Jag hade turen att vinna en tvättmaskin i en tävling. Den levererades till tomtgränsen och vi ska alltså installera den själva. Vi har en tidigare som ska tas bort, så det finns vatten, el och avlopp.

I instruktionerna står att man ska fästa maskinen så den inte börjar vandra vid centrifugering, och så står det hur man gör det om man har sockel eller trägolv, men vi har betonggolv i vår tvättstuga. Hur gör vi då? Eller måste man inte sätta fast den då? Den som står där är inte fastsatt och vandrar inte iväg.

Något annat vi bör tänka på? Känner att jag ha tummen mitt i handen när det kommer till just sånt här.

Det är en sån här, inte från denna butik, men den modellen av maskin.
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=
 
Bra maskin, grattis! Har en liknande med i-Dos etc men av märke Siemens. Vår står på betonggolv, bara att väga av med vattenpass med inkluderade justerbara fötter, vandrar ingenstans alls. Tvärtom ett av de bästa centrifugeringsbeteendena jag sett av en maskin i konsumentklass, väldigt odramatiskt och tyst.
__
PS. Att koppla in en ny tvättmaskin brukar vara en barnlek, standardkopplingar på inloppet bara "plug & play" och avloppet inga problem bara se till att ni får en lämplig "högloop" på slangen enligt instruktionsboken så avloppspumpen funkar som avsett.
 
Redigerat:
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Tack för svaret. Då testar vi utan att sätta fast. Vi får väl hålla koll första tvättarna.

Antar det inte är så svårt med kopplingarna, men vi har inte kollat än. Borde bara vara att byta där de gamla satt. Hoppas jag :D
 
Jag var med om att installera en skakmaskin, eller vad det nu heter, till färgavdelningen på ett byggvaruhus. Den stod på justerbara gummifötter på golvet utan förankring och skulle, enligt anvisningarna, justeras så att det stod lodrätt. Efter första provturen, som fick avbrytas ganska fort, fick vi gå ut i butiken och ”låna” värstingvattenpasset och se till att det stod e x a k t i våg.
 
Som sagt, Bosch/Siemens modernare tvättmaskiner är riktigt bra på att balansera upp trumman vid centrifugering. Inga som helst bekymmer med "vandrande tvättmaskiner" som förr i tiden. Har till och med haft våran Siemens satt på träbjälklag och det var inga bekymmer där heller. Betonggolvsmontaget givetvis stabilare men absolut noll problem oavsett i vårt fall.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.