Hej, jag kör mitt hem på en luft/luft värmepump som klarar det mesta av uppvärmningen i huset. Stödvärme finns sedan i form av Elradiatorer. Men det finns rum/fickor i huset där värmen har svårt att nå. Jag hade då tänkt att jag kanske kan lösa detta på ett bra sätt genom att utnyttja mina Smartenheter.

Jag tänker då så här:
1. Luft/Luft värmepumpen tar så mycket den kan
2. Sen placerar jag radiatorer med fläkt på strategiskt ställe att serva de rum pumpen har svårt med, så radiatorerna sätter fart på luften mer där/värmer luften. Detta ställer jag på maxvärme så inbyggda termostat ej sköter tillslag/frånslag.
3. Jag placerar termometrar i de olika rummen som värmen har svårt till, där jag sätter tempvärden för påslag/avslag av fläktradiatorerna

Skulle detta funka för att sprida luften/värmen bättre i huset eller är det risk att man får kongovärme i rummet man har fläktradiatorerna pga att de styrs utifrån ett annat rum?

Jag förstår ju att till en början finns en sån risk, men borde väl hävas då rummen med termometrarna uppnått temperatur?

Eller finns det annat bra sätt att styra värmeförflyttningen som kanske gör jämnare värme, utan att göra hål i vägg osv

Dock skall sägas att nuvarnade pump är gjord för 80kvm medans huset är 100. Så ny pump skall köpas in och kanske löser det mesta av problemet.

Bifogar en bild på planlösning hur det ser ut idag. Då hur jag tänkte placera tempmätare och fläktelementen.

(Har även tankar på att flytta nya pumpen så den är mer centralt i vardagsrum och hamnar mer mellan dörr till hall och kök, för att sedan rikta luftriktnignen mot de dörrarna. Tycker jag borde få mer rörelse mot sovrumsdörrarna på så sättoch även kanske bättre spridning mot Matplats och bortre sovrum)
 
  • Plantekning av ett hus med markerade positioner för termostater och fläktradiatorer för värmeoptimering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det krävs rätt stora värmeeffekter och luftvolymer för att sprida ut värmen.
Jmf med luftvärmepumpens fläkt och effekt.

Element med fläkt lär fungera i närområdet och avgränsad yta.
Kanske går det att få balans och funktion med utspridda sensorer, men tror det blir enklare att använda elementens egna grejor.
 
Det är jag med på och förstår. Tänker dock att med värmekällan närmare (där luftpumpens verkan börjat avta), och fläkt i elementet som sätter lite rörelse på luften igen, skulle göra att det åtminstonde "känns" varmare och ev även förbättrar om man t.ex skulle behöva stänga någon dörr någon gång så pumpen begränsas än mer
 
Vad har detta med "smarta hem"?
Är det en sommarstuga eller liknande? Är styrningen jätteviktig eller varför inte använda de integrerade?

Du kommer få svårt att sprida värmen med den planlösningen och radiatorer är nog ett måste oavsett.

Jag tror du ska sätta radiatorer i varje sovrum, ev något i kök och vardagsrum och snarare se pumpen som en generell värmekälla.
Ska pumpen flyttas hade jag nog försöka tänka vardagsrummet och köket med den och sedan haft radiatorer i sovrummen.
 
Jag har radiatorer i alla rum under fönstrena, men vill optimera hela uppvärmningen för energibesparing, men med förbättrad inomhuskomfort =) Leker då med tanken att mitt "smarta hem" kan hjälpa till med den biten, då jag kan styra bättre. Har idag oljefyllda elradiatorer som har några år på nacken. Så min tanke är ju att med bättre rörelse av luft blir (känns) klimatet skönare med.

Att använda externa termometrar är ju för att få tempe som ligger en bit bort från elementen så man får en bättre verklighetskänsla. Då ett element har begränsad strålningslängd.

Men jag kan som sagt ha gjort en tankevurpa med, samtidigt som jag just börjat med smarta hem så är nyfiken på möjligheterna det ger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.