Hej!
Någon som har isolerat vinden på sitt 1 1/5 - plans hus? Vi funderar på ett hus med ca 70 kvm golvyta på övervåningen, ingen takkupa och tak med 45 graders vinkel. Vad kan materialet kosta grovt räknat?
Tack!

MVH Melon
 
Japp. Vi har isolerat 95 kvm med takkupa. Jag kan rekommendera att du tar dit ngn som blåser dit isoleringen. Man får riktigt bra pris på isoleringen och man slipper handskas med jävulstyget. Om man skulle köpa all isolering och göra jobbet själv blir det garanterat samma kostnad. Vi betalade bara 15'000 kr för vårat tak för två år sen. Vi har 220 cm isolering. Du får nog ange ditt isolermått om du vill ha bra kostnads uppskattningar.

Vi gjorde i övrigt allt jobbet själva med luftspalt, diffspärr och glespanel. Begär alltid referenser innan du bokar firman.
/CC
 
chris47 skrev:
Vi har 220 cm isolering. Du får nog ange ditt isolermått om du vill ha bra kostnads uppskattningar.
Det va den kraftigaste isoleringen jag sett någon ha. ;D ;D ;D
 
Vi har 220 cm isolering
Ja det va inte illa, du behöver inte frysa i vinter :)
 
Ok lustigkurrar, 220mm.
/CC
 
lastkaj skrev:
Vi har 220 cm isolering
Ja det va inte illa, du behöver inte frysa i vinter :)

Nu vet ni varför det är så poppis med förhöjda väggliv nuförtiden. Annars får man inte plats med isoleringen nämligen.... [smiley=vrolijk_26.gif]
 
Hjälp Melon med lite tips istället för att ägna utrymme åt stavfel.
/CC
 
Tack för hjälpen Chris! Och till er andra, hur gamla är ni???
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
Hej igen Chris!
Hur fungerar det när de blåser in isolering? Jag trodde bara det gick till utrymmen man inte använder, som tex oinredd vind?

Tacksam för svar!

MVH Melon
 
Det går utmärkt att blåsa in isolering på alla ställen man kommer åt med en 110mm (millimeter) :-* slang. Man sätter helt enkelt dit allt på plats inkl plast och glespanel. Om man ska isolera ett yttertak upp mot nock går det lika bra som att isolera ex. en vind.

Firman som isolerar tar hål på plasten i nock och för sen ner slangen till takfoten. Slangen dras upp alteftersom isoleringen fyller upp utrymmet. Varje fack fylls upp på detta viset, sen tätar dom hålen med åldersbeständig special tejp för ändamålet. Man slipper andas in fibrerna och man slipper framförallt kliet.

Det ska tilläggas att risken för köldbryggor är lägre än om man isolerar på annat sätt eftersom det garanterat tränger in i alla skrymslen och vrår. Man måste dock vara noga med tätning ut mot luftspalten (tätning av skarven mellan masoniten) så man inte trycker ut isoleringen och täpper igen spalten.
/CC
 
Tack igen Chris! Vilken firma/ fabrikat använde du dig av?

MVH Melon
 
Jag använde en firma i Göteborg. Om du bor i närheten kan jag leta upp telefon numret.

Isoleringen är oftast små kuber av stenull som smulas isär av en man utomhus, lämpligtvis på ett lastbilsflak under tak. En annan sköter utblåsningen och styr munstycket rätt inomhus.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.