Hej,
Jag har ett hus byggt i slutet av 30-talet, som inte är uppvärmt mer än sporadiskt. På grund av ett läckande takkupa har vi varit tvungna att riva innertak upp mot hanvinden. Nu har vi nytt fint tak på kupan och vi har börjat återuppbyggnad av innertaket.
Innertaket bestod av, från rummet och upp på hanvinden: målad spännpapp, treetex, brädor, tjärad papp och kutterspån.
Vi kommer att lägga tillbaka spånet.

Nu till mina funderingar:
Jag funderar på att pappspänna direkt mot brädtaket. På hanvinden tänkte jag lägga vindpapp som ersättning för den tjärade pappen som vi tagit bort.

Kan treetexen fylla någon funktion som 'ångbroms'? Dvs om vi tar bort treetexen och alltså kommer att ha spännpapp, bräda, vindpapp och kutterspån, finns det risk för att klimatet på vinden kommer att ändras drastiskt. Jag tänker att vinden, bortsett från läckande takkupa, har varit fin och frisk sen huset byggdes så jag vill inte ställa till något nu.
Bifogar bild där det kanske syns hur det sett ut inifrån rummet.
 
  • Renoveringsarbete i gammalt hus med brädor synliga där innertak rivits för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jiji Jiji skrev:
Kan treetexen fylla någon funktion som 'ångbroms'?
Nej, inte nämnvärt.
Den isolerar lite och vindtätar lite, men ngn nämnvärd ångbromsfunktion har den inte.
Tjärpappen kan kanske ha haft en viss ångbromsfunktion.
Vad gäller treetexens isolering så beror det på hur tjockt lager med spån som finns/kommer att finnas. Ju tjockare lager med spånisolering, desto mindre betydelse har treetexen som extra isoleringsskikt.

Så, om inte spånlagret är väldigt tunt (<10-15 cm) så kan ni rationalisera bort treetexen.
 
Jag håller med @Oldboy, skippa treetexen i det här läget. Skippa däremot inte tjärpappen, det är den som är ångbromsen. Finns att köpa ny med beteckningen AC 350.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, inte nämnvärt.
Den isolerar lite och vindtätar lite, men ngn nämnvärd ångbromsfunktion har den inte.
Tjärpappen kan kanske ha haft en viss ångbromsfunktion.
Vad gäller treetexens isolering så beror det på hur tjockt lager med spån som finns/kommer att finnas. Ju tjockare lager med spånisolering, desto mindre betydelse har treetexen som extra isoleringsskikt.

Så, om inte spånlagret är väldigt tunt (<10-15 cm) så kan ni rationalisera bort treetexen.
Tack för svaret.
Det är nog cirka 20 cm kutterspån skulle jag gissa. Jag hade inte tänkt lägga på mer bara lägga tillbaka där vi tagit bort.
Tror du att det räcker med det och vindpapp under spånet? Och att jag därmed kan skippa treetex (porös board)?
 
J justusandersson skrev:
Jag håller med @Oldboy, skippa treetexen i det här läget. Skippa däremot inte tjärpappen, det är den som är ångbromsen. Finns att köpa ny med beteckningen AC 350.
Tack, jag har svårt för nya tjärade produkter. De irriterar mina luftvägar. Tänkte använda luftspärrspapp Isolina. Tror du att det funkar lika bra. Den gamla pappen har osagt av sig så den kan ligga kvar. Det är bara där vi fick riva pga läckan som det behövs ny.
 
20 cm spån är hyfsat, även om 10 cm till inte hade skadat såklart, men det beror ju på när, hur, var huset används.

Tjärpapp AC350 är inte trätjärad nuförtiden, utan det är asfaltsimpregnering. Luktar inte mkt alls. Kanske skulle det fungera med Isolinas vindpapp underst och asfapappen ovanpå? (Har inte kollat på Isolinas data, men tänker om den huvudsakligen är för vindtätning och inte ångbromsning.)
 
Oldboy Oldboy skrev:
20 cm spån är hyfsat, även om 10 cm till inte hade skadat såklart, men det beror ju på när, hur, var huset används.

Tjärpapp AC350 är inte trätjärad nuförtiden, utan det är asfaltsimpregnering. Luktar inte mkt alls. Kanske skulle det fungera med Isolinas vindpapp underst och asfapappen ovanpå? (Har inte kollat på Isolinas data, men tänker om den huvudsakligen är för vindtätning och inte ångbromsning.)
Tack så mycket för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.