Hej!

Kan någon vänlig själ tala om för mig hur man räknar ut en tomtareal när måtten inte är raka..
 
Dela upp tomten i små delar, rektanglar och trianglar och använd vanlig matematik.....lägg ihop summan.

(Area av en triangel = Basen x Höjden/2)

De flesta tomter har helt raka linjer mellan punkterna och man kan därför lösa problemet utan större matematiska habravinker!

Kolla ett litet exempel på en pyttetomt!
arean.jpg
 
tack så mycket för ditt snabba svar!

Men jag har ju inte räta vinklar..
Den är smal och blir bredare, sedan längst upp vid tomtgränsen går den snett kan man säga...
 
Är tomten redan avstyckad kan du fråga Lantmäteriet. ;)
Om inte, har du möjlighet att lägga in tomtkartan eller maila mig en måttsatt skiss? ???
 
Immobil skrev:
har du möjlighet att lägga in tomtkartan eller maila mig en måttsatt skiss? ???
Sugen på lite hjärngymnastik så här på kvällskanten Immobil? ;)

Alter ego
 
Alter_ego skrev:
Sugen på lite hjärngymnastik så här på kvällskanten Immobil?  ;)
8) Japp, gäller även dagtid. ;D
 
om man har autocad (ritprogram) så lägger man in den och på 10 sek. så vet man arean !!
 
Om man inte har autocad men en noggrann brevvåg, så kan man klippa ut tomten, väga pappersbiten, klippa ut en lagom stor rektangel eller kvadrat med känd storlek och så räkna ut skillnaden.

/EB
 
Om man inte har autocad men en noggrann brevvåg, så kan man klippa ut tomten, väga pappersbiten, klippa ut en lagom stor rektangel eller kvadrat med känd storlek och så räkna ut skillnaden.
Hmm. Är du med i Mensa, eller?
 
Det låter ju komplicerat med en brevvåg, alla tomter som inte har en böjd linje dvs en kurva kan räknas ut med den enkla lösningen jag visade ovan. Du behöver bara dela in din figur i ännu flera rektanglar och trianglar....

Jag vet inte om någon tomt som har böjda gränser....

Som sagt sätt in en bild eller maila tomten skall jag räkna ut arean åt dig.

Jag såg gjorde detta med en tomt som skall avstyckas 6500 kvm. Det blev några rektanglar men det gick bra.

En cirkel är för övrigt  egentligen ett otal månghörningar med vinklar. Talet pi (3,14) härleddes på detta sätt bla.

Arean av en cirkel blev till slut = pi * radien i kvadrat.

En komplex tomt skulle tex kunna delas upp så här:
bild1.jpg
 
EB skrev:
Om man inte har autocad men en noggrann brevvåg, så kan man klippa ut tomten, väga pappersbiten, klippa ut en lagom stor rektangel eller kvadrat med känd storlek och så räkna ut skillnaden.
;D ;D ;D
 
Calle Anka skrev:
En cirkel är för övrigt  egentligen ett otal månghörningar med vinklar.
Aaah, den heliga gamla paradoxen...cirkeln har så många hörn att den inte har nåt... ;)

Alter ego
 
Om du gillar gamla he(d)e(r)liga paradoxer så läs DaVinci koden av Dan Brown, förutom att ge dig en biblisk historielektion så sätter den garanterat världsuppfattningen ur spel samt låter dig våndas över ett otal gåtor och knepiga lustigheter. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.