Lexington Lexington skrev:
Det finns väl ingen anledning, men jag gillar iaf inte o spola med locket uppe, men det finns det kanske andra som gör?
Visst finns det såna ;)
 
Jag har inga långsamt stängande lock, men där är en poäng jag förbisåg. Även jag delar den vanan att stänga locket innan jag spolar, men det har väl ingen betydelse egentligen.

Edit: Sorry för off topic, men nu har jag diskuterat färdigt om toalock. :crysmile:
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Vill nyansera denna djupa diskussion med en fråga: Om ni stänger locket, hur vet ni då att ni fått med allt i spolningen?
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
PAX Calima
eller
FRESH intelligent sky

? ? ?

.. och varför? :thinking::)
 
Jag har Fresh Intellivent 2,0 i alla våtrum och jag gillar dem. Har tyvärr inte sett Paxen i verkligheten så jag kan inte jämföra :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har Fresh Intellivent 2,0 i alla våtrum och jag gillar dem. Har tyvärr inte sett Paxen i verkligheten så jag kan inte jämföra :)
Kan ju passa på att fråga om den låter mycket?
 
Snigla Snigla skrev:
Kan ju passa på att fråga om den låter mycket?
Jag skulle säga att de är väldigt tysta. Mina är fuktstyrda så de går på lågvarv och är helt tysta tills det är fuktigt och då kör de igång en liten stund, man hör att de går upp i varv men inget som stör :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag skulle säga att de är väldigt tysta. Mina är fuktstyrda då de går på lågvarv och är helt tysta tills det är fuktigt och då kör de igång en liten stund, man hör att de går upp i varv men inget som stör :)
Tycker ”sky” (fresh) är intressant då den startar av dofter också. Ibland har vi en konstig frön doft som dyker upp i källaren på andra huset.. bara 5-6 ggr om året kanske och stannar ett par dagar (upp till nån vecka ibland). Vet inte om det är från avloppet på nått vis, eller nån ”kemisk reaktion” i den gamla el nya plattan därinne (i samband med väder el liknande). Svårt när det inte är konstant.

I dagsläget har vi varken till el frånluft där.. (fast vi har dörren öppen till logen..så luften ska röra sig lite, iaf på sommaren.. sen måste vi slå på lite värme och vill inte elda för kråkorna).

Men där känns ”luktsensorn” intressant :) (att den själv kan vädra på lite extra om det behövs pga doften)
 
Smart.
Jag antar att de förmodligen har samma motorer och då bör den vara tyst :)
 
Vi har Pax Calima och är nöjda. Oftast helt tyst när den går på lågvarv och ventilerar ut fukt bra när det behövs. Den har även styrning på ljus och kan köra lite extra ventilation ibland om man vill.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det här med renoveringar är intressant ibland... det kan se värre ut efter man börjat renovera än det gjorde innan ;)

Renoveringsprojekt med vägg under putsning, avjämnade stenar, lecablock och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har de iaf knackat bort alla gamla spruckna fogar.. och fyllt på med nytt.. de har också hunnit såga av stenar som stack ut för mycket och köpt på sig lecablock för att fylla ut för stora hål (diffar ganska mycket på sina håll för att kunna få en slät vägg). Vi försöker "vinna" några cm borta i hörnet.. då golvbrunnen sitter väldigt nära väggen.

Från början hade vi tänkt sätta upp en trävägg, men då hamnade brunnen helt emot väggen typ.. och vi ville inte bila upp och flytta brunnen (vattenburen golvvärme i hela den där delen...). Så då fick vi fundera om lite och då blev det till att putsa upp väggen istället.. så den blir rak och man kan sätta kakel på den. Förhoppningsvis kommer vi iaf ha 5 cm till väggen (minst) då.

Oavsett kommer badrummet inte vara godkänt enligt alla regler.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Efter mycket velande, blev det en mer "modern" (men trä) dörr till uthuset/logen. Det har suttit hårt åt kan jag tala om.. pardörrarna som sitter där idag, har varit "mitt smycke" på gården (dvs jag tyckte de var väldigt fina). Det är ju en lada, så det är inga ursprungliga dörrar och de var inte helt rätt gjorda (fönsterrutornas spröjs var fastskruvade.. osv).

Men oavsett hur fina de än må ha varit i mina ögon, var de inte varken.. hela eller täta och öppningen behövde bli mer praktisk (framför allt behöver man kunna stänga dem.. hela året).

Sååå.. vi funderade på att renovera dem, sedan på att köpa nya pardörrar.. och nej, det blev inge bra nått av dem. Vi har inte tid att bygga nya dörrar nu (inte heller kommande närmsta åren..) och pardörrarna.. de vanliga såg inte ut och vara bra, enligt mig (och öppningarna blev för små)..

Så det blev ett dörrparti istället, inte fullt lika snyggt - men kommer fungera helt perfekt!

Modernt vitmålat dörrparti med helt glas och spröjs, öppningsbart sidoljus, utan dubbel träbas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går att öppna hela partiet till full bredd (dvs sidoljuset är öppningsbart) och gångdörren är 1 m bred minst (mitt kriterie då stora rullstolar ska gå in och byggställningar ut..). Det skulle vara minst 3/4 delar glas på partiet/dörrarna.. för att släppa in ljus i logen på skuggsidan (vi valde helt glasade med spröjs).

Har dock valt till dubbel "trähöjd" nertill (sparksockeln kallar jag den.. men heter nog spännstycke). Så den ser inte helt ut som på bilden.. dubbelt trä nedtill, innan rutorna börjar (av praktiska skäl, definitivt inte av estetiska skäl...).

Levereras om 5-6 veckor (y)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Kul att se att det går framåt!

Känner igen det där att det ser värre ut under renoveringen än innan. Vi skulle renovera ett badrum, men åkte på att fixa tvättstuga, riva ut allt utom bärande bjälkar, riva väggar och innertak, leva med tvättmaskin i hallen och varmvattenberedare i förrådet. Det är väldigt skönt när allt kommer på plats igen!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
FYI: Jag har både fresh intellivent 2 (2 st) och en PAX calima hemma. Caliman är mer högljudd än intelliventarna i mitt tycke..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Finns det inga ”fönsterlampor” med ”badrumsklassning”?
Hmm jag är en utmärkt googlare, men jag hittar inte mycket..

Kollar även på utelampor, men då är de oftast större ju..

Mummel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.