Jag kan min historia.
 
C
Silver är folkets pengar och guld är köpmäns och konungars pengar. För silver köper man bröd, kläder och verktyg. För guld köper man skeppslaster med varor och kolonier.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag fattar ts poäng, och visst är man bättre förbered på en kris om man har kontanter hemma. Det kanske behövs mer än 3000.
Men jag tror att det är viktigare att kunna odla mat.

Och den stora krisen i världen kommer ha med klimatförändringar att göra. Och då undrar jag hur bra är @Thomas_Blekinge förberedd? I en annan tråd lärde vi oss att klipprobotten drunknade när havet var 50cm högre.
Hur mycket klarar ditt hus? 2m? Och hur mycket kan du odla i trädgården när man får +1,5m några gånger per år?
 
Lite spekulationer.
Jag tror vi klarar en kris betydligtsämre idag än tex 1950-60...

Dels för att jag tror folk ställde upp mer för varandra då.

Gissar att många var nog bättre på att laga mat från råvaror och inte snabb eller halvfabrikat.

Större delen av manliga befolkningen hade gjort militärtjänst. Lärt sig att organisera sig och samarbeta för att lösa uppgifter.

Vi hade betalsystem som inte var beroende av el eller datorer. Kontanter eller kredit.

Befolkningen var väl runt 7milj.

Nu har jag inte själ upplevt 1950-60 talet så jag bara funderade lite.

Nu tror jag att idag vid en långvarig kris tex elavbrott så håller butiker i städer stängt.
Lite på grund av idag är 99% av stadens butikers personal anställda och har endast ett "litet" intresse för att vara i en strömlös butik. De anställda har förmodligen problem med att lösa den privata vardagen.
förr var fler butiker familjeägda. Och då fanns det kanske ett större och starkare ekonomiskt intresse att bli av med varorna och få betalt. Och de kände kanske en större plikt att hjälpa till med en viktig insats.

Är övertygad att på landsbygden skulle det fungera lite bättre även idag med att hjälpa varandra. Både med handkraft, husrum, mat och vatten.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag tittade på flygfoton från början av 60-talet (ArkivDigital) och då saknade väldigt många trädgårdar gräsmattor utan största delen av fastigheten var uppodlat. Man odlade sina egna rotfrukter och grönsaker.
Idag giftbehandlas gräsmattor med importerat medel som inte får säljas i Sverige för att ta bort ogräs, finns trådar om det.
Så man kan ju fundera.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Kontanter är ju värdelöst då med!
Hur kan man handla med det ?
Är det strömlöst går det inte öppna kassan!
Ska man betala med jämna 100- på allt?
Ta bort kontanter ur samhället!
Orsakar bara en massa rånrisker o dyl
O hur ska knarklangare o andra kriminellt skit klara sig här då!!
Kontanter kostar att hantera !
Finns hur många betallösningar som helst swisch osv!
O kommer krisen så är inte kontanter nog inte så mycket värda!
Se till o bli självförsörjande i stället !
Kamin vatten värme mat elbil o lite solceller så klarar man sig bra!
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Kontanter är ju värdelöst då med!
Hur kan man handla med det ?
Är det strömlöst går det inte öppna kassan!
Ska man betala med jämna 100- på allt?
Ta bort kontanter ur samhället!
Orsakar bara en massa rånrisker o dyl
O hur ska knarklangare o andra kriminellt skit klara sig här då!!
Kontanter kostar att hantera !
Finns hur många betallösningar som helst swisch osv!
O kommer krisen så är inte kontanter nog inte så mycket värda!
Se till o bli självförsörjande i stället !
Kamin vatten värme mat elbil o lite solceller så klarar man sig bra!
Det var ju en väldig ramsa.
Att kontanter fungerar utan kassaapparater ser du på varje loppis och grönsaksmarknad. Man kan ha pengarna i en ficka, eller i en kartong, eller i kassaskrin.
Elektroniska betalmedel kan du inte använda vid elavbrott. Rånrisk? Jag frågade stadens bussbolag som tog bort kontantbetalning i bussar när det senast hade hänt ett rån mot en busschafför. Nej, det hade dom ingen aning om.
Om kontanter nu är så värdelösa fattar jag inte varför människor i krisländer (e.g. Venezuela) springer med stora sedelbuntar hela dagen.
Och varför tog greker och cyprioter ut sina pengar i kontanter när en ekonomisk kris befarades?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det var ju en väldig ramsa.
Att kontanter fungerar utan kassaapparater ser du på varje loppis och grönsaksmarknad. Man kan ha pengarna i en ficka, eller i en kartong, eller i kassaskrin.
Elektroniska betalmedel kan du inte använda vid elavbrott. Rånrisk? Jag frågade stadens bussbolag som tog bort kontantbetalning i bussar när det senast hade hänt ett rån mot en busschafför. Nej, det hade dom ingen aning om.
Om kontanter nu är så värdelösa fattar jag inte varför människor i krisländer (e.g. Venezuela) springer med stora sedelbuntar hela dagen.
Och varför tog greker och cyprioter ut sina pengar i kontanter när en ekonomisk kris befarades?
Se du i grannlänet blev vi av med kontanter med inom färdtjänst. Det blev vad jag hörde mindre svinn. Dessutom mindre risk för rån.
Det bästa var när folk betalade med kort när man körde taxi. För det var minsann en och annan fyllekaja som försökte sig på att fråga hur mycket kontanter man hade, så rånrisken var ganska låg med tanke på att växelkassan förhöll sig endast till 500 riksdaler i små valörer och behövde knappt röras.

