Gissar att det är en "gammaldags" teknik — på dom tre bilderna som har en vit gips-liknande rullad väv/tyg ser det ut som sådant gips man lindar när man brutit kroppen. Vad är det man har använt (för teknik här) här?

På bilden med rör i betong i tak är det som jag vill åstakomma. Den där lindade textil/tyg-känslan...

Uppskattar väven på dom vita rören som ca 200mm bred och ca 150mm på betong-taket.

1. Är det samma teknik som använts på vita bilderna som på betongtaket?
2. Vart köper man sådant här nånstans?


Tack.

/ Kristian
 
  • Närbild på ett vitmålat rör insvept i väv som liknar gipsbandage, textilstruktur synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitklädda rör som löper längs och nerför en vägg, liknar gipsat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålade rör med gipsliknande bandage-teknik mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kollage av tre bilder visar rör insvepta i vit gipsliknande väv och en betongyta med vävtextur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte bråka med dom rören i onödan. Med stor sannolikhet är det asbest i isoleringen.
 
H KidKommando skrev:
Gissar att det är en "gammaldags" teknik — på dom tre bilderna som har en vit gips-liknande rullad väv/tyg ser det ut som sådant gips man lindar när man brutit kroppen. Vad är det man har använt (för teknik här) här?

På bilden med rör i betong i tak är det som jag vill åstakomma. Den där lindade textil/tyg-känslan...

Uppskattar väven på dom vita rören som ca 200mm bred och ca 150mm på betong-taket.

1. Är det samma teknik som använts på vita bilderna som på betongtaket?
2. Vart köper man sådant här nånstans?


Tack.

/ Kristian

Asbest. Definitivt. Rör ej.
 
Staffans2000
Är de inte bara exempel på en teknik med ett utseende TS vill efterlikna?
 
  • Gilla
HbergKreatör och 1 till
  • Laddar…
Det är 'vanliga' gasbindor med gips lindat på isolering som troligen består av strumpor av kokos, tagel, eller liknande. I böjar och kopplingar brukar det vara asbest istället innanför gipset.
Vill du efterlikna utseendet så går det att linda gasbindor runt modern rörisolering istället.
 
  • Gilla
HbergKreatör
  • Laddar…
Gasbindor som är gipsade. Men frågan är varför man vill efterlikna metod för asbestisolering på rör. Jag skulle vilja särskilja detta på något sätt så att man vet.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är de inte bara exempel på en teknik med ett utseende TS vill efterlikna?
Jo exakt ;)
 
För att förtydliga. Jag vill åt det ruffa utseendet, med textil/tygliknande material, likt det som man hade ex. på bockastyren förr i tiden.

De vita rören är foto från ett annat kontor som jag stötte på av en slump (och alltså inte dessa som min fråga avser) göras något med, där dom har just (gips) linda och undrade därför vad för "teknik" man använt. Så egentligen, struntsamma på dom egentligen.

Betongrören är ren inspiration från ett av Danmarks främsta arkitekt-magasin. (bifogar bilder som visar hela kontexten/rummet). Det är just DET interiöra uttrycket jag vill åt för rören jag skall täcka — flertalet rör som sticker in från olika håll i på samma sätt (blandad kompott som jag inte orkar skicka bild på) som i betong-rummet.

Detta är en estetiskt bra lösning. Därför undrade jag över vilken teknik som använts.
 
  • Modern kontorsinteriör med synliga råa betongbjälkar, minimalistiskt skrivbord och stol, konstverk och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en inredningssida från arkitekt-magasin med ruff betongestetik, tygklädda möbler i ett utställningsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett industriellt inspirerat rum med synliga betongbjälkar och -pelare, minimalistiska möbler och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Gasbindor som är gipsade. Men frågan är varför man vill efterlikna metod för asbestisolering på rör. Jag skulle vilja särskilja detta på något sätt så att man vet.
Se bif. bilder i mitt senaste inlägg.
 
Ok. Då är jag med. Det är bara att linda med gasbinda som du penslar uppblandat gipsbruk på. Vill du få en slät yta så får du slipa. Sedan grunda och måla. Väggfärg funkar bra men vill du få en tålig yta är det lack som gäller.
 
  • Gilla
HbergKreatör
  • Laddar…
Det samma princip som att måla väggar med gipsbruk.
 
Du kan linda rören med gipsbindor och måla med exempelvis Hey'di murgrå.
 
  • Gilla
HbergKreatör och 1 till
  • Laddar…
Varför linda först och pensla sedan? Varför inte använda gipsbindor?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Varför linda först och pensla sedan? Varför inte använda gipsbindor?
Gipsbindor sparar man inte så mycket tid på och kostar minst det fyrdubbla per meter. Du penslar på gasbindan innan du lindar och ev. ett lager till på plats för att få lite hårdhet. Gasbindor kostar runt 5 kr styck och en säck gipsbruk 180 kr för 20 kg.
 
  • Gilla
HbergKreatör
  • Laddar…

Bästa svaret

Silver78 Silver78 skrev:
Ok. Då är jag med. Det är bara att linda med gasbinda som du penslar uppblandat gipsbruk på. Vill du få en slät yta så får du slipa. Sedan grunda och måla. Väggfärg funkar bra men vill du få en tålig yta är det lack som gäller.
Sorry för sent svar, men dock lika stort tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.