Hejsan!

Tänkte be om råd. En snickare jag anlitat har rest en friggebod åt mig.

Först satte han plintar som blev helt misslyckade och alla utan tre fick dras upp igen. Sedan grävde han istället till berget, fäste armering, fyllde hela hålet med cement och placerade lecablock på toppen. Se bild.

Grå betongplintar och en misslyckad träplint som sticker ut från en friggebods grund vid sidan av klädd fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa sticker nu en bra bit utanför fasaden på båda långsidor och ena kortsidan. Vidare har han använt två av de misslyckade plintarna som också sticker utanför fasadlinjen. Han har också lämnat kvar en plint som inte fyller någon funktion. (Se bild)

Grund av lecablock som sticker ut under friggebodens fasad, med misslyckad plint synlig vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta att betrakta som fackmannamässigt gjort enligt er bedömning. Och hur skulle ni vilja att de åtgärdade för att ni skulle vara nöjda?

En fråga till. Tar det 16 timmar att lägga ett råsponttak som mäter 6x4 meter?

Hjälp!

Tack.
 
  • Gilla
ronolo och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle avsluta det samarbetet genast. Han verkar inte veta hur man bygger överhuvudtaget. T.ex. att avsluta panelbrädorna en bit upp på golvbjälkarna. Panelen verkar vara hyvlad fur avsedd för inomhusanvändning, men fotot kan naturligtvis bedra.
 
  • Gilla
Joak och 15 till
  • Laddar…
Intressant sätt att göra det på, det funkar säkert bra även om det är lite oortodoxt. Jag hade nog kastat upp grus mot lekan så dom (nästan) blivit begravda o på så sätt inte så synliga.

Om det bara var att fästa upp rådponten och kapa kanten, då är det väldigt många timmar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag skulle avsluta det samarbetet genast. Han verkar inte veta hur man bygger överhuvudtaget. T.ex. att avsluta panelbrädorna en bit upp på golvbjälkarna. Panelen verkar vara hyvlad fur avsedd för inomhusanvändning, men fotot kan naturligtvis bedra.
Ja, det är en prefabricerad Jabo-stuga. Så själva boden ”bygger” han inte. Reser den bara. Tyckte bara utstickande lecablock och plintar inte ser så snyggt ut och funderar på om jag överreagerar. Tack för svaret.
 
tttomten TomasJor skrev:
Intressant sätt att göra det på, det funkar säkert bra även om det är lite oortodoxt. Jag hade nog kastat upp grus mot lekan så dom (nästan) blivit begravda o på så sätt inte så synliga.

Om det bara var att fästa upp rådponten och kapa kanten, då är det väldigt många timmar.
Ok, tack. Så du hade köpt lösningen och dolt?
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
lärjungen
Aldrig sett denna variant. Och även om den funkar borde blocken ligga så att de inte hamnar utanför stugans ytterväggar.

Och tycker också att det var skumt att man kapat panelen precis vid syllen. Varför? Skall det monteras en liggande bräda som ramar in?

Råsponttak borde gått fortare, men det beror ju på många faktorer. Var det tex råspontluckor eller enskilda brädor?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M Magor skrev:
Ok, tack. Så du hade köpt lösningen och dolt?
Ja det hade jag nog, förutsätter att det blir trapp/trall på framsidan så där syns det ju inte.
 
Jag tror inte att snickaren var nykter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
På 16 timmar hinner du spika råspont, pappa och få på plåtar och vindskivor. Ser lite knasigt ut med plintarna och konstigt att inte panelen går ner under bjälklaget. Vilken Jabobod är det?
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Aldrig sett denna variant. Och även om den funkar borde blocken ligga så att de inte hamnar utanför stugans ytterväggar.

Och tycker också att det var skumt att man kapat panelen precis vid syllen. Varför? Skall det monteras en liggande bräda som ramar in?

Råsponttak borde gått fortare, men det beror ju på många faktorer. Var det tex råspontluckor eller enskilda brädor?
Panelen är inte kapad dock. Modellen ser ut så. Dock valde snickaren en kraftigare syll än vad som kom med stugan.

Ja, visst borde lecablocken vara under huset. Men kanske överreagerar jag. Han har kapat dem längs med på framsidan. Men är lite orolig vad det gör med stabiliteten. Men det kanske är ok.
 
Kretikos Kretikos skrev:
På 16 timmar hinner du spika råspont, pappa och få på plåtar och vindskivor. Ser lite knasigt ut med plintarna och konstigt att inte panelen går ner under bjälklaget. Vilken Jabobod är det?
Misstänkte att fakturan är lite väl saftig. Inklusive grund, där jag grävt plinthålen, vill snickaren ha betalt för 108 timmars arbete.

Modellen heter Funkis.
 
M Magor skrev:
Misstänkte att fakturan är lite väl saftig. Inklusive grund, där jag grävt plinthålen, vill snickaren ha betalt för 108 timmars arbete.

Modellen heter Funkis.
Det är inte rimligt med tanke på att boden är prefab. Jag är inte snickare men tillsammans med kompis byggde jag 15m2 bod i lösvirke med plintgrund på 60-70 timmar, alltså ca 35 timmar x 2. Och då var det utan ritning.
 
  • Gilla
Pelju och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Det är inte rimligt med tanke på att boden är prefab. Jag är inte snickare men tillsammans med kompis byggde jag 15m2 bod i lösvirke med plintgrund på 60-70 timmar, alltså ca 35 timmar x 2. Och då var det utan ritning.
lärjungen lärjungen skrev:
Aldrig sett denna variant. Och även om den funkar borde blocken ligga så att de inte hamnar utanför stugans ytterväggar.

Och tycker också att det var skumt att man kapat panelen precis vid syllen. Varför? Skall det monteras en liggande bräda som ramar in?

Råsponttak borde gått fortare, men det beror ju på många faktorer. Var det tex råspontluckor eller enskilda brädor?[/QUOTE
Ok. Kände att det gick fruktansvärt långsamt. Svår situation jag satt mig i.
 
  • Gilla
Smashweld
  • Laddar…
Oberoende av om det är en byggsats eller inte: Så kan inte panelen sluta. Stugan kommer att ruttna upp inom loppet av några få år. Lecastenarna är osnyggt placerade och tanken på att sätta en stolpsko mitt i ett lecablock är löjlig och visar att vederbörande inte vet ett skvatt om husbyggande. Det vanliga sättet att förankra syll i lecasten är med hjälp av lecaspik. Lecastenarna måste i sin tur vara förankrade i berget.
 
  • Gilla
Riemann och 7 till
  • Laddar…
Ja, jag kände ju att lösningen var udda. Och ful. Lecablocken är indirekt förankrade i berget via betongen det står i.

Jag får kolla panelen men tror det är konstruerat på det viset. Den går ett par centimeter ner på bjälklaget i framkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.