T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har kokat på gas, järnplattor, eldad köksspis, glaskeramikhäll. inte induktion. Nu har jag vanlig glaskeramikhäll. Pastavatten går på 4-5 minuter. Den tid har jag. Har man inte det kanske man ska se över sin livsstil.
]Jag har kokat på gas, järnplattor, eldad köksspis, glaskeramikhäll, öppen eld och induktion. Och jag föredrar induktion. Inte för att pastavattnet kokar fortare utan för att spisen svarar snabbare på ändrad inställning. Ungefär som gas. Jag har både tid och förmåga att laga mat på en annan typ av spis. Så av den orsaken behöver jag inte se över min livsstil. Det är inget fel på glaskeramisk häll. Men induktion är bättre.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har kokat på gas, järnplattor, eldad köksspis, glaskeramikhäll. inte induktion. Nu har jag vanlig glaskeramikhäll. Pastavatten går på 4-5 minuter. Den tid har jag. Har man inte det kanske man ska se över sin livsstil.
Ska det gå extra fort kokar jag hälften i vattenkokaren.
Fattar inet hypen.
Som sagt, det går inte snabbare att laga mat på en induktionshäll kontra järnplattespis förutom att man slipper plattans uppvärmningstid, men vissa kärl som tex gjutjärnpanna ska värmas upp ganska sakta så att hela pannan blir jämnvarm.

En gjutjänsplatta tar sin lilla tid innan den slutar värma när man sänker effekten, en induktionsplatta svarar direkt på lägre effekt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är så nära gasspis/häll man kan komma, snabb respons både uppåt och nedåt, minskar risken för brand om någon/något vrider på platta utan något magnetiskt är på, mm
Faran med att den minskar risken för brand är att det är lätt att bli slarvig. Man kan t.ex. ta av locket från en gryta m.h.a. en grytlapp, och lägga det på en zon bredvid med grytlappen fortfarande på. När man sedan ska koka upp vatten på en annan zon, kan det hända att man råkar slå på fel zon. :rolleyes:

Upplysningsvis blir det av denna kombination ca 20 cm höga lågor efter ca två minuter. Har jag hört. Och det rostfria stålet i locket blir inte så snyggt. Detta gjorde INTE jag för två veckor sedan. :rolleyes:

Bränt grytlock med sot och färgförändring på induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
För att en induktionshäll ska prestera bra (värmespridning, ljudnivå, effekt) krävs bra kärl och stekpannor!!

Ofta är kärlen olämpliga och man tror att induktion i allmänhet är kass. Tänk inte ens tanken på att prova en fjäderlätt stekpanna för 199 kr och tro att det ska funka bra. Det blir lite glödhett i mitten bara, om hällen ens får ut sin effekt. Eller en no-name kastrull som har så lite induktionszon/mtrl att man bara får ut halva spisens effekt samtidigt som allt väsnas för att den vibrerar mellan de internt glappa skikten.

Flera hällar har iofs kass reglering av effekten, enbart av/på/puls vilket innebär maximalt med oväsen, alltid. Bosch/Siemens verkar vara ok även i lägre prisklasser. Electrolux, Aeg, whirlpool, smeg mfl som är samma under skalet endast ok i de dyra modeller (kan variera).

Bra är kärl med mkt värmeledande men inte värmetrögt material om man vill få alla tre faktorer: Jämn värme, effekt, lågt ljud.

Det betyder gjuten TJOCK alustekpanna (keramiskt belagd) med ingjuten induktionsbotten av stål. Eftersom det är alu blir vikten ändå hanterbar och lägre än gjutgärn för samma prestanda.

Rostfria kastruller med 3 skikt. En inre skål i rostfritt, en inpressad tjock (5 mm) aluplatta för värmeledning och en yttre mantel av stål (induktivt mtrl). Dessa måste vara väl tillverkade så att inte otäcka resonansljud uppstår när skikten vibrerar med varandra.

Koppar är också ett (bättre) alternativ om man vill betala. Men ibland blir man lurad ändå för det är för lite koppar så prestandan blir lägre än alu...

