Kommer dessvärre inte ihåg vad jag betalade, men drygt 10.000kr vill jag minnas.
Men bygg ett eget med 6m2 poolsolfångare, blev i alla fall lämplig area då jag dimensionerade enligt den instruktion som fanns då.
En trevägsventil och en cirkulationspump, lite 40mm slang/rör och några PRK-kopplingar.
Ca. 10.000kr för det.
Jag har även en reglerutrustning, som inte funkar längre, men får försöka laga den.
Men fungerar ju fint med att manuellt ställa om trevägsventilen och köra pumpen på en timer.
 
Har man plats är det bättre att gräva ner mera slinga då klarar man sig utan återladdning.
 
S smurfen72 skrev:
Har man plats är det bättre att gräva ner mera slinga då klarar man sig utan återladdning.
Absolut, men det krävs lite areal för det :)
Men rymdes inte på min tomt.
 
Det går att lägga slingorna lite närmare än 1 meter och på så sätt få ner lite mera slinga på begränsad yta men det kanske inte räcker ändå.
 
GoC GoC skrev:
Absolut, men det krävs lite areal för det :)
Men rymdes inte på min tomt.
Jag hade just det problemet; för lite yta att förlägga jordvärmeslangen.
Lösningen blev att det blev lagt vad som fick plats och en värmeväxlare på den mekaniska frånluften som året om kör ner värmen från frånluften till jordslingan. Fungerar klockrent utan att någonsin hamna på minussidan på brinet.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Jag hade just det problemet; för lite yta att förlägga jordvärmeslangen.
Lösningen blev att det blev lagt vad som fick plats och en värmeväxlare på den mekaniska frånluften som året om kör ner värmen från frånluften till jordslingan. Fungerar klockrent utan att någonsin hamna på minussidan på brinet.
Samma princip och förnuftigt att använda lågvärdig energi för att kunna återanvända i värmepumpen. Men lika effektivt som solvärme lär det inte bli. Vet du vad du hade innan på brine eller fixade du lösningen direkt?
Jag hade minusgrader till fram i maj innan jag installerar mitt anlägg och nu har det knappt varit minus på inkommande även under värsta köldknäppen.
Men oavsett så är det intressant att kunna lagra ganska mycket energi i marken för kommande behov under vintern.
 
Jag har en 180 meters borra till en 8 kw vp installerade frånluftåtervinning till brine efter ca 5 år brine ligger ca 2 grader högre nu går vp lite per dygn ligger det nog ännu lite högre skulle troligtvis gett mera om borran vore underdimensionerad.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Samma princip och förnuftigt att använda lågvärdig energi för att kunna återanvända i värmepumpen. Men lika effektivt som solvärme lär det inte bli. Vet du vad du hade innan på brine eller fixade du lösningen direkt?
Jag hade minusgrader till fram i maj innan jag installerar mitt anlägg och nu har det knappt varit minus på inkommande även under värsta köldknäppen.
Men oavsett så är det intressant att kunna lagra ganska mycket energi i marken för kommande behov under vintern.
Jag fixade återvinningen direkt, vis av jordvärmeanläggningen i mitt förra hus. Större hus - väl tilltagen jordslinga men ändå lite väl kall framåt vårkanten runt 1-2 minusgrader.
Nuvarande hus mindre boa, bättre isolerad MEN förhållandevis mycket mindre jordslinga ca 60% av beräknat behov men fungerar utomordentligt tack vare återvinningen. Energi som redan är betald 1 gång - varför då släppa ut den till kråkorna
 
roland53 roland53 skrev:
Jag fixade återvinningen direkt, vis av jordvärmeanläggningen i mitt förra hus. Större hus - väl tilltagen jordslinga men ändå lite väl kall framåt vårkanten runt 1-2 minusgrader.
Nuvarande hus mindre boa, bättre isolerad MEN förhållandevis mycket mindre jordslinga ca 60% av beräknat behov men fungerar utomordentligt tack vare återvinningen. Energi som redan är betald 1 gång - varför då släppa ut den till kråkorna
Helt klart förnuftigt, dumt att slänga bort värmen.
Tyvärr så tänker få på dessa möjligheter att ta tillvar på energin.
 
Det är nog helt enkelt beroende på att det är dyrt att återvinna ett vent agg för återvinning och inkoppling på det hamnar säkert på 25000 kr och ska man ha sol blir det ännu dyrare och ger mindre när det behövs som mest.
 
S smurfen72 skrev:
Det är nog helt enkelt beroende på att det är dyrt att återvinna ett vent agg för återvinning och inkoppling på det hamnar säkert på 25000 kr och ska man ha sol blir det ännu dyrare och ger mindre när det behövs som mest.
Inte alls, en trevägsventil, cirkulationspump och några kvadratmeter poolsolfångare kostar inte 25.000kr snarare max hälften.
 
Nej inte om du installerar själv men många vill inte det och då drar det iväg. Hur mycket höjs tempen när du behöver mest energi typ mellan dec- feb ?
 
optimum optimum skrev:
Uppenbarligen är IVT och CTC skit då de inte kom med bland de fyra.

Ska man passa sig för dem och varför då?
Du kan ju glädja dig åt att CTC ägs av Nibe :)
 
optimum
Östlund Östlund skrev:
Du kan ju glädja dig åt att CTC ägs av Nibe :)
Behöver inte innebära att de är samma.

Jag var mest nyfiken på varför man inte tar upp två gamla fina fabrikat.
Vad var kriteriet för att bara plocka med de 4 som redovisades?
Går det lite på en sådan undersökning?

Jag kikade lite på deras hemsida och hittade detta.

"IVT PremiumLine HQ är marknadens enda Svanenmärkta
värmepump och har flera smarta, patenterade funktioner som
sänker energiförbrukningen utan att kompromissa med din komfort."


Jag själv har en Thermia dock 20 år gammal så snart blir det dags att byta och därför är sådana tester här intressanta.
Om jag ska gå på denna test bör jag då hoppa över IVT och CTC ?
 
Det var fyra pumpar som plockats ut, men finns ju säkerligen 20 modeller/fabrikat som är ganska likvärdiga med lite skillnader.
Vid byte idag är ju allt beroende av värmesystem och inkommande brine vid val av pump för att bibehålla dagens funktionalitet, om det sedan blir lite bättre gör inget men inget krav för vår del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.