Lägg då lite isolering ovanpå som du fått tips om så kan du sova gott :)
 
Fulkemisten
D Derbyboy skrev:
Julas värmekabel står att den kan förläggas i rör men är samtidigt bara IP54, hur går det ihop.
Den är tänkt för stuprör, hängrännor och dagvattenrör där vattnet rinner. Det ska inte stå vatten i dessa. Då har de i så fall bakfall så att det inte kan rinna undan. Tror inte kabeln är tänkt för en brunn.
 
Vilken kabel kan användas för att ligga i vatten 4-5 månader/år?
 
Fulkemisten
  • Gilla
hjälpjagharköptetthus
  • Laddar…
Gäller inte IP-märkningen själva anslutningen?
Kabeln är förmodligen ok med vatten, men den svaga punkten borde rimligtvis vara själva stickkontakten och eller trafon?

Alla kablar som är gjorda för vattenrör måste funka.
 
Fulkemisten
Jo. Så är det nog. IP67an jag länkade till var klassad IP44 för stickproppen. Möjligt att julakabeln som TS länkade till inte separerar klassningen utan bara specar den lägre.
 
Jag tänkte ta kabeln och vira den några varv kring dräneringspumpen.

Jag tänkte dessutom ta en sopsäck och fylla med lite stenull. Den trycker jag ner i dräneringsbrunnen. Inte så långt ner att den ligger i vatten såklart.

Vad tror ni, andra tips?
 
Den fösta stänger inte av utan drar ström oavsett hur varmt det blir, bör förgås av sep. termostat som kan ställas på frånslag ca +5C, den andra är en med inbyggd termostat ( lite nya grejer ) hur det fungerar vet ja inte, har inte kommit i kontakt med en sådan men är inte helt fel med dom värderna. Teknikens under är inte slut än
 
Jag hittar tyvärr ingen kabel med termostat som kan ligga i vatten permanent.

Biltemas är IPX7 och det innebär bara nedsänkning i vatten 30min.

Det finns inga kablar som har inbyggd termostat och kan förlägggas i kabel. Säger sig självt eftersom termostaten bygger någon mm i ändan vilken medför att ventilen inte skulle sluta tätt.

Alltså är jag nog tvungen att ta bauhauskabeln från raychem.

Hur många watt, dvs längd behöver jag?

Kablarna ska alltså ligga i en pumpgrop. Den grundaste av mina gropar ligger på ett berg. Runt röret har jag lagt cellplast och skottat makadam.

Grundarbete för pumpgrop med synliga kabelrör, cellplast och makadam mot berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Står inte hur många watt den är per meter men brukar vara mellan 5 - 10 W metern, var tänker du ansluta den någonstans, bäst i ett uttag i källare om det finns, annars ett vägguttag som bygges in i en tät låda där termostaten även ansluts.
termostat finns på samma ställe. Räcker nog gått med 4 - 5 meter V-kabel som viras runt pumpen och ligger i botten på brunnen.
Tänk på att ta bort backventilen i pumpen och ha nerförsbacke på slangen bort, då dränerar allt sig själv och inget kan frysa. Ser att du kan gå upp med slangen dikt under bärlinorna och sänka sig bortåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.