Obs att vid 3,6 kW uppkok är inte dessa kärl ljudlösa heller men de liksom sätter sig och tystnar. Samt vid mer normal effekt är det lugnt.

Tips 1: https://www.elon.se/hushallsapparater/koksredskap-glas-och-porslin/stekpannor/amt-stekpanna-a528-amt
Tips 2: https://www.cervera.se/produkt/mome...HZY0EWROg8aavDINsqeGva2nDMcN4-S8aAn5JEALw_wcB

Innan något argumenterar ang gjutgärns förträfflighet, slå upp värmekapacitiviteten och termisk konduktivitet och fundera på om en 2 (eller var det 2,5..) kg tung alupanna med 9 mm godstjocklek sprider och lagrar värmen bättre eller sämre än en 3,5 kgs gjutgärnspanna med några mm godstjocklek. Fysik och värmekamera är iaf överens... Sen kan man ändå föredra olika mtrl att steka i förstås.

Sen jag efter mycket efterforskningar och tester köpte just artiklarna ovan (med varianter) har jag gett bort eller slängt allt annat. Det fungerar helt enkelt bara så otroligt bra att det är roligt att använda!!
Jag kan koka upp vatten med allra minsta kastrullen med 2500W (de större 3600w) men ändå direkt döda koket och trimma in en perfekt sjudning.
Jag kan värma på stekpannan som sprider värmen ypperligt och tack vare effekten går det att snabbt öka/behålla värmen med mer effekt om man lägger i mer.

Har låtit den där pannan cirkulera runt och fortfarande är de som provat lika förtjusta.

Ang. värmespridning får man ofta en större total induktionszon på hällar med flera zoner. Den jag har har 2x4 rektangulära/lite ovala "element" som kan användas hur man vill per sida. Två st driver då stekpannan tillsammans, så de blir större än en rund plutt i mitten. Vissa hällar har dock en rund zon som på riktigt är större än de små.

PS. Under de sex månader hällar, stekpannor och kastruller provades ut var jag inte glad...
 
Redigerat:
  • Gilla
Tyrre och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Faran med att den minskar risken för brand är att det är lätt att bli slarvig. Man kan t.ex. ta av locket från en gryta m.h.a. en grytlapp, och lägga det på en zon bredvid med grytlappen fortfarande på. När man sedan ska koka upp vatten på en annan zon, kan det hända att man råkar slå på fel zon. :rolleyes:

Upplysningsvis blir det av denna kombination ca 20 cm höga lågor efter ca två minuter. Har jag hört. Och det rostfria stålet i locket blir inte så snyggt. Detta gjorde INTE jag för två veckor sedan. :rolleyes:

[bild]
Men då börjar det ju brinna "direkt" och inte en halvtimme senare när du glömt det. ;)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Som sagt, det går inte snabbare att laga mat på en induktionshäll kontra järnplattespis förutom att man slipper plattans uppvärmningstid, men vissa kärl som tex gjutjärnpanna ska värmas upp ganska sakta så att hela pannan blir jämnvarm.

En gjutjänsplatta tar sin lilla tid innan den slutar värma när man sänker effekten, en induktionsplatta svarar direkt på lägre effekt.
Flera gamla klassiska spisar jag termograferat ger inte speciellt jämt fördelad värme om man ska vara petig och jämföra. Värmespiralen under plattan "lyser igenom" och den är mindre också.
Värmer man långsamt upp en gjutgärnspanna o steker en köttbit 45 sek per sida märks såklart inget av detta.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har kokat på gas, järnplattor, eldad köksspis, glaskeramikhäll. inte induktion.
Ska det gå extra fort kokar jag hälften i vattenkokaren.
Fattar inet hypen.
Samma här och nu med induktion som är den bästa hitintills, så kanske dags att prova för annars kan man ju inte förstå ;)
Vattenkokaren är utkastad då den inte behövs längre då hällen värmer lika snabbt, kanske snabbare, mera plats för matlagning. Men framför allt lättare att finlira temperaturen, vilket var krångligare med plattor/keramik.
Använder även en zon där man kan skjuta kastrullen/panna för att ändra temp, dvs du behöver inte röra reglaget.
Och kan jämföra direkt då vi i fritidshuset fortfarande har en spis med keramikhäll.
Samt en ny fläkt med luftsensor, så den reglerar hastigheten själv även det smidigt, också något att prova.
Men visst det fungerade att laga mat över öppen eld också, vilket händer ibland.:D
 
Använde också vattenkokare förut med glaskeramikhällen. På den var de små zonerna 1200w (hahaha).

