Jag håller på att färdigställa en gästtoa och skulle vilja ha ett eluttag för användande av rakapparat, locktång och vad det nu mer kan tänkas vara som min bättre hälft kan tänkas vilja använda :) :)

Jag antar att det finns regler som ska följas, någon som vet vad som gäller?

Snart hoppar jag på mitt 80-tals badrum också och då vill jag ha eluttag även där. Gäller samma som för gästtoa eller är det skillnad?

Mvh
Thomas :D
 
Jag tror att det är stor skillnad mellan vanligt badrum och toalett.

Där gäller inte samma regler.

Jag tror att du kan sätta upp en väggkontakt i toaletten utan problem.

Badrummet är lite svårare men det finns badrumsskåp som redan har el-kontakt inbyggd.
 
Om det är frugan som behöver ström till alla hårapparater - är det inte lika bra du hänger en sådan här i taket då?

untitled.jpg
 
Jo Mathias :D, Det ligger något i vad du säger, men det är något som får det att kännas som overkill... Men tanken är god, tack för tipset ;D

Mvh
Thomas
 
reagerade på titeln.... eluttag *I* toaletten :p
 
Sweli skrev:
Jag tror att det är stor skillnad mellan vanligt badrum och toalett.

Där gäller inte samma regler.

Jag tror att du kan sätta upp en väggkontakt i toaletten utan problem.

Badrummet är lite svårare men det finns badrumsskåp som redan har el-kontakt inbyggd.
Instämmer helt o hållet men för att få ha ett vanligt 230 volts uttag i badrum krävs jorfelsbrytare....
 
Men, inte är det väl fritt fram bara för att man har jordfelsbrytare? Det måste finnas andra krav också. Exempelvis ett visst avstånd från blandare/badkar/dusch/handfat/you name it och kanske även en viss höjd.

Jag har haft en lägenhet (byggd 2000?) med ett vanligt jordat 230-volts uttag som satt på cirka en meters höjd och max en halvmeter från handfatet. Perfekt när man skulle raka sig och batteriet var slut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.