Har en Handöl 10T i ett gammalt hus med 2,70 i takhöjd och spån som isolering i golv och väggar så det är med andra ord kallt efter golvet. Har för tillfället ingen fläkt installerad i kaminen men funderar nu på att skaffa en för att få lite cirkulation på värmen och förhoppningsvis få ner lite värme ner mot golvet. Men är lite osäker på om jag verkligen får ner någon värme mot golvet då vad jag förstår själva "blåset" kommer ut rätt så högt upp på kaminen.
Så ni som har fläkt installerad vad tror ni, kommer det funka eller finns det bättre alternativ?

Ett alternativ som garanterat skulle funka är ju en takfläkt men någon sådan får jag inte sätta upp för sambon tyvärr.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Hej Tomas... Nu kan jag inte svara direkt på din fråga om det blir mer värme på golvet,,
Jag har en gammal contura braskamin sen mitten av 70talet med inbyggd fläkt och den får ju luften att cirkulera mer , men den låter ganska så mycket och kan störa lite vid tv tittande.
Vi har alltid fläkten på i när vi eldar , då rummet värms upp snabbare
På min braskamin har ägaren innan satt dit bockade aluminium plåtar som riktar ner luften mot golvet (har 3st luftutsläpp).
Plåtarna är alltså lösa men instuckna i gallrena och går att montera bort , och det gör skillnad när luften riktas neråt istället för rakt ut eller uppåt.
Utöver det har vi en takfläkt som sprider värmen vidare i huset.
 
Min erfarenhet är att det ökar effekten otroligt mycket med fläkt. Har en Contura sedan 20 år som jag lätt värmer 200 kvm med en kall vinterdag med fläkten på. Skall jag myselda när värmen inte behövs stänger jag av fläkten. Större delen av värmen passerar ut i skorstenen om fläkten ej är på.
 
Nej, ner till golvet är nog ganska omöjligt att få värmen i ett äldre hus. Strålningsvärmen ifrån glaset ger ju en varm fläck framför spisen men för att värmen som fylls på uppe vid taket ska hinna fyllas på så snabbt att värmekudden där växer ända ner till golvet behöver huset vara ordentligt tätt o isolerat. En takfläkt för att trycka ner värmen brukar heller inte funka så bra iomed att lufthastigheten upplevs som kallare än vad den är. Den kan kanske användas då ingen är i rummet.? Den fläkt som normalt köps till kaminen brukar de flesta uppleva som störande och "drar ur sladden" vilket får till följd att luftgenomströmningen i genom kaminen blir sämre än om fläkten inte satt där. nevada-takflaekt-i-valnoet-koersbaer-9602263-31.jpg
 
exerg: vet inte om du har en kamin med fläkt men det är verkligen inte min erfarenhet. Kaminen fungerar tillsammans med fläkten som en fantastiskt bra värmeväxlare, på max rena hetvärmefläkten med enormt luftflöde, medan det mesta av värmen passerar outnyttjad genom skorstenen utan fläkt. Skillnad som natt och dag i mitt hus. Sedan har ju en (min köpt 2002) Conturafläkt 3 hastigheter i manuellt läge resp 4 i automat/termostatläget så man kan anpassa flödet mycket bra. Är man i rummet kan man dra ner fläkthastigheten och är man inte där kan man öka ex till max.
Golven blir inte uppvärmda lika snabbt som högre upp givetvis men eldar man 3-4 tim blir luftgenomströmningen fullt tillräcklig att värma även golven. Mindre ju längre bort från kaminen man kommer givetvis, men detta kan man sannolikt även förbättra med transportfläktar om man vill snåla och förfina riktigt, men det har jag inte testat.
 
Naturligtvis ökar fläkten lufthastigheten genom konvektionskanalerna och för ut mer värme i rummet än om fläkten står still. Däremot tycker de flesta/alla att den för oväsen och för de som tycker att även lågläget anses oroande ger ett borttagande av fläkten, förutom att det blir tyst, mer luft än en stillastående fläkt. En 10T är obetydligt tystare än en vanlig Handöl/Cont 10 även om fronten är i täljsten. Människan är onekligen konstig när man först tillverkar en bra eldstad som ger strålningsvärme åt alla håll och sedan kapslar man in den i ett hölje där det sedan ska krävas fläkt för att få ut konvektionsvärme som genom termiken stiger direkt stiger upp mot taket där man har svårt att tillgodogöra sig den. Jo jag har eldat både Handöl 10 med o utan täljsten och ett 10-tal andra modeller av contura som åxå går att ansluta fläkt. Ett montage blev ovanligt bra där fläkten placerades i en bakomliggande hall och därför kunde förses med ljuddämpare innan anslutningen på kaminen. Det sista luftbruset som skapas av kaminens små kanaler begränsar dock det maximala luftflödet.
 
Får väl skriva några rader här också då.

Har en större täljstenskamin stående mitt i stugan. Öppen planlösning. Inga fläktar. Har provat olika, t o m takfläkt med olika rotation. Med inget tillfördes förutom orolig luft i bostaden, drag mm.

Som alla andra värmekällor, så stiger värmen uppåt mot taket. Så breder den ut sig från det centrala av stugan och utåt i alla rum (genom överkant på öppna dörrar.
Kyls av utefter ytterväggarna och fönstren, för att sen via golvet leta sig in till kaminen och värmas på nytt.

Tvärs emot om man har några slags element i regel under fönstren. Då blir luftströmmarna tvärtom.

Värmen sprider sig utefter taken in i alla rum. Även in i stora tvättstugan o grovköket.
Lite, svalare på toaletterna, även om dörrarna är avfasade i underkant x/
Elvärme i toagolven, vore perfekt.

Under natten har vi dörrarna även till toaletterna öppna på glänt.

Nu kallaste årstiden eldar jag lite längre, både morgon o kväll.

X/ från början öppning i ovankant. Som innebar att varm luft strömmade
in och tog genast vägen till utsugen på toaletterna. Då blev det väl så kallt där.

Mitt lilla bidrag...
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.