Största problemet med den var annars att steka något. Stora zonen 2000w ganska ok, men den termostatpulsade värmen av/på med långa intervall. Om man värmde upp pannan och la i köttet kunde den bestämma sig för att vänta helt avstängd eftersom tempgivaren tyckte den var varm nog. Inte ens på högsta gick det att tvinga den att värma ibland. Bara att vänta, och när den väl slog på tog det ju en stund innan det böev nån värme.

På nya hällen är det bara att tillföra 3,6kW i några sekunder och stekningen är igång igen om man råkat kyla av pannan lite för mkt. Eller att man drar upp två steg just innan man lägger i.
 
H Henrik.S skrev:
Jag har Neff:s häll med magnetvred som jag är mycket nöjd med. Delar av komtrollen är ju dock fortfarande touch, och funkar ju då inte med vatten på. Men det är inget jag stör mig på. Absolut 80 om du har plats.
Den har en fläkt som går en del, och en del induktions-vin, men vet inte om det är bättre eller sämre än andra. I grunden är det siemens-komponenter i den. Äldre variant på denna:

[länk]

Deras ugn som drar in ugnsluckan i öppet läge är jag också nöjd med.
Samma här, Neff ugn & spis med Twistpad. Men en sak om hällen som man bör vara medveten om (vilket troligen gäller de flesta hällar med sk Flex zoner). Induktionsspolarna ligger parallellt ungefär som nedan med ganska stort mellanrum.

—— I I ——-
—— I I ——-
—— ——-
—— ——-

Jag upplever värmefördelningen ibland inte är speciellt bra och att denna lösning ställer större krav på rätt kärl. Man ser det ganska tydligt när man steker i smör t ex. En häll med fasta platser för kärlen där spolarna sitter i en cirkel bör vara bättre ur den aspekten.
 
A Avemo skrev:
När du skriver snabb att reglera temperaturen. Menar du då att ändra inställningen eller hur fort hällen svarar på den ändrade inställningen? Jag har aldrig stött på touchkontroller på spis som jag tycker kommer i närheten av vred när det gäller hur bekvämt man ändrar inställning. Touchkontroller är inte lika. Vissa är acceptabla. Andra är vedervärdiga. Om frågan gällde hällens svar på ändrad inställning är svaret att det skall vara induktion.

Jag har aldrig stött på en induktionshäll utan fläkt. Den låter, men det är det värt för det övriga man får enligt mig.
Jag menar att hällen ska svara med värme fort. Så ja - induktion är nog rätt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför induktion? Min eviga fråga.
För att kunna reglera värmen mer exakt och snabbt. Vilka andra lösningar finns än gas? Vad kör du med?
 
martin43 martin43 skrev:
För att en induktionshäll ska prestera bra (värmespridning, ljudnivå, effekt) krävs bra kärl och stekpannor!!

Ofta är kärlen olämpliga och man tror att induktion i allmänhet är kass. Tänk inte ens tanken på att prova en fjäderlätt stekpanna för 199 kr och tro att det ska funka bra. Det blir lite glödhett i mitten bara, om hällen ens får ut sin effekt. Eller en no-name kastrull som har så lite induktionszon/mtrl att man bara får ut halva spisens effekt samtidigt som allt väsnas för att den vibrerar mellan de internt glappa skikten.

Flera hällar har iofs kass reglering av effekten, enbart av/på/puls vilket innebär maximalt med oväsen, alltid. Bosch/Siemens verkar vara ok även i lägre prisklasser. Electrolux, Aeg, whirlpool, smeg mfl som är samma under skalet endast ok i de dyra modeller (kan variera).

Bra är kärl med mkt värmeledande men inte värmetrögt material om man vill få alla tre faktorer: Jämn värme, effekt, lågt ljud.

