8 269 läst · 7 svar
8k läst
7 svar
Sågat ner Ask-träd, förhindra nya skott?
Några askträd är nu nedsågade och jag oroas för att dessa stubbar kommer sända ut nya skott överallt runtom.
1) Är det så, kommer asken försöka starta nya träd?
(får flera nya träd överallt redan innan jag sågade)
2) Räcker det att fräsa/gräva bort det mesta, eller bör jag slå i ett gäng ecoplug i stubbarna före?
3) Ecoplug nämner att man ska ta stubbens diameter delat på 4 för veta antal pluggar man ska slå i.
120cm / 4 = 30 stycken. Svar: Det blir dyrt.
Finns det annat billigare sätt? Göra några jack och hälla koncentrerad Roundup?
1) Är det så, kommer asken försöka starta nya träd?
(får flera nya träd överallt redan innan jag sågade)
2) Räcker det att fräsa/gräva bort det mesta, eller bör jag slå i ett gäng ecoplug i stubbarna före?
3) Ecoplug nämner att man ska ta stubbens diameter delat på 4 för veta antal pluggar man ska slå i.
120cm / 4 = 30 stycken. Svar: Det blir dyrt.
Finns det annat billigare sätt? Göra några jack och hälla koncentrerad Roundup?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 603 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 603 inlägg
Ask bildar mycket stubbskott, alltså skott på den kvarvarande delen av stubben, så det är viktigt att få bort så mycket som bara går av stubben.
Finns några tips här:
http://forum.alltomtradgard.se/topic/rensa-bort-sly-hindra-atervaxt-och-rotskott-113513/
Finns några tips här:
http://forum.alltomtradgard.se/topic/rensa-bort-sly-hindra-atervaxt-och-rotskott-113513/
Ask slår upp från stubben. Men inte runt omkring. De skottet är inte svårt att ta bort. Gifter behövs inte.
Jag brukar pensla på konc roundup på snittytan direkt efter kapning.
Då ger sig de flesta lövträd och buskar.
Då ger sig de flesta lövträd och buskar.
Vill man förhindra nya skott från stubben eller - ännu värre- rotskott, så är det bättre att först ringbarka trädet och sedan fälla det efter det har dött. Gjorde det med asp och det tog ca tre år innan det dog.Vet ju att man inte alltid har den möjligheten, men om man inte har bråttom så är det ett bra sätt.
Liknande trådar
-
Vad har vi just sågat ner?
Häckar, Buskar & Träd -
Domar där grannen sågat ner annans buskar
Juridik -
Skadegörelse- sågat ner buskar - förundersökning nedlagd?
Juridik -
Granne har sågat ner fruktträd och häck på min tomt för att gynna plantering egen syren på sin tomt
Juridik -
Grannen har sågat ner träd på vår tomt
Juridik