gräset odyl. (mest för att vi inte velat ha honom här) Vi skulle bli sååååå belönade för detta..Jovisst med en häck som vi inte vill ha...
 
Det är bara att beklaga, den siste idioten är inte född än :(

 
Hemmakatten
Om grannen vill plantera häck måste han göra det på SIN tomt och det måste finnas utrymme kvara på hans tomt så att han kan gå på andra sidan häcken (mot er tomt) för att sköta den UTAN att gå på er tomt. Det innebär att han måste plantera häcken mycket längre in på sin tomt, kanske 2 meter eller så (en thuja kan bli bred).

Föreslår att du skriver ett brev till honom (bra att ha som bevis) och påpekar detta. Ta också kontakt med kommunen. Även om han anlägger häcken nu, så kan han bli tvingad att flytta den efter tillsägelse från kommunen. Elledningar som grävs av och som eventuellt orsakar andra elbesvär för er blir han också tvungen att ersätta.

Lycka till! Berätta gärna hur det fortlöper. Trist med grannar man ine kommer överens med.
 
Thujor har inga barr :-X
 
Nej Thujor har inga barr, men vi vill inte ha varken Thujor, Cypresser eller barrty. :-/
 
Sätt vad ni vill ha 1 meter in på er tomt så är ju allt löst... Går det verkligen inte å snacka med han?

Lycka till för övrigt med er granne :)
 
Vi kan ju tyvärr inte sätta nåt 1 m in på vår tomt då vår uppfart går precis intill tomtgränsen.
Vi har snackat med honom och han skulle kolla med plantskolan och återkomma med annat alternativ men vi har inte hört nåt sen. Första veckan i Maj har han sagt att det skall grävas här och jag antar att man måste beställa häckplantor eftersom det rör sig om ca 75 - 80m häck. Jag ville bara försäkra mig om vad som gäller så att man har lite kött på bena.
 
Sitter och läser gamla trådar och blev nyfiken, vad hände hur gick det??
 
Mitt tips är att sätta upp ett lågt(?) staket på tomtgränsen sedan är det upp till honom att plantera thuja på "sin" sida, med elledningar som ligger i riskzonen etc.

Synd att det ska bli så här, men det finns ju tydligen flera sätt att komma runt det med brev till kommunen och till grannen, regler kring hur man får plantera häck osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.