83.5 mille
 
med deras nivå på avgift har jag på drygt 10 år betalat vad dom gav för "mina" 90 m2 lånen föreningen har ligger på 90 år
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Det där är väl ett bra argument i dina diskussioner med styrelsen, föreningsstämman och arrendenämnden.

Har du pratat med de andra sju som kan hyra/arrendera mer mark?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dom andra har inte så mycket mer än 24m2 (eller vill inte ha).Styrelsen för föreningen lyssnar inte på några argument, jag har försökt. Arrendenämnden blir först när det finns kontrakt(det blir snart).
 
Har du någon användning för marken, eller är det bara att du vill hålla andra borta från att gena utanför din uteplats?
 
Jag får det till att de betalt ca 1550 kr/m2. Och de vill ha 120 kr/m2 av dig. Din årliga avgift är alltså ca 7,7% av tomtvärdet.
Kommunen brukar väl ta 3-4% som tomträttsavgäld, men då handlar det om minst 10-årigt avtal med oförändrad avgift. Jag antar att du får ett avtal med uppräkning?
 
Men i alla kalkyler i tråden, missar man att tomtmark har inte ett "linjärt värde". Om du köper en tomt på 1000 kvm, för en miljon, så betyder inte det att grannen som köper 1100 kvm får betala 1,1 milj. Det övervägande värdet på en tomt är byggrätten. I det här fallet ingår ingen byggrätt, att bostaden står på marken betalar man för via den vanliga månadsavgiften.

Tråden handlar om att "köpa/hyra" tomtmark, utan ytterligare byggrätt.

Jag kan inte föreslå vad som är ett vettigt värde på icke byggbar mark, där. Men det blir i sammanhanget ett försumbart värde.
 
Ytterst blir det en förhandlingsfråga. Värdet för föreningen ligger i att ha tillgång till mark som alla i föreningen kan utnyttja, som gräsyta, lekplats, bollplan, finns säkert alternativ beroende på hur det ser ut. Ett alternativt värde är att hyra ut ytan så får föreningen en inkomst. För TS är nyttan att ha en egen rejäl yta för de ändamål som TS vill, men också att inte ha alla föreningens medlemmar direkt inpå. Det borde gå att förhandla fram ett rimligt pris. Det är inte givet att inköpskostnaden är relevant att jämföra med, snarare bedöma nyttan för TS respektive föreningen. Om TS väljer alternativet att ingå ett avtal och sedan överklaga avtalet är det knappast bra för den framtida relationen.
 
Föreningen vill inte sänka avgiften men vet om att jag tänker gå till arrendenämnden.
 
I detta fall är det väl tal om ett lägenhetsarrende. I så fall saknas besittningsskydd och därmed även rätt att få arrendevillkoren prövade. Se nedanstående text från Hyres- och arrendenämnden

Villkorsändring
En arrendator av ett lägenhetsarrende har inte rätt att få arrendevillkoren prövade, eftersom han eller hon saknar besittningsskydd.
Om arrendatorn och jordägaren inte kommer överens om en villkorsändring måste arrendatorn välja mellan att acceptera de löpande villkoren eller säga upp avtalet för avflyttning.

Arrendatorn har inte rätt till skadestånd eller prövning om jordägaren säger upp avtalet eller erbjuder förlängning på andra villkor.
 
Åh fan. jaha så va de med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.