Tjejen har en MF åk-klippare med en Briggs & Stratton 12 hk som vägrar varva mer än 2000 rpm.
Jag har provat och kollat det mesta tycker jag...

Den startar och går bra på tomgång.
Om man gasar fullt, manuellt på förgasarspjället, bluddrar den och går inte ens i 2000 rpm. Gasar man lite försiktigt så varvar den upp till 1900-2000 rpm.
Genom att gasa direkt på förgasaren så borde jag ju utesluta fel med regulatorn?

Detta är gjort:
Bytt tändstift.
Tändspole och förgasare går fint på min B&S 12 hk, och mina på hennes gör ingen skillnad.
Svänghjulet sitter rätt, kilen hel.
Lika utan luftfilter, kanske något pyttebättre utan.
Ventilspel insug 0,25 och avgas 0,7 mm. Avgas avviker ju en del, men inte borde väl det kunna göra så mycket?
Haft isär och kollat kam-vevaxel så de satt rätt.
Komptest har jag bara kört på startmotorn, man ska ju köra dessa baklänges för att få rätt värde, har ingen borrmaskin som orkar dra motorn baklänges. Låg på ca 5 bar varmkörd, ungefär lika som en annan jag mätte på samma sätt.

Någon tidigare ägare har mekat med den, så man vet inte vad som är gjort...

Tacksam för alla idéer, detta gör mig galen
 
V
Det låter som att den får lite luft.
Kolla chokfunktionen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
F
Verkar som den inte får bensin. Gammal bensin, vibrationer?
Du har fått ett delikat problem
 
Choken funkar som den ska. Hela förgasaren funkade på en annan klippare.

Bensinen är ny.
 
Inga konstiga vibrationer vad jag tänkt på. Klippdäcket vibrerar och låter, men det är ju en annan femma.

Har haft ur ventilerna och indianpinnat på med karborundum.
Haft isär ljuddämparen och kollat så den inte var igensatt.
 
Föregående mekare kanske glömt en trasa i insuget?
 
F
Det enda som är kvar är ventilfjädrarna, om det är för lågt fjädertryck och dom börjar "fladdra"
Börjar bli svårt att hitta orsaker
 
Rensat bränslefiltret?
 
Prova att lossa på bränsleledningen från förgasaren och kontrollera att du verkar ha ett ok flöde.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Kontrollera även att det verkar sitta rätt packningar mellan förgasare och insug/luftrenare, så att inte någon kanal i förgasaren blockerats.
 
Ingen trasa i insuget :rofl:

Ventilfjädrarna har jag inte tänkt på, ska riva av ett par från en skrotad motor.

Bränslefilter + slang är nytt, flödar fint in i förgasaren när koppen är borta.

Ska kolla packningarna runt förgasaren, de ser korrekta ut iaf...
Har för mig att den gick bättre/varvade mer när man stängt kranen och bensinen började ta slut. Det skulle kanske kunna ha med blockerad kanal att göra...

Tack alla, nu har jag lite att kolla i morgon
 
Är det bra flås avgasröret? Tänker om det är lite täppt. Felsökte på en bil för 30år sen, den gick bara i 70km och storknade på högre varv. Det var bakre ljuddämparen som inte var rätt flöde igenom...
 
Motorn får för mycket bensin. Lösning minska storleken på huvudmunstycket.
 
K Klakorp skrev:
Är det bra flås avgasröret? Tänker om det är lite täppt. Felsökte på en bil för 30år sen, den gick bara i 70km och storknade på högre varv. Det var bakre ljuddämparen som inte var rätt flöde igenom...
Japp, har sprättat isär ljuddämparen och kollat, även monterat bort gnistsläckaren.
Det är tväröppet:D
 
  • Gilla
Klakorp
  • Laddar…
D Melb skrev:
Motorn får för mycket bensin. Lösning minska storleken på huvudmunstycket.
Förgasaren går finemang på en annan 12 hk, och den förgasaren går lika illa på den här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.