Spelar ingen roll hur mycket jag kan odla i trädgården, blir det riktig kris kommer plundringen. Mina grödor lär stjälas på nolltid...
 
Tankeexperiment: Strömmen går, utsikterna är tidigast om 10 dagar är den tillbaka.
ICA-handlaren sitter med 500 kg grönsaker plus en stor mängd kött som behöver kyla. Nu kommer två kunder och vill köpa nötfärs och grönsaker. En har bankkort (terminalen är död), den andra har kontanter. Vad tror ni?
ICA-handlaren kan naturligtvis hoppas på försäkringen som täcker hela förlusten och säljer ingenting. Men så fungerar inte ICA-handlarna. ICA-handlaren kanske behöver lite pengar att betala hantverkaren som just skulle fixa läckan hos honom. Hantverkaren litar inte på att elen kommer tillbaka om 10 dagar men behöver pengar till grönsakerna från torget.
Inget av detta funkar med Swish/kort.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Det var ju en väldig ramsa.
Att kontanter fungerar utan kassaapparater ser du på varje loppis och grönsaksmarknad. Man kan ha pengarna i en ficka, eller i en kartong, eller i kassaskrin.
Elektroniska betalmedel kan du inte använda vid elavbrott. Rånrisk? Jag frågade stadens bussbolag som tog bort kontantbetalning i bussar när det senast hade hänt ett rån mot en busschafför. Nej, det hade dom ingen aning om.
Om kontanter nu är så värdelösa fattar jag inte varför människor i krisländer (e.g. Venezuela) springer med stora sedelbuntar hela dagen.
Och varför tog greker och cyprioter ut sina pengar i kontanter när en ekonomisk kris befarades?
Om Venezuela finns det mycket att säga. Tex att Jonas Sjöstedt så sent som 2014 gratulerade landet för sin nye president Maduro. Det kan vi nog lära oss mer av än att de springer runt med sedelbuntar nu, men förmodligen beror det på att det är det enda dom har som är billigt. De sedlar du hade sparat i ditt nya hemland hade snabbt varit värdelösa och du hade tjänat tusenfalt och åter tusenfalt på att inte följt dina egna råd utan bunkrat upp med konserver eller vad som helst i mat eller bränsle i stället. Venezuela, landet där deras egna toppjurister och läkare prostituerar sig för att överleva...Glöm aldrig Jonas ord...
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Tankeexperiment: Strömmen går, utsikterna är tidigast om 10 dagar är den tillbaka.
ICA-handlaren sitter med 500 kg grönsaker plus en stor mängd kött som behöver kyla. Nu kommer två kunder och vill köpa nötfärs och grönsaker. En har bankkort (terminalen är död), den andra har kontanter. Vad tror ni?
ICA-handlaren kan naturligtvis hoppas på försäkringen som täcker hela förlusten och säljer ingenting. Men så fungerar inte ICA-handlarna. ICA-handlaren kanske behöver lite pengar att betala hantverkaren som just skulle fixa läckan hos honom. Hantverkaren litar inte på att elen kommer tillbaka om 10 dagar men behöver pengar till grönsakerna från torget.
Inget av detta funkar med Swish/kort.
Jag lovar dig att en vecka efter att det har brutit ut ransonering så är varenda butik länsad på sitt innehåll eftersom både larm och grindar etc är ur spel. Vi funkar inte bättre än u-länderna i kris även om vi vill tro det själva.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror du skojar. Hur länge kan du swischa när du inte kan ladda mobilen?
Det där med grekerna tror jag faktiskt att du är lite onykter.
Hur ska du kunna swicha om servrarna som swisch snurrar på är utan elkraft?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Hur ska du kunna swicha om servrarna som swisch snurrar på är utan elkraft?
Just det.
 
Staffans2000
J jannebmw skrev:
Jasså swisch funkar inte vid strömavbrott ?
Och även andra betalverförningar på mobilen
Det där med grekerna !!
Det är bara för det är svarta pengar o mutor i hela systemet!!
Som litar inte på nån!
Inte undra på landet höll på gå åt skogen
Bästa av allt är att det försvinner massa svarta pengar !

Det är oroande att den yngre generationen saknar de mest basala kunskaper om hur ett samhälle fungerar.
Naiviteten är fundamental för den som tror att korruption och mutor transfereras med sedelbuntar i silverfärgade attacheväskor!
Även i Argentina köade medborgarna utanför bankerna när ladet var bankrutt, enligt mottot -"rädda det som räddas kan". Alternativet hade kunnat bli att bankerna tog folks besparingar med sig i fallet.
Denna diskussion påminner mig om tevelicenstråden. Där en yngre familjefar påstod sig inte ha någon nytta av en batteridriven radio för att lyssna på medelanden i en krissituation. För han kunde installera en app i telefonen istället!!!

