richardtenggren
Jag gjorde den typ 600x400 då dina siffror var kring 170x300, men var bara ett snabbt utkast för att visa hur jag menade i mitt första inlägg.
Tjocklek spelar väl ingen större roll, men tror jag ritade 8 mm, då jag utgick från ledtejpens bredd.

U-profilen kan man säkert hitta något liknande på ebay/aliexpress eller be plåtis bocka en lämplig i tunnplåt.
 
Tjockleken och stl spelar så klart roll om man tänker på hur starkt/svagt skenet blir

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag gjorde den typ 600x400 då dina siffror var kring 170x300, men var bara ett snabbt utkast för att visa hur jag menade i mitt första inlägg.
Tjocklek spelar väl ingen större roll, men tror jag ritade 8 mm, då jag utgick från ledtejpens bredd.

U-profilen kan man säkert hitta något liknande på ebay/aliexpress eller be plåtis bocka en lämplig i tunnplåt.
 
richardtenggren
Det borde snarare bero på ljuskällan, men se det hela som en principiell skiss, med obestämda mått som kan anpassas efter smak. :)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag kan tycka att kantbelyst plexi är väldigt snyggt...men det gäller att det passar huset. Kör man ofärgat plexi och RGB-stripar så kan man ju välja kulör efter humör också...eller varför inte efter årstid? Till ett hus i riktigt modern stil så funkar det, men har man ett gammalt hus så anser jag att det är finare med TS ursprungsmodell, där siffrorna sitter med lite distans mot underlaget och att ljuskällan belyser underlaget. Det gäller ju att det är snyggt under alla ljusförhållanden också. Så skulle jag göra belyst husnummer på vårt hus (60-tal med tegelfasad) så skulle jag återanvända mässingssiffrorna och sätta LED-strips bakom dem som belyser teglet. På så sätt är utseendet oförändrat dagtid, men belyst kvällstid istället för att vara i kolsvart mörker som nu. (y)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det finns led dioder med inbyggda motstånd om du inte vill räkna etc, då kan du parallell koppla dom. Lite enklare för en lekman kanske
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
richardtenggren
P Paxman skrev:
Jag kan tycka att kantbelyst plexi är väldigt snyggt...men det gäller att det passar huset. Kör man ofärgat plexi och RGB-stripar så kan man ju välja kulör efter humör också...eller varför inte efter årstid? Till ett hus i riktigt modern stil så funkar det, men har man ett gammalt hus så anser jag att det är finare med TS ursprungsmodell, där siffrorna sitter med lite distans mot underlaget och att ljuskällan belyser underlaget. Det gäller ju att det är snyggt under alla ljusförhållanden också. Så skulle jag göra belyst husnummer på vårt hus (60-tal med tegelfasad) så skulle jag återanvända mässingssiffrorna och sätta LED-strips bakom dem som belyser teglet. På så sätt är utseendet oförändrat dagtid, men belyst kvällstid istället för att vara i kolsvart mörker som nu. (y)
Instämmer, själv har jag beställt bokstäverna t,v och å i 5 mm s355 som jag sedan målat i gå accentfärg och monterat med magneter på fasaden. De kommer sedan lysas upp av fasadbelysningen, då den kommer ge ett lagomt svagt sken över hela fasaden.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Här kommer bilder på vårt husnummer, som förvissa inte sitter på huset utan på en sten vid infarten.
Först en bild med blixt så man ser lite mer än bara numret:
Husnummer 29 monterat på en grov sten vid infart med belysningseffekt i mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en bild utan blixt så man ser vad lysdioderna ger för ljus:
Husnummer 29 belyst med lysdioder på en sten vid natt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skrev tidigare att jag trodde att det satt 7-8 stycken lysdioder bakom varje siffra. Det var fel för det är endast 5 stycken bakom varje siffra. Tittar man ordentligt så kan man ser var de sitter.
 
  • Gilla
  • Älska
Niburu och 9 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Här kommer bilder på vårt husnummer, som förvissa inte sitter på huset utan på en sten vid infarten.
Först en bild med blixt så man ser lite mer än bara numret:
[bild]
Här en bild utan blixt så man ser vad lysdioderna ger för ljus:
[bild]

Jag skrev tidigare att jag trodde att det satt 7-8 stycken lysdioder bakom varje siffra. Det var fel för det är endast 5 stycken bakom varje siffra. Tittar man ordentligt så kan man ser var de sitter.
Nästa steg blir att dölja sladdarna till siffrorna, de stör en annars mycket fin installation. ;-)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Nästa steg blir att dölja sladdarna till siffrorna, de stör en annars mycket fin installation. ;-)
Ja det hade naturligtvis varit snyggast, har du något bra förslag? Att borra i stenen är inte det lättaste då det krävs ett långt borr för att bli av med kabeln. Kortaste vägen är nedåt men då behöver man borra från två håll och mötas med hålen. Vilket inte heller är lätt samt ger en 90 graders böj där det blir svårt att komma runt med kabeln. Vill heller inte att stenen skall stå på kabeln, vilket blir fallet om man borrar nedåt.

Har verkligen funderat på ett antal lösningar när jag gjorde detta för, ja det är nog minst 10 år sedan, men kom inte på någon bra lösning som inte krånglar till det. Borra är ju antagligen enda lösningen men kändes som det blev ett för stort projekt.
 
richardtenggren
Sand och lim om du inte vill borra ;)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Light”lösning” :crysmile:(y)
 
Ja, ett fräst spår för att lägga kabeln i och sedan täcka med sand och lim/fogmassa skulle ju kunna vara en utväg. Att jag inte tänkte på detta tidigare....
Frågan är ju hur tydligt det blir, borde ju kunna bli mer osynligt än en fri kabel.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Sååå gärna ☺️
Blev det bra med prylarna jag skickade?
 
  • Ledsen
Nobbe_1
  • Laddar…
B Bumlersson skrev:
Blev det bra med prylarna jag skickade?
Vad blev inte bra?
 
Ja det tror jag säkert på det ställe jag lagt brevet i tryggt förvar :oops: Jag skäms men i och med att jag precis flyttat in så har detta projekt fått stå tillbaka och jag får ta det när allt annat är gjort som är viktigt innan vintern :surprised:

B Bumlersson skrev:
Blev det bra med prylarna jag skickade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.