Hej. Ska renovera ett normalstort badrum i villa från 72. Är ca 40000kr en bra uppskattning på pris för detta?
 
Beror på så många faktorer... Ett badrum kan kosta allt mellan 20 000 till de tiodubbla.. Beror på materialval o hur mycket man gör själv..
 
I priset kan det ingå så mycket olika saker, det beror helt på om man lejer ut arbetet till en firma eller gör grejerna själv, det beror också på om material ingår eller inte, vilken prisnivå man väljer på inredningen/kakel/klinker/våtrumsmatta osv.

Skulle du kunna berätta vad du hade tänkt dig skulle ingå i de där 40000 kronorna, och gärna också hur många kvadratmeter badrummet är på, och ifall du tänkt dig våtrumsmatta eller kakel/klinker? Det blir lättare för forumisterna att komma med svar då.

/ama
 
Jag gör mestadelen av jobbet själv. Kakel/klinkel ska in, ny inredning rummet ca 9-10 kvadrat, men det är även beroende på om jag slår ut en vägg till en liten toa.
Så vad som ska göras är. in med kakel/klinkel, toa, handfat och antingen tusch el badkar. bättre?
 
Japp, bättre! Jag har inte koll på fix och fog och primer och pris på sådana grejor, men jag kan räkna upp lite exempel på kakel/klinker/toa-priser:

klinker 10 m2: pris 100 kr/m2 -> 1000 kr (glöm inte 10-15 % extra eftersom det försvinner en del när man skär)
pris 300 kr/m2 -> 3000 kr

kakel (vägghöjd 2,4 m, inte borträknat något för dörrar eller fönster) cirka 36 m2
pris 100 kr/m2 ->3600 kr
pris 300 kr/m2 ->10800 kr

Toa, exempelvis Ifö Cera 3860, runt 2400 kr. Eller en dyrare holk för 3000-4000 kr
Badkar, ex Ifö BK 13, runt 5600 kr, eller Svedbergs Romantica 10800 kr

Sedan tillkommer blandare (ett par tre tusen till), handdukskrokar, toarullehållare, anslutningar till prylarna, belysning, och en massa annat jag inte har så bra koll på.

Men lågt räknat 12600 för kakel, klinker, badkar, toa. Högre räknat 26000 kr. Ännu högre går det också att räkna på, men 40000 kr är inte omöjligt, det beror helt på prisnivåerna.

/ama
 
Lägg till 2-4 k för belysning (spottar, dimmrar etc)
Nya rör, kopplingar, golvbrunnar är någon tusing minst.
Färg till taket ytterligare minst 500.
Duschvägg eller draperi? 5000 eller 500sek. Fast det kan ju lätt kosta 25k också.
Bubbelbad? Lägg på 10k på badkarsfakturan.
En badrumsmöbel för handfatet+skåp 10-20k om man inte väljer det enklaste.

Som alla andra konstaterat: det går att bygga billigt som kommer se toppenfräscht ut, och det är också väldigt lätt att kostnaden drar iväg till skyhöga nivåer.
 
Risken är nog att det är lite snålt tilltaget. Nu har jag köpt nästan alla grejer till vårt nya badrum, som är på ca 6 kvm. Hittills har det gått 42000 kr. Då ingår en ganska liten möbel 90cm bred från IDO i ek, en glasduschvägg och ganska enkelt kakel och klinker till golvet, ny toastol och duschanordning från Mora, tätskikt, fix, lite nya rör mm. Nu ska jag köpa till gipsskivor , reglar lite spackel, skruv, några ballofixkranar och lite annat smått o gott för ungefär 3000kr. Sen tillkommer kostnaden för elektriker som ska kolla golvvärmekabel och installera jordfelsbrytare och dra om lite kabel. Det lär väl också gå på några tusenlappar.

Lycka till!! :)
 
Vi gjorde en totalrenovering av badrummet (6,5 kvm) i våras. Efterkalkylen för ALLT material och ALL inredning hamnade på 51 000 kr (51 545 kr för att vara exakt  :cool: ). I detta ingick verkligen ALLT,  också småposter som slippapper, spik, skruv, dörr-/fönsterfoder etc. (t o m en brytkniv för 11 spänn  :) ). Dessutom en duschhörna i glasbetong (den stod för 5 465:- av kostnaden).

Vi valde enbart rätt standarbetonade grejjor av kända tillverkare typ Svedbergs, Vedum, Mora och Höganäs kakel, inga överdesignade lyxprylar alltså.... Dock jagade vi priser som besatta under flera månader och jämförde - t ex så sparade vi sköna tusenlappar på att köpa en del grejjer via Rinkaby rör. Badkar, WC, handfat och skåp köpte vi också till kampanjpris -30% och också klinkersen passade vi på att köpa till kampanjpris -20%.
 
Skall du leja bort jobbet och bor i en storstadsregion så räkna med ca 100' + ev inredning. I priset ingår rivning, dubbel gips etc, el (spotar + fläkt+ belysning i skåp+golvvärme), VVS (ny brunn, nya rör etc), ev målnings och snickerijobb, tätskikt, plattsättning dvs "rubbet". Plattsättning & VVS är de största posterna men även många bäckar små blir stora pengar. Priset beror givetvis på förutsättningarna, dvs bef vägg& golvmaterial, bef rördragning etc
 
Det låter som en liten budget, men inget fel i det. Men som någon klok person skrev - du får helt enkelt välja inredning efter budgeten.

Vi har nyligen renoverat vårt badrum på c:a 7 m2 och det gick på ungefär 80 000. Då gjorde vi allt arbete själva förutom elen då vi tog in en elektriker. Vi jagade priser på allt, men kompromissade inte om vi verkligen ville ha en viss sak. T ex så köpte vi kakel och klinker för 249:- per kvadrat, duschhörnan på rea för 6100:-. Men handdukstorken för 5000:- var vi bara tvungna att ha...

Vi trodde först att vi skulle landa på 60 000:-, men det var många kostnader som vi inte hade räknat med eller helt enkelt inte visste vad som var rimligt. T ex så behövde vi dra om alla rör och avlopp till badrummet och rör visade sig vara väldigt dyrt! Även elektrikern kostade mycket eftersom han behövde komma ut två gånger och dessutom installera jordfelsbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.