Staffan
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag tittade på flygfoton från början av 60-talet (ArkivDigital) och då saknade väldigt många trädgårdar gräsmattor utan största delen av fastigheten var uppodlat. Man odlade sina egna rotfrukter och grönsaker.
Detta stämmer nog väldigt väl, jag är uppvuxen i ett kedjehusområde som byggdes 75, ungefär när jag föddes, där mina föräldrar köpte huset nytt och fram till slutet av 80-talet hade alla rätt stora potatisland trots att tomterna bara var ca 700m2 men nu har ingen det. När jag köpte hus 2006 hade vi ett rejält land som gjorde att vi var självförsörjande till jul på potatis eftersom jag och även min sambo var uppvuxen med att man odlar sin egen potatis. Numera odlar vi bara i en bädd så det blir typ 10 kok bara för att ha egen färskpotatis, potatisen är för billig i affären för att orka hålla på med att odla 100-tals kg. Vi odlade även gurkor, tomater,broccoli,majs samt massor av buskar för vinbär ,hallon osv men odlar mest blommor,kryddor och sallad numera eftersom dessa är rätt dyra att köpa men kräver inte så mycket jobb att odla själv.
 
hsd
Å visst är det extra gott med den egenodlade potatisen :)
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är oroande att den yngre generationen saknar de mest basala kunskaper om hur ett samhälle fungerar.
Naiviteten är fundamental för den som tror att korruption och mutor transfereras med sedelbuntar i silverfärgade attacheväskor!
Även i Argentina köade medborgarna utanför bankerna när ladet var bankrutt, enligt mottot -"rädda det som räddas kan". Alternativet hade kunnat bli att bankerna tog folks besparingar med sig i fallet.
Denna diskussion påminner mig om tevelicenstråden. Där en yngre familjefar påstod sig inte ha någon nytta av en batteridriven radio för att lyssna på medelanden i en krissituation. För han kunde installera en app i telefonen istället!!!

Staffan
Jag har släktingar som aldrig någonsin varit ute i skogen, alltså där du inte kan höra någon civilisation alls. Dessutom aldrig på natten.

De tror också att de skall få all info och klara sig med en mobil om nätet släcks ner helt och hållet, men de vet inte hur man tänder upp ett gasolkök eller gör eld :p
Tror det började gå åt helvete någonstans på 90 talet. 2000 talet och fram ska man inte snacka om. Jag skäms å mina vägnar för föräldrar i min ålder som inte kan lära sina ungar basala kunskaper i skogen och att de sätter telefoner och läsplattor i näven på dem när de kommer upp i några års ålder med ursäkten att jämnåriga barn har ju det.
Jag tycker det är bättre de går ut i skogen en runda och leker med kottar
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag tittade på flygfoton från början av 60-talet (ArkivDigital) och då saknade väldigt många trädgårdar gräsmattor utan största delen av fastigheten var uppodlat. Man odlade sina egna rotfrukter och grönsaker.
Idag giftbehandlas gräsmattor med importerat medel som inte får säljas i Sverige för att ta bort ogräs, finns trådar om det.
Så man kan ju fundera.
mmm, jag odlar lite och skall utöka , men känner mig väldigt ensam om det trots att jag bor på Odlarvägen...

Jag missade tyvärr en visning på Rottneros en sommar just hur mkt mark och hur man skulle göra för att en lite familj skulle överleva ett år, men det var vad jag minns i häradet minst en halv hektar. Och det är klart mer än vår tomt...

Men kör på ändå, fick mkt potatis i år trots det lilla del på landet jag odlade på, och egenodlade är oftast gott dessutom.

Men man behöver jordkällare , eller solceller o batteri för frysen, eller lära sig gilla alla dess inlagda , saltade osv mat som man gjord förr, för att bevara mat.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag har släktingar som aldrig någonsin varit ute i skogen, alltså där du inte kan höra någon civilisation alls. Dessutom aldrig på natten.

De tror också att de skall få all info och klara sig med en mobil om nätet släcks ner helt och hållet, men de vet inte hur man tänder upp ett gasolkök eller gör eld :p
Tror det började gå åt helvete någonstans på 90 talet. 2000 talet och fram ska man inte snacka om. Jag skäms å mina vägnar för föräldrar i min ålder som inte kan lära sina ungar basala kunskaper i skogen och att de sätter telefoner och läsplattor i näven på dem när de kommer upp i några års ålder med ursäkten att jämnåriga barn har ju det.
Jag tycker det är bättre de går ut i skogen en runda och leker med kottar
Det ena utesluter inte det andra.
Vet många "skogsmullar" som är hopplöst otekniska förutom att tälja pinnar och göra eld :D
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det ena utesluter inte det andra.
Vet många "skogsmullar" som är hopplöst otekniska förutom att tälja pinnar och göra eld :D
Frågan är då. Vem tror du överlever om vi får en riktig kollaps där allt stängs ner. ;)
Den tekniska som skall swisha när nätet är dött
Eller skogsmullen som klarar av att tälja pinnar =)

Man klarar sig absolut utan datorer och smarttelefoner och allt runtomkring även idag =)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hoppas ju att vi aldrig behöver lära oss svaret. Men i varje krigs- eller krisläge hittills var det kontanter som gällde. Svarta marknaden fungerar inte med något annat.
Jag skulle nog vilja gissa att kryptovalutor är betydligt större som betalmedel på "svarta marknaden" än svenska sedlar.
 
  • Gilla
Jolab
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag skulle nog vilja gissa att kryptovalutor är betydligt större som betalmedel på "svarta marknaden" än svenska sedlar.
Vi pratar om basvaruhandel när elen har gått en vecka, inte storskalig handel med droger, vapen eller slavar.
Skulle vilja se bonden när jag knackar på och frågar efter några ägg och erbjuder bitcoin!
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.