Intressant fakta. De mest oärliga var en del från medelålder upp till 90 bast som försökte smita från notan. Men se vad sura de var när rutinen att ta betalt innan de fick åka. Sen togs det bort och alla smitare fick istället faktura.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det var ju en väldig ramsa.
Att kontanter fungerar utan kassaapparater ser du på varje loppis och grönsaksmarknad. Man kan ha pengarna i en ficka, eller i en kartong, eller i kassaskrin.
Elektroniska betalmedel kan du inte använda vid elavbrott. Rånrisk? Jag frågade stadens bussbolag som tog bort kontantbetalning i bussar när det senast hade hänt ett rån mot en busschafför. Nej, det hade dom ingen aning om.
Om kontanter nu är så värdelösa fattar jag inte varför människor i krisländer (e.g. Venezuela) springer med stora sedelbuntar hela dagen.
Och varför tog greker och cyprioter ut sina pengar i kontanter när en ekonomisk kris befarades?
Jasså swisch funkar inte vid strömavbrott ?
Och även andra betalverförningar på mobilen
Det där med grekerna !!
Det är bara för det är svarta pengar o mutor i hela systemet!!
Som litar inte på nån!
Inte undra på landet höll på gå åt skogen
Bästa av allt är att det försvinner massa svarta pengar !
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ett kontantlöst samhälle är förmodligen sårbarare mot it-attack riktat mot banksystemet.

Och mobiltelefoner tappar täckningen vid ett längre största elavbrott.

Då prioriteras annan kommunikation som allmänheten inte har tillgång till. Rakel för myndigheter och samverkan med tex länsstyrelsen, kommun, räddningstjänsten, polis, vatten avlopp, elnät.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
hsd
Senaste strömavbrottet var det endast nödsamtal och efter trekvart var mobilmasten helt död, så glöm swish

Ps. När jag hade ups på routern så funkade internet , en dryg halvtimme innan den ups:en stannade
 
H HSP skrev:
Ett kontantlöst samhälle är förmodligen sårbarare mot it-attack riktat mot banksystemet.

Och mobiltelefoner tappar täckningen vid ett längre största elavbrott.

Då prioriteras annan kommunikation som allmänheten inte har tillgång till. Rakel för myndigheter och samverkan med tex länsstyrelsen, kommun, räddningstjänsten, polis, vatten avlopp, elnät.
Försvinner all kommunikation så kommer jag verkligen inte sätta mig i någon bil som är modern, eller för den delen röra mig där trafiken är beroende av kommunikationen som tex trafikljus. Vilket kaos om det skulle hända då folk i detta landet inte klarar av att köra knappt =)
 
Pengar är bara papper och datafiler. Guld är en ganska oanvändbar metall. Det som är värt något på riktigt är produktionsmedel och naturresurser. I ett agrart samhälle har en fertil ko mycket större värde än en hög med papperslappar och ett stycke mark som kan föda kon med bete är värt mer än guld, men kanske inte järn.
 
J jannebmw skrev:
Jasså swisch funkar inte vid strömavbrott ?
Och även andra betalverförningar på mobilen
Det där med grekerna !!
Det är bara för det är svarta pengar o mutor i hela systemet!!
Som litar inte på nån!
Inte undra på landet höll på gå åt skogen
Bästa av allt är att det försvinner massa svarta pengar !
Jag tror du skojar. Hur länge kan du swischa när du inte kan ladda mobilen?
Det där med grekerna tror jag faktiskt att du är lite onykter.
 
  • Gilla
  • Haha
Sockerhög och 1 till
  • Laddar…
C
Steget från Swish till sociala krediter är litet. När det införs straffas varje avsteg från normen. Enkelt att omedelbart stänga av någons betalningsförmåga om den eller någon vän eller släkting gör någonting misshagligt. Det kommer inte att finnas någon opposition och därmed ingen demokrati. Frågar någon när jag skaffar swish svarar jag: -När de bänder loss kontanterna ur mina kalla döda händer.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.