Jag kan ju tillägga att när man själv bor i huset vänjer sig näsan på bara två-tre andetag vilket kan göra det omöjligt att lokalisera var det luktar mest. Ventilation/drag kan föra med sig lukten runt hela huset och också göra det svårt att hitta.
 
  • Gilla
ahgeorgs
  • Laddar…
Stäng av ett rum i taget och se om ni kan ringa in vilket rum det kommer ifrån.
 
För ett par år sedan fick vi dålig lukt i huset vilket visade sig vara en gummidamask runt en toalettstols infästning som börjat läcka. Svårt att hitta men lätt att åtgärda...
 
trähandtag trähandtag skrev:
Av egen erfarenhet brukar man kunna förnimma var lukten är som starkast.
Vi vet inget om ert hus. Är det tegel, trä, nytt eller gammalt. Har ni målat om, renoverat utanför, har det skett förändringar så att fukt i området ansamlas.

Ett exempel vad som kan gå fel, kanske inte så välformulerat.
Vi hittade en fuktinträngning efter ommålning o omputsning av huset ytterfasad 3 år tidigare. Hösten var regnig. Vi kände luktade av mögel bakom en soffa. En äldre yttertrappa utanför sög upp fukt som trängde in genom väggen. Innan renovering hade fukten avdunstat helt eller delvis genom den dåliga fasaden, som inte var tät. Efter målningen blev fasaden allt för tät och fukten kunde tränga in. Lösningen var att bygga ett skärmtak över trappen, så att trappen och fasaden kunde hållas torr.
trähandtag trähandtag skrev:
Av egen erfarenhet brukar man kunna förnimma var lukten är som starkast.
Vi vet inget om ert hus. Är det tegel, trä, nytt eller gammalt. Har ni målat om, renoverat utanför, har det skett förändringar så att fukt i området ansamlas.

Ett exempel vad som kan gå fel, kanske inte så välformulerat.
Vi hittade en fuktinträngning efter ommålning o omputsning av huset ytterfasad 3 år tidigare. Hösten var regnig. Vi kände luktade av mögel bakom en soffa. En äldre yttertrappa utanför sög upp fukt som trängde in genom väggen. Innan renovering hade fukten avdunstat helt eller delvis genom den dåliga fasaden, som inte var tät. Efter målningen blev fasaden allt för tät och fukten kunde tränga in. Lösningen var att bygga ett skärmtak över trappen, så att trappen och fasaden kunde hållas torr.
trähandtag trähandtag skrev:
Av egen erfarenhet brukar man kunna förnimma var lukten är som starkast.
Vi vet inget om ert hus. Är det tegel, trä, nytt eller gammalt. Har ni målat om, renoverat utanför, har det skett förändringar så att fukt i området ansamlas.

Ett exempel vad som kan gå fel, kanske inte så välformulerat.
Vi hittade en fuktinträngning efter ommålning o omputsning av huset ytterfasad 3 år tidigare. Hösten var regnig. Vi kände luktade av mögel bakom en soffa. En äldre yttertrappa utanför sög upp fukt som trängde in genom väggen. Innan renovering hade fukten avdunstat helt eller delvis genom den dåliga fasaden, som inte var tät. Efter målningen blev fasaden allt för tät och fukten kunde tränga in. Lösningen var att bygga ett skärmtak över trappen, så att trappen och fasaden kunde hållas torr.
trähandtag trähandtag skrev:
Av egen erfarenhet brukar man kunna förnimma var lukten är som starkast.
Vi vet inget om ert hus. Är det tegel, trä, nytt eller gammalt. Har ni målat om, renoverat utanför, har det skett förändringar så att fukt i området ansamlas.

Ett exempel vad som kan gå fel, kanske inte så välformulerat.
Vi hittade en fuktinträngning efter ommålning o omputsning av huset ytterfasad 3 år tidigare. Hösten var regnig. Vi kände luktade av mögel bakom en soffa. En äldre yttertrappa utanför sög upp fukt som trängde in genom väggen. Innan renovering hade fukten avdunstat helt eller delvis genom den dåliga fasaden, som inte var tät. Efter målningen blev fasaden allt för tät och fukten kunde tränga in. Lösningen var att bygga ett skärmtak över trappen, så att trappen och fasaden kunde hållas torr.
trähandtag trähandtag skrev:
Av egen erfarenhet brukar man kunna förnimma var lukten är som starkast.
Vi vet inget om ert hus. Är det tegel, trä, nytt eller gammalt. Har ni målat om, renoverat utanför, har det skett förändringar så att fukt i området ansamlas.

