Hej

har ett golv hemma som för tillfället har 22mm golvspån med utfrästa spår för golvvärme slingor (vattenburet, blir nog uponor). Vändningarna är inte utfrästa så det skulle jag behöva göra. Om jag har förstått det rätt så är det 20mm djupt och brett som skall användas, är det et notfrässtål som skall användas?

Nästa fråga är hur lång slingan få vara, 100m tror jag att jag har läst någonstans, under finns en källare med sovrum, så under är det varmt, under golvspånen finns reglar och stenull.
 
Uponorslangar finns i dimensionerna 12, 17 eller 20 mm där 12 används främst i badrum eller typ hallar och 17 mm är vanligast. Slang i dimension 17 kan dras i slingor om 80 m och DN 20 kan vara upp till 100 m. Du fräser vändningarna med en överhandsfräs med samma fräshuvud som dimension på slangen du ska använda. Det finns fräsar med stag som passar i spånskivornas rännor och som har färdig vändingsradie så man slipper frihanda. Jag rekommenderar att inte fräsa djupare än 17 mm i en 22 spån då skivans hållfasthet blir tveksam.
 
Tack för svaren,

jag tänkte att det skulle vara större då för att få plats med värmeplåtarna, men (vilket jag jag tidigare noterat) att man inte har plåtarna i vändningarna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.