Det betyder gjuten TJOCK alustekpanna (keramiskt belagd) med ingjuten induktionsbotten av stål. Eftersom det är alu blir vikten ändå hanterbar och lägre än gjutgärn för samma prestanda.

Rostfria kastruller med 3 skikt. En inre skål i rostfritt, en inpressad tjock (5 mm) aluplatta för värmeledning och en yttre mantel av stål (induktivt mtrl). Dessa måste vara väl tillverkade så att inte otäcka resonansljud uppstår när skikten vibrerar med varandra.

Koppar är också ett (bättre) alternativ om man vill betala. Men ibland blir man lurad ändå för det är för lite koppar så prestandan blir lägre än alu...

Obs att vid 3,6 kW uppkok är inte dessa kärl ljudlösa heller men de liksom sätter sig och tystnar. Samt vid mer normal effekt är det lugnt.

Tips 1: [länk]
Tips 2: [länk]

Innan något argumenterar ang gjutgärns förträfflighet, slå upp värmekapacitiviteten och termisk konduktivitet och fundera på om en 2 (eller var det 2,5..) kg tung alupanna med 9 mm godstjocklek sprider och lagrar värmen bättre eller sämre än en 3,5 kgs gjutgärnspanna med några mm godstjocklek. Fysik och värmekamera är iaf överens... Sen kan man ändå föredra olika mtrl att steka i förstås.

Sen jag efter mycket efterforskningar och tester köpte just artiklarna ovan (med varianter) har jag gett bort eller slängt allt annat. Det fungerar helt enkelt bara så otroligt bra att det är roligt att använda!!
Jag kan koka upp vatten med allra minsta kastrullen med 2500W (de större 3600w) men ändå direkt döda koket och trimma in en perfekt sjudning.
Jag kan värma på stekpannan som sprider värmen ypperligt och tack vare effekten går det att snabbt öka/behålla värmen med mer effekt om man lägger i mer.

Har låtit den där pannan cirkulera runt och fortfarande är de som provat lika förtjusta.

Ang. värmespridning får man ofta en större total induktionszon på hällar med flera zoner. Den jag har har 2x4 rektangulära/lite ovala "element" som kan användas hur man vill per sida. Två st driver då stekpannan tillsammans, så de blir större än en rund plutt i mitten. Vissa hällar har dock en rund zon som på riktigt är större än de små.

PS. Under de sex månader hällar, stekpannor och kastruller provades ut var jag inte glad...
Tack för info.
Förstår fysiken hos häll mot pannor men om vi koncentrerar oss på hällen: Vilken häll har du (som verkar bra) och hur vet man vad som håller? Bosch/Siemens säger du. Jag kan nog tänka mig lägga lite extra om jag får kvalitet för det. Idéer?
 
Tackar alla för svaren.
Om vi bara koncentrerar oss på frågan om hur man får kvalitet?
Egna erfarenheter eller idéer om hur man ska tänka?
 
Glaskeramikhäll:
Termisk bild av induktionshäll uppvärmd till ca 200°C med tydliga temperaturzoner på gjutjärnspanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Induktionshäll med rund platta
Termisk bild av en uppvärmd gjutjärnspanna på induktionshäll, med temperaturmätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Induktionshäll med multizon
Termisk bild av gjutjärnspanna på induktionshäll som visar värmefördelning vid 200 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bild på en induktionshäll som visar värmedistributionen med temperaturmätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annan indnuktionshäll med multizon
Termisk bild av gjutjärnspanna på induktionshäll med temperaturvisning 43.7°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla bilder tagna under uppvärmning när ca 200c nås i mitten på ca halv effekt, undantaget bilderna vid låg temp för att visa var värmen kommer. Alla pannor är av gjutgärn så värmen "lyser igenom" rätt bra eftersom värmen leds rätt dåligt.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 3 till
  • Laddar…
"Den tyska prestandapannan" (AMT tjock aluminium) på induktionshäll med multizon (samma häll som bild 3 och 4).
Värmekamerabild av en AMT-tysk prestandapanna på induktionshäll som visar varierande temperaturzoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tyrre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.