Har några ventiler i källaren som går igenom väggen utan direkt isolering. Är en gammal fällucka och ventilgaller utåt. Osäker på om det är det som kallas friskluftsventiler.

Nu när hösten kommer vill vi försöka isolera så det inte drar in en massa kalluft, samtidigt som man inte vill sabba ventilernas funktion.

I pannrummet har förre ägaren gjort nån temporär lösning genom att lägga nån liten rulle skumplast eller glasull i en plastpåse och kilat in i ventilen och tryckt dit två kartongbitar på vardera sida och en frigolitbit in mot rummet.

Jag tänkte att man skulle göra nått liknande i övriga ventiler, eller är det helt galet? Vet inte vad det är för lösning han gjort runt om ventilen i pannrummet dock, spikat fast nån träskiva och nån lucka istället för ventilgaller...
 
  • Ventil utan isolering i källarvägg täckt med träskiva och metalldetalj för stängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal ventillucka och galler på en källarvägg med tecken på brist på isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det blir en svår ekvation att både få in friskluft och förhindra att kall luft kommer in. Du kan naturligtvis göra som den tidigare ägaren. Fast bara lite, så får du en mindre mängd friskluft i källaren.

Staffan
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det blir en svår ekvation att både få in friskluft och förhindra att kall luft kommer in. Du kan naturligtvis göra som den tidigare ägaren. Fast bara lite, så får du en mindre mängd friskluft i källaren.

Staffan
Ska se om jag hittar nått lämpligt material. Jag hittade en säck med nån slags skumgummi (?) tror jag, i vindsänden. Det ligger flera inplastade rullar med vad jag tror är glasull också.

Vet inte om förre ägaren hade tänkt använda det till något, lägga på vinden eller gud vet jag. Taket är ju nyligen omlagt. Isolerat vindsgolv med mängder med sågspån som fastnar typ överallt....

Skulle ju haft dit ett ventilgaller istället, det ser ju förjävla tokigt ut med den där trädörren och hemsnickeriet de gjort.

Gallret som låg inne i pannrummet är dock för litet, antar att det måste muras in eller hur man gör? Är lite novis när det gäller husägande, liksom att hitta rätt ord för alla saker. :)
 
B bradgard skrev:
Har några ventiler i källaren som går igenom väggen utan direkt isolering. Är en gammal fällucka och ventilgaller utåt. Osäker på om det är det som kallas friskluftsventiler.

Nu när hösten kommer vill vi försöka isolera så det inte drar in en massa kalluft, samtidigt som man inte vill sabba ventilernas funktion.
.
Jag antar du menar att du vill att luckan är bättre isolerad när den är helt stängd? För det är ju svårt att stoppa kalluft med öppen ventil =)
 
Du kan ju inte isolera luckan om du samtidigt ”inte vill sabba ventilationen”.
 
Du du rita in alla ventiler i källaren på planritningen så får du bäst svar.
 
Vad har du för uppvärmningssystem?

vad är det för typ av ventilation? Självdrag, fläktstyrd frånluft eller fläktstyrd till- & frånluft?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har du för uppvärmningssystem?

vad är det för typ av ventilation? Självdrag, fläktstyrd frånluft eller fläktstyrd till- & frånluft?
Uppvärms med elpanna och vattenradiatorer. Det är nog självdrag för sitter inga fläktar eller annat på.


------------------------------
Så här såg det ut i påsen jag tog ner från vinden. Ser ganska poröst ut, tror humlorna haft det som bo då det surrade i påsen på sommaren.... Osäker på om det är glasull eller nån annan mineralull (samma sak kanske...)
 
  • Gul mineralull isolering i en plastpåse som ser använd och porös ut, eventuellt använt av humlor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.