Många är vi som köpt Bahcos snabbtvingar på Jula.
I somras så slutade fyra av mina att hålla spänningen och blev oanvändbara.

Idag när jag lite hjälpligt röjde av på arbetsbänken tittade dessa fram och jag bestämde att det var dags.
Jag demonterade en genom att lossa mothållsdelen, och knacka ur sprinten och dra av den rörliga delen från stången. Sedan skruvades kåpan av och man kan se detta:

Inre mekanismen av en Bahco snabbtving med fjädrar och brickor synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså delen längst ned i bilden ovan som strular. Jag löste detta genom att helt enkelt vända på brickorna som då gick från att ha en rundad sida mot stången till en vassare kant.
Man kan också notera att på denna så ligger brickorna i övre delen inte heller rätt, dessa ska ligga längre ut på kanten till höger.

Hoppas det hjälper någon.
 
  • Gilla
Ove Hettman och 18 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack!
Älskar omtanken på detta forum <3
 
  • Gilla
En apelsin och 2 till
  • Laddar…
Tack! Jag köpte några för de kostade 49 kr styck. De flesta höll i en dag när jag byggde ett tak till veden. Upprörande! Jag som trodde jag var så smart som köpte snabbtvingar och slutade strula med skruvtving. Ångrade mig kan jag säga!
 
Intressant.
Har två sådana Bacho 300 mm tvingar från Jula, men mina är från tidigare utförsäljning (några år sedan). De fungerar fortfarande ypperligt, men är väl iofs inte mkt använda.

Har däremot ett par sisådär 15 år gamla av originaltyp/märke som är tämligen sega numera. Kanske vore lönt att försöka bryta upp dem och se om det går att fiffa till mekanismen så att de blir vettigt användbara några år till? Känns kanske lönt när de helt upphör att vara användbara. Då har man ju inget annat än lite tid att förlora genom lite destruktivt grävande..., men ett par smidigt användbara snabbtvingar att vinna.
 
Så här ser ett välanvänt orginal ut invändigt. Felfri funktion, inköpt Välanvänt handverktyg från 90-talet med synlig slitage och orenheter men i fungerande skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
a på 90 talet.
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.