Hej,

Jag har en fundering kring när jag ska riva två väggar vid min trappa.

Jag ska riva två väggar som idag klär in min trappa, trappan hänger i väggarna och ska nu hängas/fästas i mellanbjälklaget istället.

Det jag funderar på är om dom två väggar jag ska riva har någon bärighet eftersom bjälklaget är "avslutat" ovanför den ena. Samt att den andra väggen tar en del av vikten från trappan nu när jag ska fästa trappans vagnsstycke i bjälklaget. Den golvbitten som "fattas" på orginal ritningen kanske inte är så stabil att "hänga" trappan i? Borde jag sätta en balk (och sedermera golvspån etc) där jag ritat på ritningen för att förstärka det ytterhörnet?

Jag har gjort en ytterst professionell ritning i paint där man ser ritning på mellanbjälklaget, takstolskonstruktion samt en verklig bild tagen ovanifrån.

All hjälp och tips mottages med glädje

/Tim
 
  • Kollage av handritad teknisk ritning av mellanbjälklag och foto av trätrappa inne i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den väggen som är inritad på din ritning är bärande. Den i mitten av trappan bär upp avsatsen så du kan inte riva nån av dom utan att förstärka på annat sätt
 
Tack för svaret!

Angående väggen som bär avsatsen, kan jag fortsätta med en balk så som jag ritat för att förstärka? Jag kommer dessutom byta taket på nedanvåningen så jag kommer åt att göra åtgärder därifrån.

Angående den bärande väggen, vad har man för alternativ om man vill riva den? Går det utan stolpar? Hur mycket bär den? 1meter ut ifrån den väggen så hänger bjälkarna i takstolarna. Innanför är en liten garderob och utanför är sidovind så belastningen lär inte vara så stor? Dessutom, väggen är endast reglad med 45x70, trodde bärande väggar var tjockare?

Som sagt hela taket på nedanvåningen kommer vara borttaget om det kan hjälpa mig

Tack

/Tim
 
En tanke som slagit mig är om man kan (jag har inte helt koll på om jag kan rent praktiskt) och sedan får ju en konstruktör kolla på det:

Fästa ett stödben längre in från ytterväggen, jag kan i princip fästa ett stödben i högbenet nästan uppe vid hanbjälken. Detta stödben kan jag sedan fästa där nere i mellanbjälklaget nästan ända framme där den bärande väggen är

Jag tänkte om man gör på detta sätt så kanake man kan undvika att ha en stolpe där nere?

Tanken är att öppna upp där nere för det är väldigt små ytor så en stolpe mitt ute i rummet skulle förstöra en del
 
Tror nog det är svårt att bära av lasterna från bjälklaget utan stolpar.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tror nog det är svårt att bära av lasterna från bjälklaget utan stolpar.
Ja så är det nog, tänkte mest eftersom det bara är kattvind och garderob där så blev det intr så stora laster jag ska höra av mig till en konstruktör så får vi se vad som sägs
 
Hej,
Ny fundering!
Om denna väggen är bärande, borde inte det vara någon förstärkning nere i krypgrunden då? Eller det behövs inte?
/Tim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.