J
T Thomas_Blekinge skrev:
Vi pratar om basvaruhandel när elen har gått en vecka, inte storskalig handel med droger, vapen eller slavar.
Skulle vilja se bonden när jag knackar på och frågar efter några ägg och erbjuder bitcoin!
Jag med eftersom en bitcoin betingar värdet av en 24 m långtradare med ägg.
 
J Jocke Best skrev:
Jag med eftersom en bitcoin betingar värdet av en 24 m långtradare med ägg.
Som du har väldigt stor nytta av i ett läge.
Blanda inte in ett helt annat ämne i detta.
 
J Jocke Best skrev:
Jag med eftersom en bitcoin betingar värdet av en 24 m långtradare med ägg.
Alla får naturligtvis tala fritt men ibland måste man tillrättavisa den oförståndiga ungdomen.
 
R Rkarlsson skrev:
Frågan är då. Vem tror du överlever om vi får en riktig kollaps där allt stängs ner. ;)
Den tekniska som skall swisha när nätet är dött
Eller skogsmullen som klarar av att tälja pinnar =)

Man klarar sig absolut utan datorer och smarttelefoner och allt runtomkring även idag =)
Skogsmulle kommer klara sig lite längre till en början men inget mer än så :D
Jag menar att för att man tycker om teknik i h föredrar kort och Swish betyder inte att man inte klarar av att överleva vid kris.

Tycker faktiskt dom flesta dom klagar på "nymodigheter" bara beslutat sig för att göra det och är "nyfrälsta" i området "leva enkelt, nära naturen lära sig odla" osv.
Kanske beror det på man är teknisk okunnig.

Personer som både kan "överleva" och kan teknik har inte behovet att göra sin röst hörd lika mycket att man inte behöver Swish och kort tex osv
 
Jag kan teknik och jobbar inom teknik. Men anser att mycket ny teknik tas in helt oreflekterat. Det har inte med nymodigheter att göra.
Men tillverkarna har lärt sig mycket bra att spela på "nyteknik"-strängen för att få kunderna att köpa allt. Onödigt skit som kommer att krångla, som uppkopplade kylskåp och toastolar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kan teknik och jobbar inom teknik. Men anser att mycket ny teknik tas in helt oreflekterat. Det har inte med nymodigheter att göra.
Men tillverkarna har lärt sig mycket bra att spela på "nyteknik"-strängen för att få kunderna att köpa allt. Onödigt skit som kommer att krångla, som uppkopplade kylskåp och toastolar.
Ja då är det bara att inte köpa.
Jag köper då inte uppkopplade kylskåp men nångång i framtiden kommer det kanske få en verklig praktisk betydelse vad vet jag.
Du får väll se dom som är dumma nog att köpa ny teknik som testare helt enkelt.
 
T TheGame skrev:
Skogsmulle kommer klara sig lite längre till en början men inget mer än så :D
Jag menar att för att man tycker om teknik i h föredrar kort och Swish betyder inte att man inte klarar av att överleva vid kris.

Tycker faktiskt dom flesta dom klagar på "nymodigheter" bara beslutat sig för att göra det och är "nyfrälsta" i området "leva enkelt, nära naturen lära sig odla" osv.
Kanske beror det på man är teknisk okunnig.

Personer som både kan "överleva" och kan teknik har inte behovet att göra sin röst hörd lika mycket att man inte behöver Swish och kort tex osv
Absolut kan gamlingar gilla teknik med. Det finns gamla människor på 90+ som skypar med barnbarnen och gör allt via datorn. Min far vet inte hur man startar en dator och skriver fortfarande räkningar på papper :p

Men det jag själv menade var att det verkar som de växer fram en generation "teknik" som inte har den blekaste om överlevnad.
Det värsta miserabla jag någonsin varit med om var en kvinna född i slutet av 90 talet som inte ens kunde koka makaroner :O Vid kris så klarar ju inte en sådan sig många timmar. Hon hade ju ätit första bästa röd flugsvamp i jakt på mat.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är oroande att den yngre generationen saknar de mest basala kunskaper om hur ett samhälle fungerar.
Naiviteten är fundamental för den som tror att korruption och mutor transfereras med sedelbuntar i silverfärgade attacheväskor!
Även i Argentina köade medborgarna utanför bankerna när ladet var bankrutt, enligt mottot -"rädda det som räddas kan". Alternativet hade kunnat bli att bankerna tog folks besparingar med sig i fallet.
Denna diskussion påminner mig om tevelicenstråden. Där en yngre familjefar påstod sig inte ha någon nytta av en batteridriven radio för att lyssna på medelanden i en krissituation. För han kunde installera en app i telefonen istället!!!

Staffan
Det gäller tyvärr inte bara den yngre generationen. Kan hänvisa till diverse radioprat av Ulf Danielsson (prof i teoretisk fysik) som påtalar att vi idag inte längre kan något av värde för vår överlevnad. Den yngre generationen lever i villfarelsen att nya företeelser bara dyker upp av sig själv i Wikipedia och är korrekta och den äldre generationen har lärt sig ledarskap och coaching för att kunna leda de personer som verkligen kan något om någonting utan att det finns säkerställt att såna personer egentligen existerar när det kommer till kritan...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Absolut kan gamlingar gilla teknik med. Det finns gamla människor på 90+ som skypar med barnbarnen och gör allt via datorn. Min far vet inte hur man startar en dator och skriver fortfarande räkningar på papper :p

Men det jag själv menade var att det verkar som de växer fram en generation "teknik" som inte har den blekaste om överlevnad.
Det värsta miserabla jag någonsin varit med om var en kvinna född i slutet av 90 talet som inte ens kunde koka makaroner :O Vid kris så klarar ju inte en sådan sig många timmar. Hon hade ju ätit första bästa röd flugsvamp i jakt på mat.
Jag tror det är överdrivet.
Men att det växer fram en generation som inte kan koka makaroner är den äldre generationens fel så fall.

