Vi ska bygga en relax och en bastu och vi vill ha lite rejälare panel på väggarna.
Därför funderar vi på att sätta ett furugolv 15×118 på väggarna. Är det möjligt tror ni?
Det är ju spontant det också.
Mvh
Bastubyggarn
 
Det går alldeles utmärkt! Och bra att det är spontat :)
Fast det är ju klenare än min 18 mm väggpanel...
 
En liten fråga angående detta. Behöver man inte ha fasspont och liknande för att dölja springor och annat på ett snyggt sätt? Trä arbetar väl betydligt mer i en bastu.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det går alldeles utmärkt! Och bra att det är spontat :)
Fast det är ju klenare än min 18 mm väggpanel...
Körde du med 18 mm vägg panel i bastun? Vad är det för nått då? Har du nån bild?
 
Silver78 Silver78 skrev:
En liten fråga angående detta. Behöver man inte ha fasspont och liknande för att dölja springor och annat på ett snyggt sätt? Trä arbetar väl betydligt mer i en bastu.
Trägolv är ju spontat så det är därför jag tycker det borde gå bra.
 
N Niclas Säfvenberg skrev:
Körde du med 18 mm vägg panel i bastun? Vad är det för nått då? Har du nån bild?
Nej inte i bastun, i vanliga rum. Har ingen bastu.
Gammal världskarta i guldram på trävägg med grönt lampfot och svart kamera i förgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niclas Säfvenberg
  • Laddar…
Liggande panel på väggarna är inte en allt för vanlig syn. Man är så insnöad på stående panel så man per automatik sätter upp dom stående.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Liggande panel på väggarna är inte en allt för vanlig syn. Man är så insnöad på stående panel så man per automatik sätter upp dom stående.
Kan tycka att liggande faktiskt är lite fräschare!
 
Håller precis på att bygga bastu. Jag använde 20*120 råspont med"finsidan" utåt.
Bastubyggnad under konstruktion med synliga 20x120 råspontväggar och -tak samt en kompressor och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Missad och 3 till
  • Laddar…
Det lär funka bra... kvistarna kan ju svetta ut en del kåda upp mot taket där det blir varmt.

/ATW
 
Silver78 Silver78 skrev:
En liten fråga angående detta. Behöver man inte ha fasspont och liknande för att dölja springor och annat på ett snyggt sätt? Trä arbetar väl betydligt mer i en bastu.
Skulle inte tro det, man måste vara en extrem vattenkastare om väggarna ska bli mer en ytligt fuktiga. Med rätt ventilation torkar luften och ev ytfukt upp på eftervärmen efter badtubadet.

/ATW
 
Silver78 Silver78 skrev:
Liggande panel på väggarna är inte en allt för vanlig syn
Min svärfar byggde en stuga på 1950-talet med liggande invändig väggpanel.
Och utvändigt var det vanligt med liggande panel på norska Sørlandet när vi började segla där på 1970-talet.
Har läst att detta föredrogs, för att den liggande panelen var tätare mot slagregn.
Nu har 3 av 5 bostadshus, som jag har inom synhåll, liggande panel.
Historiskt kan jag tänka mig att den stående panelen kom när man började sätta bräder på timrade hus.
Nu, med stående reglar i stommen är det naturligare med liggande panel.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Min svärfar byggde en stuga på 1950-talet med liggande invändig väggpanel.
Och utvändigt var det vanligt med liggande panel på norska Sørlandet när vi började segla där på 1970-talet.
Har läst att detta föredrogs, för att den liggande panelen var tätare mot slagregn.
Nu har 3 av 5 bostadshus, som jag har inom synhåll, liggande panel.
Historiskt kan jag tänka mig att den stående panelen kom när man började sätta bräder på timrade hus.
Nu, med stående reglar i stommen är det naturligare med liggande panel.
När jag tänker efter har ju min bror liggande panel på väggarna på övervåningen. Kul med input.
 
A ArneTW skrev:
Det lär funka bra... kvistarna kan ju svetta ut en del kåda upp mot taket där det blir varmt.
/ATW
Det ser ut som gran så det kådar nog inte speciellt mycket.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Nej nej nej. Inte fura i en bastu. Kvistarna kan ge brännskador. Asp så slipper du bränna dig eller fastna i kådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.