Ett exempel vad som kan gå fel, kanske inte så välformulerat.
Vi hittade en fuktinträngning efter ommålning o omputsning av huset ytterfasad 3 år tidigare. Hösten var regnig. Vi kände luktade av mögel bakom en soffa. En äldre yttertrappa utanför sög upp fukt som trängde in genom väggen. Innan renovering hade fukten avdunstat helt eller delvis genom den dåliga fasaden, som inte var tät. Efter målningen blev fasaden allt för tät och fukten kunde tränga in. Lösningen var att bygga ett skärmtak över trappen, så att trappen och fasaden kunde hållas torr.
Huset är av trä, byggt 1986, Ommålat förra året, men detta började tidigare. Inga andra renoveringar ute eller markförändringar. Jag har lite misstankar om badrummet, eftersom jag tycker det luktar mest där utanför, men gubben som skickades hit av vårt fskrbolag hittade inget misstänkt där.
Men somsagt, jag är först och främst ute efter info om vart jag vänder mig. Jag har inga byggtekniska kunskaper själv, så jag behöver någon, som gör en helhetsutredning.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag kan ju tillägga att när man själv bor i huset vänjer sig näsan på bara två-tre andetag vilket kan göra det omöjligt att lokalisera var det luktar mest. Ventilation/drag kan föra med sig lukten runt hela huset och också göra det svårt att hitta.
Ja vi känner detta mest när vi kommer hem från att inte varit hemma ett tag. Dess emellan blir man lite avtrubbad typ.
 
KristinaRT
Att blint skicka in någon för att göra en utredning av ett helt hus kommer bli krångligt och dyrt. Hade det varit uppenbart hade ni hittat det nu, så det kan krävas att man river upp golv etc för att hitta orsaken. Kan bli hur stort och dyrt som helst men googla på mögel, sanering eller fuktproblem så hittar du säkert något.

Ett annat tips är att kolla om det finns någon med en mögelhund i närheten. En hund kan screena ett hus ganska fort och identifiera ungefär var problemet finns och sedan får man gå vidare baserat på det....
 
  • Gilla
ahgeorgs
  • Laddar…
Tack allihopa för era svar. Jag har fått ett tips om en firma jag ska kontakta. Sen får vi se...
 
M Myresjöhuset skrev:
Död råtta i nån vägg nånstans? Det brukar inte lukta hallontårta direkt...
Nej nej nån kadaverlukt är det inte
 
A ahgeorgs skrev:
Behöver hjälp...NU!
Mitt hus har tydligen en fuktskada någonstans. Det luktar fruktansvert unket av röta, men vi hittar inte varifrån det kommer. Det är krypgrund under huset, men den är torr och jättebra. Där syns inte något konstigt. Taket är bytt 2015, med allt nytt, råspont mm. Uppe på vinden ser vi ingenting heller.
Vi har haft en gubbe här som vårt försäkringsbolag skickade hit, men han hittade ingenting, rabblade något om att det kommer från jorden utifrån igenom ventilerna. Men det är det definitivt INTE. När vi kommer hem från jobbet måste vi öppna allt ut på vid gavel och vädra, bara för att kunna vistas inne.
VART KAN JAG VÄNDA MIG för en pålitlig utredning?? Det går snart inte att bo i huset pga odör.
/ AHG
Kryp ner och ta foton i krypgrunden och ladda upp här.
Ett fenomen som kan ske är unken lukt ifrån takfoten om ni har friskluftsventiler.
När är huset byggt?
Trästomme? Betong?
Hela mitt hus luktade mögel på grund av en pytteliten kolloni i en syll under en innervägg.
När jag rev upp den så försvann lukten.
 
Needas Needas skrev:
Kryp ner och ta foton i krypgrunden och ladda upp här.
Ett fenomen som kan ske är unken lukt ifrån takfoten om ni har friskluftsventiler.
När är huset byggt?
Trästomme? Betong?
Hela mitt hus luktade mögel på grund av en pytteliten kolloni i en syll under en innervägg.
När jag rev upp den så försvann lukten.
Vi har varit och inspekterat krypgrunden så noga vi kan, Den ser bra ut, allt är torrt och fint. Ganska högt i tak där nere, med bra belysning och det är lätt att komma åt allt där. Huset är byggt 1986, i trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.