Jag anser att den generation ungefär kring dagens pensionärer 50-70år är den "sämsta"
Deras föräldrar som gick från hårt slit till bekvämligheter som gjorde att deras avkommor blev bekväma.
 
T TheGame skrev:
Jag anser att den generation ungefär kring dagens pensionärer 50-70år är den "sämsta"
Tack, det värmar!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Själv tror jag kontanter snabbt blir ungefär lika värdelöst som pengar på kontot så jag omvandlar detta till andra mer i sammanhanget värdestabila varor såsom verktyg ;)

Gällande att klara sig själv och förvänta sig att någon annan löser allt så får jag känslan av att brytpunkten ligger i de som vuxit upp under kriget eller ej.
En god vän till mig gjorde lumpen 2005 under Gudrun, de "inventerade pensionärer" i småländska skogen.
Ni kan ju gissa vilka de mötte halvvägs genom stormfällena och frågade om de ville ha kaffe från vedspisen, i förhållande till de som satt och tjurade i stugan och undrade när f-a-n ström och telefon skulle komma igång igen.

Själv jobbar jag för att omvandla delar av trädgården till köksträdgård för att vara delvis försörjande på grönsaker.
 
  • Gilla
  • Älska
pilen och 2 till
  • Laddar…
Det är nog en kombination, de som är uppväxta "på landet" och "de som flyttat dit" att det även här skiljer sig.
Så det är inte enbart åldersbetingat utan också många andra grundläggande förutsättningar.
Är ju inte lätt att få kunskap och erfarenhet om man bor i tätorter, är ju inte så enkelt att bara vistas i skogen som intresse och som barn lekt med kottar. ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Som du har väldigt stor nytta av i ett läge.
Blanda inte in ett helt annat ämne i detta.
Men du hade ju fel i sak. För övrigt verkar du starta en ny tråd i samma ämne en gång om året. Om ett år, i en ny tråd har du ännu mera fel. Du tillhör en utdöende dinosaurieart tyvärr.

Jag är ingen ungtupp själv, men det gäller att anamma ny teknik, omfamna den och sedan välja det bästa ur alla världar. Inte bara hålla fast vid sina gamla sedlar. Det slutar i olycka.
 
T TheGame skrev:
Jag tror det är överdrivet.
Men att det växer fram en generation som inte kan koka makaroner är den äldre generationens fel så fall.

Jag anser att den generation ungefär kring dagens pensionärer 50-70år är den "sämsta"
Deras föräldrar som gick från hårt slit till bekvämligheter som gjorde att deras avkommor blev bekväma.
Mja.
Min far är 69 och har slitit som knappt andra gör. Han jobbar fortfarande för att han inte kan vara stilla. Riktigt duktig var han idag när han stog med mig i en korg på typ 10 meters höjd och beskar en hel del träd =)
Han är dessutom anti kort och smartphone. Han köpte en läsplatta för han skulle titta på bilar, men råkade trycka på något skit så att han fick upp en massa konstiga saker. Så min son fick plattan istället.

Tror att mer korrekt ålder är 40-50 det började.
Men samtidigt, är man inte förbannat korkad om man inte kan läsa på en förpackning, 3 minuter mer eller mindre kan till och med smartphonen räkna :p
Men nu skall ju allt i skolan ha teknik, jag tycker att grunden bör läggas med att söka info via böcker. Sen kan man gå vidare med teknik.
Jag tycker det är bra med de här förskolorna som är ute i naturen mycket och läser mycket böcker. Sådan har vi sökt till.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Mja.
Min far är 69 och har slitit som knappt andra gör. Han jobbar fortfarande för att han inte kan vara stilla. Riktigt duktig var han idag när han stog med mig i en korg på typ 10 meters höjd och beskar en hel del träd =)
Han är dessutom anti kort och smartphone. Han köpte en läsplatta för han skulle titta på bilar, men råkade trycka på något skit så att han fick upp en massa konstiga saker. Så min son fick plattan istället.

Tror att mer korrekt ålder är 40-50 det började.
Men samtidigt, är man inte förbannat korkad om man inte kan läsa på en förpackning, 3 minuter mer eller mindre kan till och med smartphonen räkna :p
Men nu skall ju allt i skolan ha teknik, jag tycker att grunden bör läggas med att söka info via böcker. Sen kan man gå vidare med teknik.
Jag tycker det är bra med de här förskolorna som är ute i naturen mycket och läser mycket böcker. Sådan har vi sökt till.
Så klart gäller det inte alla.
Många som är 69 som är i mina föräldrars ålder har då inte imponerat på mig det däremot deras föräldrar. Men det var också deras föräldrar som gick från att slit till bekvämligheter som gjorde att deras avkommor blev mer slösa generation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.