A
Hej.

Jag målade skåpen i köket och efter att jag hade målat färdigt så fick jag reda på att färgen innehåller Fungicider som är ett Antimögelmedel och är giftigt och ohälsosamt.
När det blev så här så funderar jag på hur jag ska göra.
1. Slipa bort färgen till trärent ( om man måste göra det eller om det räcker med att slipa bort översta lagret)
2. Värma med varmluftspistol för att få bort färgen ( eller utsöndras giftiga ångor av värmen?)
3 Plocka ner skåpen och köpa nya?

Tacksam för tips.

Mikael
 
A
gör ingen ting då blir det garanterat utfällningar.
 
A
Så ni menar att jag ska ta ner skåpen oxh skaffa nytt?
 
BigR
Vad är det för färg du använt. I stort sett alla färger har har biocida/fungicida ämnen i sig.
 
lopec
Är det en inomhusfärg eller utomhusfärg du har använt? Är det en inomhusfärg och du inte är överkänslig så bör du sitta lugnt i båten, eftersom de mängder av medel som ev. finns i en sådan färg är gjorde för inomhusmiljö och inte ska innebära någon direkt fara. Är det en uomhusfärg du har använt så är det oftast eller ingen fara, men kontrollera säkerhetsdeklarationen för säkerhetsskull...

Kan dock, som tidigare skrivits, vara värre att ge sig på det med värmepistol än att helt enkelt låta det vara.
 
A
Det är fluggers färg, på den hinken så står det att det är för fönster, men ingenting om att det är bara för utomhus eller att den innehåller fungicider som inte är ohälsosam, jag pratade med en på Alcro som sa att om färgen får stå en vecka så har färgen torkat ordentligt och då släpper den inte ifrån sig fungicider längre.
De på färgaffären sa även att man kan måla över den med elementfärg, dels för att få en glattare yta och dels för att få ett skyddande lager över fönsterfärgen.
Färgen luktar ingenting.
 
lopec
Fungicider skall dock vara aktiva i färg några år (förhoppningsvis) och förhindra mögel i färgen... Aktiveras av värme/fukt-förändringar eller dylikt.

Flügger Window
Produktanvändning

Täckning, fönster och dörrar. Kan i samband med behandling av fönster och dörrar även användas på insidan. Underlaget ska vara grundat eller tidigare behandlat.

OK för inomhus på lite mer begränsade ytor då antar jag, insida dörrar, fönsterbågar osv.
Men oklart hur bra/dåligt att köra på luckor i ett helt kök..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.