Guld o pengar är i sig egentligen inte värt någonting.
Om ”Det” skulle hända så är en limpa bröd mer värt än en tacka guld.
 
K knipo skrev:
Guld o pengar är i sig egentligen inte värt någonting.
Om ”Det” skulle hända så är en limpa bröd mer värt än en tacka guld.
Givetvis. Men någon som har fler limpor bröd än denne själv kan äta kanske kan tänka sig att avstå en limpa för lite silver, i den historiskt riktiga förhoppningen att silvret kommer vara värt något även i framtiden. Att köpa samma limpa med en papperspeng är antagligen svårare då det historiskt visat sig att papperspengar är mycket dåliga värdebärare i kristider.
 
Ett litet exemplel.

Året är 2029 och det råder energikris sedan ett stort krig utbrutit i mellanöstern. Stora delar av transportnäringen har visserligen redan ställt om till eldrift men världens jordbruk och och transport av jordbruksvaror i bulk till havs är fortfarande fossilberoende. Det råder därför livsmedelsbrist i sverige och ransonering och priskontroll har införts. Tyvärr är även inflationen mycket hög, så till den grad att lantbrukarna har svårt att täcka sina omkostnader genom att sälja till det officiella priset och det uppstår en svartabörshandel. Du känner som tur var en lantbrukare som kan tänka sig att "kassera" en säck potatis ibland i utbyte mot lite silver du haft hemma utifall att.
 
Jag tänkte närmast på att en limpa bröd kan du äta upp o överleva på.
Guldet kan du inte äta.
Är det riktig kris så är guldet inget värt.

Sedan är det såklart att det har ett värde, men det är ett fiktivt värde.
Men beroende på situation så kan en limpa bröd eller en säck potatis vara mer värt än guld.
 
K knipo skrev:
Jag tänkte närmast på att en limpa bröd kan du äta upp o överleva på.
Guldet kan du inte äta.
Är det riktig kris så är guldet inget värt.

Sedan är det såklart att det har ett värde, men det är ett fiktivt värde.
Men beroende på situation så kan en limpa bröd eller en säck potatis vara mer värt än guld.
Inte om du har fler limpor eller säckar än du själv kan äta, kanske behöver du byta det mot något annat eller vill spara "vinsten". Då kanske du vill sälja till någon som kommer och erbjuder dig guld.
 
Nej, visst.
Att det har ett värde är oomtvistligt.
Men det jag ville förmedla, eller få fram, är att guld, pengar o annat inte har något egenvärde på samma sätt som något man kan äta o överleva på.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nej, visst.
Att det har ett värde är oomtvistligt.
Men det jag ville förmedla, eller få fram, är att guld, pengar o annat inte har något egenvärde på samma sätt som något man kan äta o överleva på.
Nä, såklart. Men ganska svårt att lagra kalorivärdet av bara ett guldmynt hemma i skafferiet. Bland de billigaste kalorierna är strösocker (vilket också har utmärkta lagringsegenskaper, matolja är billigare per kcal men härsknar). 2 kg kostar ca 20 kr, för ett dagsvärdet av ett guldmynt kan du köpa 1500 kg socker vilket ju är lite trist att ha liggande i garaget bara utifallatt. Kanske enklare att ha ett guldmynt i byrålådan hemma, även om man kanske bara kan köpa en bråkdel av sockret för det priset om det blir kris.
 
För den nyfikne innehåller ett kg socker ca 4000 kcal och räcker alltså knappt till två vuxna en dag. 1500 kg bör alltså ge tillräckligt med kalorier för en familj på fyra personer i två år. Sen får man tugga tugga läder och dricka granbarrte för att få i sig proteiner och vitaminer.
 
Lägg till lite jäst och aktivt kol (till köksfläktsfiltret ;)) så börjar det likna något...
 
  • Gilla
Plutus och 4 till
  • Laddar…
Åhja, är det kris kan man ju dricka mäsk, eller tillsätta granbarren till mäsken :)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Men skämt åsido, jag föreslår inte att man ska enbart ha socker hemma om man nu ska preppa. Lägg till kanske 10kg salt, och några kg citronsyra så kan jag dock göra mycket smakligt.
 
H hapazard skrev:
Givetvis. Men någon som har fler limpor bröd än denne själv kan äta kanske kan tänka sig att avstå en limpa för lite silver, i den historiskt riktiga förhoppningen att silvret kommer vara värt något även i framtiden. Att köpa samma limpa med en papperspeng är antagligen svårare då det historiskt visat sig att papperspengar är mycket dåliga värdebärare i kristider.
Du verkar vara stensäker på hur en kris går till och hur folk kommer att agera.
Jag har i alla fall förstahands berättelser hur det var under hungervintrarna efter WWII där man kunde köpa mycket på svarta marknaden, med pengar, eller med substitutsvalutor som cigaretter, rökt fläsk, guldklockor eller sex.
Fungerar inga elektriska betalmedel så fungerar dessa i alla fall.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du verkar vara stensäker på hur en kris går till och hur folk kommer att agera.
Jag har i alla fall förstahands berättelser hur det var under hungervintrarna efter WWII där man kunde köpa mycket på svarta marknaden, med pengar, eller med substitutsvalutor som cigaretter, rökt fläsk, guldklockor eller sex.
Fungerar inga elektriska betalmedel så fungerar dessa i alla fall.
Ja, hur menar du att det motsäger något jag skriver? Min enda invändning är är mot fiatvaluta eftersom den tenderar att urholkas snabbt i värde i kristider - om den inte är bunden mot något mer substantiellt.
 
K
Jag tror att metaller är bra att ha. Cylinderformade metaller med krut i och med bly som en liten propp på toppen
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har i alla fall förstahands berättelser hur det var under hungervintrarna efter WWII där man kunde köpa mycket på svarta marknaden, med pengar,
Och hur bra hade det fungerat om man hade en hög med kontanter i hemmet innan kriget?
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_in_the_Weimar_Republic
A loaf of bread that in Berlin cost around 160 Marks at the end of 1922 cost 200,000,000,000 Marks less than a year later.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.