Vi har köpt ett fint hus från 20-talet som är i behov av lite kärlek. Något som vi lade märke till nu senast när vi var på besiktningen var att det finns två små fönster på ena sidan av grannens hus. Superfint tycker vi!

När vi fick husritningarna så visade det sig att dessa fönster finns faktiskt med på originalritningen och har alltså funnits även i vårt hus. En tidigare ägare har dessvärre tagit bort dessa fönster helt.

Vårt hus från sidan:
Hus från 20-talet med vit fassad och röda markeringar där fönster en gång satt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grannens hus från sidan:
Sida av vitt 20-talshus med sluttande tak och ett synligt fönster, potentiell plats för två små fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om att installera dessa fönster på nytt? Krävs bygglov för detta då man egentligen går tillbaka till den ursprungliga ritningen på huset, eller räknas det kanske fortfarande som en större förändring av fasaden?
 
Husritningen:

Handritad ritning av husfasad mot söder i skala 1:100 med detaljerade fönster och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte om man inte har sökt ett nytt bygglov för att ta bort dem.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Grattis till ett härligt hus!

Jag har älskat det kvarteret länge....
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Grattis till ett härligt hus!

Jag har älskat det kvarteret länge....
Tack snälla! Det ska bli fantastisk kul att få renovera det här fina huset :)
 
Fina hus, även snyggt med stuckatur som går runt hörnen på grannens hus och fasadritningen.
Kan tyvärr inte svara på frågan.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Kul ansökan isåfall, att söka bygglov och skcika in orginalritningarna :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Grattis till ett mycket vackert hus!
Jag skulle säga nej, inte bygglovspliktigt, eftersom det knappast kan ses som betydande förändring av fasaden, men eftersom PBL är en bedömningslag i många delar är det alltid bäst att kolla med kommunen.

I kommunen jag jobbar skulle det nog inte ses som betydande förändring. Om det är betydande eller inte beror inte på om huset haft ett visst utseende eller inte, utan bara på hur mkt det förändras från nuläget.

Ni har ju redan ritningar och pedagogiska bilder så det är ju lätt att fråga.
Fantastiskt vackert hus!
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Grattis till ett mycket vackert hus!
Jag skulle säga nej, inte bygglovspliktigt, eftersom det knappast kan ses som betydande förändring av fasaden, men eftersom PBL är en bedömningslag i många delar är det alltid bäst att kolla med kommunen.

I kommunen jag jobbar skulle det nog inte ses som betydande förändring. Om det är betydande eller inte beror inte på om huset haft ett visst utseende eller inte, utan bara på hur mkt det förändras från nuläget.

Ni har ju redan ritningar och pedagogiska bilder så det är ju lätt att fråga.
Fantastiskt vackert hus!
Tack så mycket! Jag ska göra som du säger och dubbelkolla med kommunen, men hoppas såklart på att kunna undvika bygglovsansöken. (y)
 
Jag har haft precis ett sådant hus, byggt 1925. Du ska vara glad för att du fortfarande har kvar den putsade fasaden och den snygga avslutningen mot taket. Tyvärr hade mitt fd hus teglats av tidigare ägare och då försvann de läckra kattvindsfönstren. Gratulerar till ett vackert, typiskt skånsk/danskt 20talshus. Hoppas att insidan är lika fint och i original (det var mitt).
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Så det är runt hörnet här i alla fall såg jag när jag cyklade förbi precis. Välkommen till kvarteren! Tyckte det såg bekant ut. Som nämnts ovan här har de flesta husen på vår gata tilläggsisolerats med 60-talstegel vilket är synd! Några av dina närgrannar har fint originaltegel dock och kul att dit hus i stort sett har originalutförande kvar.
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Men är det värt allt besvär med att ta upp öppningar och skaffa fönster och installera?
Vart leder dessa pyttesmå fönster i så fall? Till ett par kattvindar?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vart leder dessa pyttesmå fönster i så fall? Till ett par kattvindar?
Jäpp! Precis! Fyller inte någon större funktion inomhus men exteriören är snyggare!

Hoppas TS återskapar korrekta fönster.
 
yonna yonna skrev:
Fyller inte någon större funktion inomhus men exteriören är snyggare!
Men det ser ju bara grannarna!
Enkelt tips: Måla ett par låtsas-fönster. Ingen ser någon skillnad :)
 
  • Gilla
  • Haha
andthe och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men är det värt allt besvär med att ta upp öppningar och skaffa fönster och installera?
Vart leder dessa pyttesmå fönster i så fall? Till ett par kattvindar?
Om man har små barn är en sådan kattvind en mysig koja/lekhörna, om den har fönster!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.