Vilken typ av betong är att föredra när man vill ha en snabbtorkande och en betong som är redo för klinkerläggning snabbt . Jag har tidigare använt ardex a35 men finns det något annat motsvarande och gärna billigare?
 
Weber dry-mix 85 är väl en sort men om den är billigare har jag ingen aning om. Den går lös på 150-170 kr säcken. Använder endast denna variant om det är toknödvändigt. Det är så lätt att få plastiska sprickor i denna om man inte gör rätt. Sen är det dyrt också.
 
Rotbetong? Är det sådan betong som är att föredra vid exempelvis kort torktid och vid ingjutning av golvvärmeslang?
 
Beror ju helt på vad du ska gjuta för nåt
 
Gjuta ett golv
 
H hemglass skrev:
Gjuta ett golv
Ett golv eller ett valv/platta?
Ska du bara "gjuta" ett golv så är flytspackel att föredra.
 
Nja..jag ska göra en pågjutning av en betongplatta där jag på den befintliga plattan lagt dit slang och armering. Gissar att den pågjutningen måste vara minst 5cm. Så spackel går bort då.
 
H hemglass skrev:
Nja..jag ska göra en pågjutning av en betongplatta där jag på den befintliga plattan lagt dit slang och armering. Gissar att den pågjutningen måste vara minst 5cm. Så spackel går bort då.
Varför ska pågjutningen göras och varför är det armerat? Är det någonting som krävs för konstruktionen?
De flesta flytspackel går att lägga upp till 50mm i ett svep, annars kan man göra det i omgångar.
Om du bara behöver komma upp i höjd hade du kunnat slänga ut EPS-betong och sedan lägga golvvärmen och spackla in det.

Vi behöver lite mer info för att ge konkreta förslag. Rent generellt är 50 mm för tunt för att gjuta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.