Hej

Jag har idag ett tvåbostadshus, två bostäder där jag själv bor ingen del och hyr ut den andra delen. Jag överväger att göra en lägenhet till, men då blir det näringsverksamhet enligt skatteverket och fastighetskoden ska ändras från 220 till 320 med allt vad det innebär.

Min fråga är just nu om någon vet om grannarna måste godkänna att jag ändrar typkod hos skatterverket? Att det blir som ett bygglov (som mina grannar älskar att överklaga) eller är det bara mellan mig och skatteverket. Om jag sedan kan bygga om på ett sätt så jag håller mig inom detaljplanens ramar så borde inte grannarna kunna stoppa mig, eller?


Vh
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Bara mellan dig och skatteverket. Typkoden ska bara återspegla en fastighets användning (typ) och har inget att göra med vilken användning som är tillåten. Det är istället bygglov och detaljplan som reglerar användningen. Håller du dig inom detaljplanens ramar så ska normalt ingen granne kunna stoppa dig.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Istället att starta nytt tråd, kan man ändra från 220 till 320 även om fastigheten ligger utanför detaljplan?
 
Undra samma jag med, kommer ta över ett hus med 4lgh som är taxerat som 220 vilket var helt fel enl skv .

I min kommun kostar det ca 50000:- att "ansluta" ytterligare lgh, så man är ju lite orolig att åka på 100-150' i avgift om man ändrar kod till 320

Har iof varit så här i närmare 30år så inget är nybyggt
 
nino nino skrev:
Undra samma jag med, kommer ta över ett hus med 4lgh som är taxerat som 220 vilket var helt fel enl skv .

I min kommun kostar det ca 50000:- att "ansluta" ytterligare lgh, så man är ju lite orolig att åka på 100-150' i avgift om man ändrar kod till 320

Har iof varit så här i närmare 30år så inget är nybyggt

Kostar det verkligen pengar att byta typkod?
 
Det är väl bygglovet och avgifter som hör till det i så fall? Skatteverket tar inte betalt för att du skickar in ett nytt taxeringsunderlag.
 
B Benjamino skrev:
Kostar det verkligen pengar att byta typkod?
Nej det gör det nog inte, det jag tänker på är om skv och kommunen samkör nåt register så byggnadsnämnden börjar bråka om anslutningsavgifter på VA
 
Troligen inte, men ska du bedriva näringsverksamhet så är det väl bäst att göra rätt från början?
 
useless useless skrev:
Det är väl bygglovet och avgifter som hör till det i så fall? Skatteverket tar inte betalt för att du skickar in ett nytt taxeringsunderlag.
Nej precis, var otydlig
 
Avgifter för anslutning gäller enbart nya bostäder .
 
Fast det är andra löpande avgifter för t ex VA om det är en kommersiell fastighet. Iallafall i min kommun.
Ska man hyra ut lägenheter så är det ju bra om hyran baseras på ett korrekt underlag så man inte åker på extra utgifter i framtiden som inte täcks.
 
useless useless skrev:
Troligen inte, men ska du bedriva näringsverksamhet så är det väl bäst att göra rätt från början?
Ja men inte till kostnad av 150000 för en faktura, har betalat 50000 förut på en annan fastighet

Sen har det varit lika i +30år så jag fortsätter nog nåt år till, ska nog höra med en kompis som jobbar på skv.

Dom borde väl inte samköra register?
 
Det blir inte näringsverksamhet förrän du startar ett företag och gör det till en näringsverksamhet. Du får lov att privatuthyra en del/delar av din bostad om du vill. Det är dessutom extremt förmånsmässigt sett till skatten.

Ett jättebra exempel är de som hyr ut flera rum till studenter. Så mitt råd är att du bygger som du vill inom lagens råmärken och sedan hyr du ut privat som du vill. Det skall inte typas om bara för att du bygger om.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.