Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja det hade väl kunnat fungera kanske ;) Men det är lite "trångt om saligheten" då varje list bara är 30 cm lång och det är varje siffra också. Det känns som man måste ha lite med än en list per siffra för att det ska bli bra. T ex hela siffran sex :worried: Sedan ska styrenheten placeras inomhus och det är oklart om sladden räcker och det går med all säkerhet inte att dela på kablaget eller förlänga det :seenoevil:
Menade inte att det måste var just det paketet, men fördelen med ledstrip är att den är delbar, sen är det bara löda på egna kablar och få det som man vill
Upplysta träbokstäver som formar ordet 'led' och 'strip' med ledstrips monterade längs konturerna på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niburu och 1 till
  • Laddar…
Löda egna kablar emellan bitarna alltså? Hur vek kabel använder man då?

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Menade inte att det måste var just det paketet, men fördelen med ledstrip är att den är delbar, sen är det bara löda på egna kablar och få det som man vill
[bild]
 
Jag gjorde en egen lösning för ett antal år sedan till vårt husnummer. Köpte siffror hos C.O (dessa nummer har numera utgått). Siffrorna är ca. en centimeter tjocka men ej homogena så det gick att gömma lösa led med förkopplingsmotstånd "inne" i siffran. Detta var innan det började komma en massa "färdiga ledstrips", tror att det var bland det första lösa vita leddioder som Molectric.com sålde, så det var några år sedan men de är fortfarande i drift. Kommer inte ihåg hur många led det är i varje siffra men har för mig att det är kring 7-8 stycken. Dessa drivs av en 12VDC transformator som sitter skyddat i en plastlåda i takfoten medans siffrorna sitter på en sten ute vid infarten. Kan ta en bild i kväll om någon är intresserad på hur det ser ut. Nu är detta inte en vägg som de sitter på men det skulle lika gärna kunnat vara på en vägg som de satt.
 
Ta gärna bilder (y)(y)(y)

R roli skrev:
Jag gjorde en egen lösning för ett antal år sedan till vårt husnummer. Köpte siffror hos C.O (dessa nummer har numera utgått). Siffrorna är ca. en centimeter tjocka men ej homogena så det gick att gömma lösa led med förkopplingsmotstånd "inne" i siffran. Detta var innan det började komma en massa "färdiga ledstrips", tror att det var bland det första lösa vita leddioder som Molectric.com sålde, så det var några år sedan men de är fortfarande i drift. Kommer inte ihåg hur många led det är i varje siffra men har för mig att det är kring 7-8 stycken. Dessa drivs av en 12VDC transformator som sitter skyddat i en plastlåda i takfoten medans siffrorna sitter på en sten ute vid infarten. Kan ta en bild i kväll om någon är intresserad på hur det ser ut. Nu är detta inte en vägg som de sitter på men det skulle lika gärna kunnat vara på en vägg som de satt.
 
Vilken kabel använder jag när jag löser ihop dem då? Kan inte vara allt för tjock?

siffrorna är beställda av magnus bern design & allmek Och Kostade närmare 700 kr inkl. frakt.


C crazytok skrev:
Led tejp är nog det du är ute efter. Delbar var 5cm, ip klassad...

[länk]

Snygga siffror föresten, var har du köpt dom?
 
Du får söka lite information på sidan eller maila dom. Dom kan hjälpa dig att anpassa allt om du hellre vill det. Men det är 12v så det behövs inga kraftiga kablar direkt och lär vara enkelt att lösa själv. Du får ju skapa 3st ledtejp slingor där du sedan drar kablaget genom plattan så den blir helt dold. Sedan vidare till transformatorn....
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Belysa fasadnummer?

Vill belysa en målad skiva med fasadnumrering. Siffrorna är ca 30 hög och 17 cm breda. Dom kommer att sitta en bit ut med distansrör.

Min tanke är att borra tre små hål genom brädan vid varje siffra och föra igenom någon form av ledlampa bakifrån. Sedan limma fast respektive lampa på strategiska ställen på siffrorna.

Någon som har tips på en belysning med småååå starka ledlampor? Eller andra tips om vad jag kan göra eller inte ska göra?

[bild]
Så här blev mitt husnr när jag rev mexiteglet o satte upp panel. Jag tog tillvara gamla husnumret i mässing, monterade distanser som finns till kretskort ca 25mm höga med m3 hona/hane. Satte sedan vanlig ledlist som har självhäftande baksida, klippte i lämpliga längder och lödde på trådar för att kunna följa alla svängar. Gjorde en ca 30x30cm låda som integrerades i panelen, var inte helt klar med sidolister på bilden. Är helt nöjd
 
  • Belyst husnummer "30" på vit fasad med mässingssiffror på distanser och en figur som klättrar på en stång framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Nobbe_1
  • Laddar…
Det är precis så där jag ska göra (y):ok:

Då är det bara att beställa lite ledlist och vek tråd. Tror även jag måste köpa mig en läspenna då jag bara har kolvar idag :seenoevil:

B Bumlersson skrev:
Så här blev mitt husnr när jag rev mexiteglet o satte upp panel. Jag tog tillvara gamla husnumret i mässing, monterade distanser som finns till kretskort ca 25mm höga med m3 hona/hane. Satte sedan vanlig ledlist som har självhäftande baksida, klippte i lämpliga längder och lödde på trådar för att kunna följa alla svängar. Gjorde en ca 30x30cm låda som integrerades i panelen, var inte helt klar med sidolister på bilden. Är helt nöjd
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det är precis så där jag ska göra (y):ok:

Då är det bara att beställa lite ledlist och vek tråd. Tror även jag måste köpa mig en läspenna då jag bara har kolvar idag :seenoevil:
Jag tror jag har lite prylar kvar, kan kolla ikväll så kan du få.
 
  • Älska
Nobbe_1
  • Laddar…
Sååå gärna ☺️

B Bumlersson skrev:
Jag tror jag har lite prylar kvar, kan kolla ikväll så kan du få.
 
richardtenggren
Det var något liknande jag tänkte, det borde vara enkelt att genomföra och samtidigt ge ett bra och jämnfördelat ljus.
Nummerskylt med numret 105 i stor svart skrift på en beige bakgrund mot en vinröd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en byggkonstruktion med gråa profiler och en röd vägg, förmodad placering för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Är det en plexiglasskiva du tänkt belysa uppifrån?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var något liknande jag tänkte, det borde vara enkelt att genomföra och samtidigt ge ett bra och jämnfördelat ljus.
[bild]
[bild]
 
richardtenggren
Precis :)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Hur tjock plexi hade du tänkt och hur stor skiva?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.